PC erg traag met afsluiten WIN XP Pro en foutmelding Firefox bij opstarten

Gestart door john, 23 november 2006, 09:46:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

Voor omschrijving van het onderwerp gekozen omdat m.i. het ene probleem waarschijnlijk met het andere probleem te maken heeft.
Als browser gebruik ik Mozilla Firefox, versie 2.0
Heb 10 wkn in het buitenland gezeten en voor mijn vertrek sloot WIN af in ca. 10 sec. Bij opstarten ook geen enkel probleem. Tijdens mijn afwezigheid heeft het thuisfront de pc enkel gebruikt voor email, Sype en af en toe wat surfen op internet, maar geen nieuwe prog's geïnstalleerd of iets dergelijks.
Bij terugkomst werkte Mozilla niet meer (was me per email reeds gemeld, maar was helaas niet in staat op afstand het probleem op te lossen), de beschikbare upgrade gedownload en geïnstalleerd en voila Mozilla FF werkte weer. Echter het afsluiten van Windows neemt tegenwoordig ongeveer 55 sec. tot 1 min. in beslag; ik vind dat toch wel heel erg lang duren. Bovendien krijg ik nu iedere ochtend nadat WIN is opgestart een melding van Firefox - Vorige sessie herstellen - dat mijn laatste sessie van Firefox onverwacht is afgesloten. U kunt de tabbladen van de vorige sessie herstellen, of een nieuwe sessie starten als u denkt dat het probleem veroorzaakt werd door een webpagine die u bekeek. Je kan dan kiezen voor sessie herstellen of nieuwe sessie starten. Ik ben me er niet van bewust dat ik Firefox onverwacht afsluit, immers als ik internet wil verlaten en niet verder surf, sluit ik Firefox gewoon af. Enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Han

Helaas beschrijf je alleen je probleem en niet wat je al geprobeerd hebt op het probleem op te lossen.

Is het je bekend dat de nieuwste versie van Firefox op sommige PC's onverklaarbare problemen geeft? Mozilla org is bezig met onderzoek maar heeft nog geen oplossing. Gooi in ieder geval firefox er eens af en kijk of je problemen dan over zijn.

Ook maar eens checken of je pc niet per ongeluk een virusje of spyware "onder de leden hebt" Lees dit topic even door "[INFO] Hulp vragen via PCN, voor het verwijderen van spyware ". Daarin staat wat je kunt doen om van je eventuele spyware af te komen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Idd. gelezen dat Firefox v. 2.0 tot problemen kan leiden. Heb er geen moeite mee om Firefox tijdelijk van de pc te verwijderen, zit ik echter wel met het feit dat ik niet weet hoe de bladwijzers op te slaan zodat ik ze naderhand bij herinstallatie van Firefox weer kan importeren. Daarnaast ga ik alle prog's, het merendeel gebruik ik reeds wekelijks, die ik nog niet heb en genoemd in je antwoord downloaden en laten draaien om daarna een Hijackthislog te maken volgens de aanwijzingen.

Han

Ik denk dat hier nuttige info staat, over het maken van backups van Mozilla browsers, waar firefox er een van is.

In google op zoekopdracht firefox backup staat nog meer info.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

Hallo John,

je klachten komen mij bekend voor; misschien heb je wat aan mijn ervaringen.
Het is begonnen na installeren van Firefox 2.0; heel traag afsluiten (daar wachtte ik trouwens niet op; via Ctrl-Alt-Del Firefox afsluiten.)
Na een paar kleine downloads leek het geheugen vol te zitten en deed Firefox niets meer.

Bij opstarten kreeg ik steeds een foutmelding over een .dll-bestand dat niet te vinden was. Na het vinden van een virus (dank aan Bugs) waren nog niet alle klachten verdwenen en ben ik gaan zoeken naar een andere browser.
Ik gebruik nu Seamonkey, de grote broer van Firefox.
Of het opduiken van een virus iets met Firefox 2.0 heeft te maken weet ik niet; het manifesteerde zich ongeveer gelijktijdig, maar dat zegt niets.

Om uit te proberen of Firefox de echte boosdoener is kun je ook (tijdelijk) Internet Explorer gebruiken. Toen de klachten bij Internet Explorer wegbleven ben ik overgestapt naar Seamonkey.
Het is even wennen aan de andere lay-out maar het lijkt toch ook wel erg veel op firefox.

Succes,

Paul
Paul

john

Hallo Paul,

Bedankt voor je info en tips. Vooralsnog heb ik de weg gekozen die Han in zijn reactie aangaf. Ik wacht dus even af of er in de Hijackthislog gekke dingen worden aangetroffen die van invloed zouden kunnen zijn op het traag afsluiten van WIN XP Pro.
Zal in ieder geval de komende dagen Mozilla Ff als browser niet gebruiken en enkel met IE werken om te zien of dat al dan niet tot verbetering leidt.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

John

Bugs

Even off-topic: Han is een dame. Ik kan dat weten, ze is mijn vrouw. ;)
Groetjes van Bugs

john

Zal me niet meer overkomen dat ik het mnl bezittelijke voornaamwoord zal gebruiken i.c.m. de naam Han.

