instaleren win 7 (32bit) lukt niet op oude pc met juiste specs.

Gestart door snug110, 22 maart 2013, 11:51:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

snug110

Dit topic is ter lering ende vermaak, maar kan zeer nuttig zijn :

Ik was bezig aan een pc uit 2006 een P4 met een HD van 80 GB. Een reserve pc is nooit weg maar tot mijn grote verbazing toen ik WIN7 32Bit wilde instaleren vond hij geen HD !
In de bios herkende de schijf wel. Dus op geavenceerd geklikt om een nieuwe partitie in te stellen.
Jammer maar helaas, geen schijf aanwezig vertelde het win7 systeem mij.

Ik heb mij rot gezocht naar een oplossing ( HD kapot ??) maar het probleem zat hem op de partities van het
vorige besturingssysteem.

Deze stond in FAT (!) ( te weten bestaand FAT, Fat16, FAT32 en NFTS )
Ik kreeg een inval onder de douche, Dus snel afgedroogd en een oude instalschijf van win98 uit de kast gehaald.
Deze herkende wel de schijf met FDISK. er stonden 4 oude partities op de schijf. Deze allemaal gewist.

Daarna win7 schijf (oem) ingelegd en voila hij kkon een partitie aanmaken en instaleerde volledig zonder verdere problemen.
Handig om te weten dat oude besturingssystemen en de partitie in de weg kunnen zitten, bij een "moderne instalatie"

De pc is in ontvangst genomen door een 12 jarige scholier en hij melde dat het systeem stabiel werkend is.

Han

Altijd handig deze tips, om vooruit te komen als je vast zit tijdens een installatie met dit probleem.


Wel nog even dit:
Citaat van: snug110 op 22 maart 2013, 11:51:18
Daarna win7 schijf (oem) ingelegd en voila hij kon een partitie aanmaken en instaleerde volledig zonder verdere problemen.
Je realiseert je toch wel dat de Windows versie die je gebruikt hebt illegaal is? Een OEM-licentie is onlosmakelijk verbonden met een specifieke pc-configuratie. OEM wordt verkocht in combinatie met een hardwareconfiguratie van deze tijd. Ook al voldoet de betreffende PC aan de installatie eisen, een PC uit 2006 is geen PC die van de fabrikant een Win7 Oem licentie heeft gekregen. Check deze site van Microsoft NL even.
MS Windows OEM wordt door een fabrikant gekoppeld aan een nieuwe PC, mag niet los doorverkocht worden, mag niet op een andere PC gezet worden. Zelfs als je in een PC waarop een OEM licentie wel geldig is een moederbord vervangt dan is die licentie niet meer geldig. Dat lijkt allemaal streng maar de OEM licentie is de goedkoopste vorm van licentie en heeft daardoor  deze ristricties.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

snug110

beste Han, wat betreft de mededeling oem versie heb je helemaal gelijk.
maar hobby en verkoop is hier gescheiden. Er zitten wel verschillen in maar de pc's  worden niet verkocht

ik heb diverse paketten oem aangekocht en maak ook gebruik van de orginele software. Ik heb zelfs nog versies liggen van win 3.11 en win 95. Komt het toch weer eens van pas.

zou best eens iets meer willen weten betreffende ubuntu en linux of is dat hetzelfde.
maar bedankt voor de info. !


Han

We hebben op PCN een strikt beleid wat betreft illegale software. Daar distantiëren wij ons van.
In dat kader gezien is het logisch dat we hier vermelden dat de betreffende PC nu een illegale versie
van Windows bevat. Of hij nou verkocht wordt of niet daar verandert niets aan.

Ubuntu is voor zover ik weet één van de zeer vele Linux distributies die er zijn.
Het is wel leuk om mee te rommelen op een oude PC. :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Carfran

CiteerIk kreeg een inval onder de douche, Dus snel afgedroogd en een oude instalschijf van win98 uit de kast gehaald.
Deze herkende wel de schijf met FDISK. er stonden 4 oude partities op de schijf. Deze allemaal gewist.

Het kon ook zo als je graag experimenteert met partities.
Parted Magic downloaden en naar een schijfje branden en met dit schijfje de computer booten.  :)

Citeerzou best eens iets meer willen weten betreffende ubuntu en linux of is dat hetzelfde

Ubuntu is één van de vele Linux distro's
Gebruikte OS : Windows en Linux

Han

Rommel niet met partitiemanagers als je niet 100% zeker weet waar je mee bezig bent.
Als het mis gaat en je weet niet hie je moiet herstellen ben je de pineut en kun je een verse installatie gaan doen  :D

Maar...ar voordat we nog verder afdwalen sluit ik het topic hiermee af.
Tnx voor de tip Snug

:slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!