Microsoft en de ondersteuning voor Windows XP

Gestart door Han, 06 januari 2006, 13:02:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Bron : www.webwereld.nl

Microsoft beëindigt nog dit jaar ondersteuning XP Home - Vrijdag 6 januari 2006

Volgens de huidige planning verschijnen er in 2007 geen maandelijkse veiligheidspatches en hotfixes meer voor Windows XP Home. Thuisgebruikers kunnen na 2006 ook geen gebruik meer maken van de aanvullende ondersteuningsmogelijkheden van Microsoft.

Een zegsman van Microsoft Nederland bevestigt dat de algemene ondersteuning voor XP Home binnen een jaar afloopt. Volgens hem zijn de data op de Microsoft-site correct.

Bedrijven hoeven zich geen zorgen te maken. Hoewel de algemene ondersteuning voor Windows XP Professional ook op 31 december 2006 afloopt, kunnen zij de ondersteuning voor hun besturingssysteem nog met vijf jaar verlengen. De verlengde ondersteuning is gratis, maar omvat zonder apart contract geen hotfixes meer die niet-beveiligingsgerelateerd zijn. Voor Windows XP Home Edition bestaat géén 'extended support'.

In 2004 paste Microsoft zijn algemene lifecycle-beleid nog aan, om klanten naar eigen zeggen voldoende tijd te geven om op nieuwe software over te stappen. Microsofts eigen regels schrijven sindsdien voor dat de algemene ondersteuning vijf jaar na de introductie óf twee jaar na de verschijning van een tweede grote update afloopt. Service Pack 2 voor Windows XP verscheen in augustus 2004.

Service Pack 3
Het is goed mogelijk dat Microsoft na de introductie van Windows Vista nog een derde service pack voor Windows XP uitbrengt. "Als er een derde service pack voor Windows XP verschijnt, dan is dat in de laatste helft van 2007", aldus de woordvoerder van Microsoft Nederland. De komst van SP3 zou voor bedrijven een extra zekerheid inbouwen. Systeembeheerders zouden hierdoor extra tijd hebben om naar Windows Vista te migreren. 
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Ik vind het raar dat er qua ondersteuningsduur onderscheid gemaakt wordt tussen XP-home en XP-Pro  :huh

Het staat er niet zo duidelijk als voor XP-Home maar voor XP-Pro geld dezelfde einddatum voor de ondersteuning. Alleen geld er voor XP-pro een verlenging van de ondersteuningsduur.
Algemene ondersteuning zal twee jaar nadat de opvolgende versie van het product is uitgebracht eindigen. Verlengde ondersteuning zal vijf jaar na beëindiging van de algemene ondersteuning worden beëindigd.

Staat wel haaks op dit artikel wat ook vandaag uitkwam : Microsoft wil consumentenhart veroveren
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josette

Ooooooooo, plezant is dat, en hoe gaat het dan met ons verder? :-[
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Han

Hopen dat je pro hebt omdat je dan nog een poosje ondersteuning hebt en anders van XP-Home over naar XP-Pro of naar vista.
Wij hebben hier op 3 PC's XP-Pro staan en op een XP-Home. We wachten het wel af. Ik heb zo het vermoeden dat Microsoft de boel bij gaat stellen en XP-Home en XP-Pro gelijk zal trekken. De opvolger van XP-Home is immers ook Vista. Die is er nog niet eens!!
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josette

Tja, die heb ik niet.
We zien wel, ze kunnen toch ook niet alle mensen die nu met Home
werken aan de deur zetten, wel? :(

Josette
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

paul76

Ik vind dit eerlijk gezegd ook wel gek. En behoorlijk snel ook al. Ik ben pas ruim een jaar geleden overgestapt op XP, gelukkig wel de Pro versie. Daarvoor gebruikte ik Win98 dat was toen ook alweer zeker 7 jaar oud (als ik me goed herinner is dat in '97 uitgekomen). En ik was vast niet de laatste die dat nog gebruikte . . .

Maar wat gaat dit betekenen voor de XP Home gebruikers? Kun je het besturingssysteem gewoon blijven gebruiken maar krijg je alleen geen updates meer?

Als dat zo is word je er niet blij van gezien de regelmaat waarmee nog steeds beveiligingsupdates uitkomen.

Han

Dat zou het inderdaad betekenen : geen updates meer.

