Windows ziet RAW, mac en linux zien NTFS.

Gestart door Thijssjiht, 26 september 2008, 14:23:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thijssjiht

Ik heb een probleem met mijn externe harde schijf. (Freecom 400 GB) Ik heb m gekocht, omdat ik de persoonlijke mappen op een aparte schijf had staan, dat vond ik wel handig. Hij heeft ook heel lang zonder problemen gewerkt. Laatst heb ik mijn interne schijf geformatteerd (niet de schijf die problemen geeft) en ik heb een Linux Ubuntu / windows vista naast elkaar geïnstalleerd op de interne schijf. Sindsdien kan windows mijn externe schijf niet meer lezen => moet geformatteerd worden voor gebruik. Hij geeft ook als bestandssysteem RAW aan (voor niet geformatteerde partities). Het rare is, is dat ik niets aan mijn externe schijf heb gedaan, dus dat zou niet zomaar kunnen veranderen. En linux en mac kunnen wel de data van de schijf lezen, van het bestandssysteem NTFS.
Ik ben nog nooit zo'n raar probleem tegengekomen, dus ik hoop dat jullie kunnen helpen.
uʍop ǝpısdn ƃuıʇʇıs ǝɹ,noʎ 'sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Han

Waarschijnlijk heeft ubuntu iets met de harddisk gedaan waardoor windows 'm nu ziet als raw.

De test ervoor is niet lastig.
* Haal de data eraf in ubuntu.
* Start op in windows en formatteer 'm ntfs en schrijf er iets naartoe
* Start ubuntu en schrijf er weer wat naartoe
* Start windows weer en kijk of de schijf nog ntfs staat en gewoon te benaderen is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Thijssjiht

De externe harde schijf is de grootste die ik heb. De enige manier om jouw oplossing uit te voeren zonder al mijn data te verliezen, is door een nieuwe schijf te kopen, om een kopie te maken. Maar dan zou ik mijn huidige schijf ook niet meer nodig hebben. Ik zou graag mijn schijf weer bruikbaar maken zonder een nieuwe te kopen.
Wel vreemd, want NTFS is een echt "windows"-bestandsysteem, en het enige OS dat het niet kan lezen is windows. :huh
uʍop ǝpısdn ƃuıʇʇıs ǝɹ,noʎ 'sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Han

Tja als je geen werkruimte hebt dan houd het een beetje op. Je kunt moeilijk wat uitproberen op de harddisk als de data onmisbaar is. Wat je ook doet, je loopt altijd het risico dat de data onleesbaar wordt.

Uiteraard is NTFS een windows bestandssysteem maar er is kennelijk toch iets gebeurd in het opstartgedeelte van de harddisk waardoor Windows 'm nu als RAW herkent.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Thijssjiht

Probleem is opgelost. Een vriend van mij komt met een lege hs, om de data te kopieren, daarna kan ik gewoon formatteren en mijn data terughalen.

Toch bedankt voor de hulp!
uʍop ǝpısdn ƃuıʇʇıs ǝɹ,noʎ 'sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Han

Da's denk ik inderdaad de enige oplossing.

Succes! Ik sluit het topic hiermee af. :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!