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Kingpin

Hallo John :)


Ik kijk zo ook even naar het logje, maar mbt het Firefox probleem (als het nog nodig is), heb/had je de extensie "session saver" ? Als FF afsluit met een aantal tabs open , openen die de volgende keer dat je FF opent deze tabjes, pagina's ook weer. Als daar een pagina bij was die niet geladen kan worden, crasht sessionsaver daarop en FF zelf daarmee ook.

Nog iets wat problemen kan geven, is dat er bij een nieuwe update van FF regelmatig ook gecontroleerd wordt op updates van de extensies, omdat die vaak nog niet compatible zijn.

Als je FF nog niet gedeïnstalleerd had, kan je eens kijken om een aantal extensies te deïnstalleren, (Extra > extensies)

Wat je ook eens kan proberen (als je FF nog aan boord zou hebben) is "de veilige modus versie" van FF openen, heb je daar problemen mee ? Die kan je openen door Start > alla programma's > Mozilla FF > Mozilla FF (save mode) te openen
FF opent dan zonder het meeladen van extensies en aangepaste instellingen. Je kan dan in deze modus ook extensies deïnstalleren.


Ivm de favorieten (bookmarks) in FF nog een beetje verdere uitleg om ze te backuppen:

blader naar :
C:\Documents and Settings\<je account>\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\<letters en getallen>.Standaardgebruiker

in die map staat een bestandje "bookmarks.html"
Dit zijn je favorieten van FF die je opgeslagen had, kopieer dat bestandje en zet het kopietje op een veilige plek bv in "mijn documenten" of evtl op een memorystick ofzo. Dan kan je achteraf dat bestandje terugzetten in de nieuwe map van FF op die locatie en heb je je favorieten terug. :)
Lappie Fujitsu-Siemens Amilo D-6820, XP home SP2
Macbook2-Core2Duo 2GHz, 2GB ram, White, MacOSX

john

Ik heb Firefox nog niet verwijderd. Als ik in FF <extra> aanklik, zie ik geen keuze <extenties> wel kom ik via <add-on> in een dialoogvenster terecht met 2 tabbladen, waarvan 1 met de naam Extensies met de keuze mogelijkheid inschakelen of desïnstalleren. Bedoel je dat? Kan daarna zonodig FF opstarten in veilige modus als dat het probleem zou helpen oplossen.
Het opslaan van de bladwijzers van FF zal ik in ieder geval uitvoeren.

Kingpin

ja dat bedoelde ik (had gekeken via mn laptop, is nog FF 1.5 en daarbij is het wel meteen onder "extra", sorry  :$)
je hoeft ze daarom niet allemaal al te deïnstalleren, maar begin bv met sessionsaver .. en ze evtl afgaan tot er geen problemen meer zijn. Dus proberen te achterhalen waar het aan kan liggen.

De "veilige modus" versie van FF kan je daartoe gebruiken bv indien je via de "gewone" modus zover niet zou geraken dat je een brakke of crashende extensie zou kunnen uitschakelen, omdat heel FF daartegen al gecrashed is dan bv.
De extenies lopen daarbij dan niet mee (starten niet mee op) maar je kan ze wel bereiken om ze zo uit te schakelen.
Wat je evtl ook nog eens kan proberen, is als je in  dan kijkt onder "extra" en dan "sessionsaver" neemt , en dan "save this window", waarbij in de gewone modus dus niet die met de eerdere sessie gaat opstarten, maar deze "nieuwe" gesavede sessie. Dit dus bv als in de eerdere sessie een crashende site zat die het probleem veroorzaakte bij elke opstart. :)
Lappie Fujitsu-Siemens Amilo D-6820, XP home SP2
Macbook2-Core2Duo 2GHz, 2GB ram, White, MacOSX

john

Via <extra>, <Add-ons>, <Extensies>, zie ik alleen Talkback 2.0, wat ik kan uitschakelen of deïnstalleren.

Heb Mozilla FF nu in de veilige modus opgestart. Via het menu Extra, zie ik geen sub menu voor sessionsaver en save this window.
Onder <Extra> zit in mijn versie 2.0
- Zoeken op het web;
- Downloads;
- Add-ons;
- Foutconsole;
- Pagina-info;
- Privé geg's opruimen;
- Opties.

Kingpin


Nee, session saver was niet aanwezig dan , als je onder de add-ons enkel de "talkback" hebt.

Maar dan zal het dat ook niet geweest zijn dat crashte.