Dit soort praktijken is gewoon bij Microsoft als een besturingssysteem 5 jaar op de markt is. Ik heb van de week terug zitten rekenen en ik draai hier al sinds November 2001 XP-Pro.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Gert

Update:

Dinsdag 10 januari 2006, 06:58 - Gebruikers van Windows XP kunnen opgelucht ademhalen. Microsoft komt terug van zijn eerdere verklaringen dat de ondersteuning snel afloopt.

http://www.webwereld.nl/articles/39215
Locatie: +21.3 NAP

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josette

Pfffffffffff, hahahahaha.
Bedankt alweer.

Josette  :goed
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

paul76

Haha die Han  :uno

Volgens mij heb je een privé-lijntje met Bill  :D

Han

Geef mij maar zo'n suikeroompje hoor  :goed

Ze kunnen het gewoon niet maken om de support al te beindigen als vista nog niet op de markt is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Bron: webwereld

Microsoft verlengt supportperiode voor Windows XP Home - Donderdag 25 januari 2007

Microsoft verlengt de ondersteuningsperiode voor de besturingssystemen Windows XP Home Edition en Windows XP Media Center Edition met vijf jaar.
Door deze verlenging van zijn consumenten gegarandeerd van ondersteuning tot 2014. De gewone ondersteuningsperiode (mainstream) duurt tot april 2009. Bij deze ondersteuning horen onder andere beveiligingsupdates.

Na 2009 kunnen consumenten gebruikmaken van Extended Support en krijgen daarmee dezelfde ondersteuning die gegeven wordt bij Windows XP Professional, de versie voor bedrijven.

Vorig jaar nog zei Microsoft dat er in 2007 geen maandelijkse veiligheidspatches en hotfixes meer zouden verschijnen voor Windows XP Home. Ook zouden thuisgebruikers na 2006 geen gebruik meer kunnen maken van de aanvullende ondersteuningsmogelijkheden van Microsoft.

Enkele dagen later kwam Microsoft hier echter op terug. "Ook gebruikers van Windows XP Home hebben nog twee jaar na lancering van Vista (de opvolger van Windows XP - red.) recht op ondersteuning", aldus Microsoft destijds tegenover Webwereld.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josette

Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Bugs

Vond ik ook al, Josette. Voor mij voorlopig nog geen Vista.
Groetjes van Bugs

Han

Voor mij ook niet Bugs. Zo'n upgrade naar Vista Premium kost een hoop geld en ik zie er het nut nog niet van in. Misschien verandert m'n mening over een half jaartje?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josette

Tja ik zit ook te twijfelen, maar als je nu een nieuwe pjoeter zou kopen,
dan is het wel beter om die er mee op te laten zetten niet? :huh
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Han

Als je een nieuwe pjoet koopt dan kan je over een poosje (denk ik) alleen nog maar Vista ervoor kopen.
XP wordt nog wel ondersteund maar is straks niet meer te koop.

Ik wacht met de aanschaf van Vista zéker nog 6 maanden tot 'n jaar. Ik heb de allerlaatste 32bit-versie van Vista Ultimum als test geinstalleerd gehad en het was bedroevend om te zien hoe weinig software en hardware goed draaide. Veel software draaide zelfs helemaal niet. Bij installatie kreeg je al een venster dat het niet geschikt was voor Vista. Lekker dan, daar zit je met al je legale software. Voor veel hardware worden nu pas vista-drivers gemaakt en voor veel software komen en upgrades zodat ze vista-compatible zijn. Vista zelf krijgt het eerste jaar al een servicepack. Als dat allemaal achter de rug is dan wil ik erover nadenken.

Nadeel is wel dat we vragen over op PCN Vista moeilijk of niet zullen kunnen behandelen, als we het niet zelf draaien. Tja..., dat is dan maar zo.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josette

Inderdaad, maar een vriendin van mij had een nieuwe besteld, dan laat
ik haar dat zo doen, met de gewone versie nog!
Wij hebben ook heel wat software nodig.

Bedankt! :goed
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Han

Als je er NU een in NL koopt dan kan je er nog nét WinXP-OEM bij kopen. Dat is een versie die bij die bepaalde PC blijft horen. Je mag die niet ergens anders op installeren. Je krijgt in NL nu wel een Vista Upgrade-bon erbij. Je mag dan upgraden naar Vista Premium zonder extra kosten.
Eind van de maand is Vista echt op de markt en dan is het denk ik over met XP-OEM. Misschien kan je nog wel XP-Retail aanschaffen. Die retail versie mag je overal op installeren. Uiteraard wel op 1 PC tegelijk.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!