Als je FoxIE Suite gedeïnstalleerd hebt (cfr je HJTtopic), en je merkt (na een heropstart na de deïnstalletie) nog geen beterschap,

Probeer volgende dan eens :

* start > uitvoeren > type in : msconfig > enter
* neem tabje "opstarten"
* haal -indien daarin aanwezig- het vinkje weg voor de regel met "FirefoxPreloader" in.,
* klik "toepassen"/ok
* herstart de pc, en indien je een melding krijgt van "systeemconfiguratie", vink aan om het niet meer weer te geven > ok

Heb je dan nog problemen ?
(je kan door het vinkje er weer terug te zetten, "firefox preolader" terug opnemen op op het bestand je kikken)


succes :)
Lappie Fujitsu-Siemens Amilo D-6820, XP home SP2
Macbook2-Core2Duo 2GHz, 2GB ram, White, MacOSX

john

Je advies opgevolgd en idd. na herstart pc verschijnt de foutmelding van Firefox niet meer. Zou dus betekenen dat FirefoxPreloader de boosdoener was.
Houd de zaak in de gaten. Mocht in de komende dagen geen foutmelding meer komen (kan topic worden afgesloten) laat ik in ieder geval nog even weten.
Rest me je te bedanken voor de snelle en professionele wijze waarop je me hebt geholpen het probleem op te lossen.

john

Te vroeg gejuicht. Kreeg ik de foutmelding van Firefox eerst direct na het opstarten van de pc, nu verscheen de foutmelding alsnog bij het opstarten van Mozilla Firefox. Met andere woorden probleem nog niet opgelost helaas. Ik wacht verder even af.

Kingpin

We zullen eens kijken door het te "fixen" met HJT zelf, of dat helpt om de fout blijvend weg te krijgen :)

(ben bij je logje in het andere topic met het HJTlogje verdergegaan)
Lappie Fujitsu-Siemens Amilo D-6820, XP home SP2
Macbook2-Core2Duo 2GHz, 2GB ram, White, MacOSX

Han

Het log van John is spyware en virusvrij verklaard, dus hier verder.  ;)
De extra info uit de laatste berichten van John's HijackThis topic zijn hierheen gekopieerd omdat oude logs niet bewaard worden. Zonde als de info verloren gaat.




Kingpin schreef:

Citaat van: john op 27 november 2006, 18:15:40
Ik zal je advies zeker opvolgen als het gaat om overbodige opstartservices enz. niet te laten meedraaien c.q. te laten verwijderen.
Geef maar aan wat ik nog aan acties kan ondernemen om de zaak nog soepeler te laten draaien. Alvast bedankt.

Volgende "overbodig" mee opstartende en meelopende services en processen kan je nog uitschakelen :) :


* ga naar start > uitvoeren > type in : services.msc > klik OK
* de lijst met services opent
* ga op zoek naar volgende service:
iPod Service
(Dit werd mee geactiveerd/geïnstalleerd bij installatie van Apple's quicktimeplayer-itunespackage, maar als je geen iPod hebt, is deze helemaal overbodig)
* rechtermuisklik erop > kies "eigenschappen"
* bij "opstarttype" zet op "uitgeschakeld"
* toepassen/ok
* sluit de venstertjes van services

* ga naar start > uitvoeren > type in : msconfig > ok
* neem tabje "opstarten"
* haal het vinkje weg voor volgende opstartitems :
ctfmon.exe <-- dit is van MS Office producten, voor handschrift- en spraaktechnologie herkenning. Maar de meeste gebruikers hebben dit niet nodig, is bv voor ziekenhuissoftware of voor slechtzienden die spraaktechnologie gebruiken bij Office producten of voor bv wanneer je printer "zegt" (stem) dat het afdrukken voltooid is enz... maar in feite overbodig dus
jusched.exe <--- van java update scheduler, maar werkt doorgaans niet. Dit zou dus moeten controleren en melden of je java runtime environment up-to-date is, maar 9 op 10 doet het zijn werk niet. Java updates kan je zelf ook checken bij start > configscherm > icoontje van Java > tabje "updates, en het is zo ook maar eens 2x in het jaar oid dat er een update van is. Dus overbodig dat het elke keer je windows opstart mee opstart en heel de tijd meeloopt.
iTunesHelper.exe  <--- werd ook mee geactiveerd bij quictimeplayer, maar ook al zou je gebruik maken van de iTunes player, zelfs dan nog is die helper eigenlijk overbodig, laat staat om elke keer mee te lopen
qttask.exe  <--- van de quicktime player. Ook overbodig. Als je wat afspeelt met quicktimeplayer opent dat op dat moment ook mee, hoeft niet elke dag mee op te starten en steeds mee te lopen
* klik Toepassen/ok


Herstart de PC
Je krijgt bij opstart wschl een melding "systeemconfiguratie". Dit meldt dat er bij opstart wat veranderd is (nl de dingen die je net uitgevinkt hebt en die dus niet meer mee opstarten  ;) ). Vink in dat kadertje aan om deze melding niet meer weer te geven > yes/ok


(Je kan (mocht je toch het idee hebben functionaliteit te missen na het uitschakelen van deze items) het vinkje gewoon weer terugzetten bij msconfig > opstarten, om ze terug mee te laten opstarten, of de uitgeschakelde service terug op "automatisch" zetten bij opstarttype" dus deze dingen zijn ook gewoon weer ongedaan te maken (mocht je ze terugwillen activeren))

Geeft dat nog wat verschil? Succes :)


John schreef:
Ik ga er mee aan de slag en laat je na de bewerking nog even weten, maar dat zal pas morgen zijn. Opnieuw bedankt voor alles.
Heb al je aanbevelingen opgevolgd en zojuist uitgevoerd.
Zowel vanochtend als net bij herstart nog steeds geen foutmelding van Firefox; lijkt erop dat dit probleem definitief is opgelost. Blijf het uiteraard in de gaten. Mocht je met een of ander handigheidje kans zien mijn afsluittijd van WIN van ca. 55 sec. te reduceren tot een wat acceptabeler tijd, ben ik je zeer erkentelijk, voor zover uitvoerbaar uiteraard.


Kingpin schreef:
Dat is goed nieuws :)


Sluit je evtl. af met nog sites ed open ?
Heb je evtl in IE bij internet-opties > geavanceerd opgegeven om de cache enz.. op te schonen bij afsluit ?
want dan wordt dat gedaan bij het afsluiten (van IE) en dat duurt toch ook wel een paar tiental sec. extra. In die tijd wordt dus de cache van IE leeggemaakt, maar als het afsluiten van IE op dez. moment is als je Windows zelf afsluit, dan valt dat samen en kan dat de trage afsluit mss verklaren ?

Of sluit je eerst openstaande progjes en sites, en sluit je dan pas af via start > afsluiten ?


Het kan ook zijn dat opgegeven is om "pagefile" van het virtueel geheugen bij afsluiten leeg te maken. Dat kan de fasluit ook aanzienlijk vertragen

Heb je Windows XP Pro ?
Dan kan je ivm daarmee volgende eens proberen :

* start > uitvoeren > type in: Secpol.msc
* klik "Local Policies" >  "Security Options"
* in het rechterpaneel, zet "Shutdown: Clear virtual memory pagefile" op "uitgeschakeld/disabled"
* toepassen/ok

Standaard is dit uitgeschakeld, maar mss werd het ingeschakeld omdat dat in "clean" tips wel eens aangeraden wordt.

Helpt dat ? (als je XP Pro hebt, voor XP home is daar ook een mogelijkheid voor om dit (terug) uit te zetten, maar kan je eerst even laten weten of je al eens bezig bent geweest in het windows register, of dit helemaal nieuw is voor je ? )


Ik weet dat Frank hier ook wel eea over weet, heb even wat ervan teruggevonden en zal het quoten, mss heb je daar ook wat aan :


Citaat van: Frankwafsluiten dmv snelkoppeling

Ook zo lastig om altijd eerst naar start-afsluiten te gaan om af te sluiten.

maak zelf een aflsuitk snelkkopling.

klik met je rechtermuis op buroblad--kies nieuw---kies snelkoppling en vul hier het volgende in.

shutdown -s -t 0 <---nul de pc zal direct aflsuiten na 0 seconden
of
shutdown -s -t 10 <--pc schakelt uit na 10 seconden, kan ipv 10 ieder getal neerzetten
of
of shutdown -r <---de pc schakelt uit en start opnieuw op
of
shutdown -s -f <----windows zal eerst alle open taken afsluiten en daarna pc afsluiten
of
shutdown -s -l <----de huidige gebruiker wordt afgemeld


succes :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Heb je misschien een Logitec multimedia toetsenbord?
De software daarvan kan bij afsluiten ook erg vertragend werken op sommige PC's.
Het helpt als je eerst deze software afsluit en dan de PC pas afsluit.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, bedoel je met de cache van IE de map tijdelijke bestanden? Zo ja, dat staat bij mij ingeschakeld om leeg te maken als de browser wordt afgesloten.

Ik heb geen logitec toetsenbord.

Verders als antwoord op de vragen van Kingpin; als ik Windows via <Start>, <Uitschakelen> wil activeren, zijn al mijn openstaande prog's en/of browsers al afgesloten, alleen het progje SmartDefrag is nog actief. Ga er vanuit dat dit geen echte vertragende factor kan zijn.

Ik heb Win Pro.

Ga nog even testen of de aanbeveling Secpol.msc tot verbetering leidt en kom daarna terug om het resultaat te melden.