Melding "onvoldoende systeembronnen" bij benaderen netwerkschijf

Gestart door paul76, 30 november 2011, 13:18:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

paul76

Ik krijg op mijn laptop met Windows 7 regelmatig de melding "onvoldoende systeembronnen" als ik onze netwerkschijf (een NAS) probeer te benaderen. Meestal treedt dit pas op nadat ik enkele uren zonder problemen op de computer én op het netwerk heb gewerkt.

Het volgende kan ermee te maken hebben, maar dat weet ik niet zeker. Ik ben op het moment veelvuldig grote aantallen bestanden en GB's op de netwerkschijf aan het vergelijken met data die op een externe schijf staan (de externe schrijf heb ik via USB op de computer aangesloten). Dit omdat het aantal opgeslagen GB aan backups de pan uit dreigt te rijzen en nu nog vaak dezelfde bestanden in verschillende backups voorkomen. Ik gebruik voor het vergelijken oa het tool WinMerge.

Het is nu heel vervelend dat WinMerge regelmatig na, zeg, een uur rekenen, meldt dat de schijf niet meer toegankelijk is. En er dus 0 resultaat is.

Als het probleem optrad hielp het meestal om mijn computer opnieuw op te starten. Nu krijg ik na herstarten de volgende melding als ik de NAS probeer te benaderen: "Microsoft Windows Netwerk: Onvoldoende opslagruimte beschikbaar om deze opdracht te verwerken." EDIT: Na ook de NAS gereset te hebben was deze weer te benaderen.

Mijn concrete vragen:
1. Hoe kan ik erachter komen van welke systeembronnen er onvoldoende zijn? Kan dit te maken hebben met het aantal geopende bestanden op het netwerk?
2. Wat is hieraan te doen? Ook voordat ik zo intensief met oa WinMerge bezig was trad dit probleem al wel eens op. Moet ik het zoeken bij mijn pc, bij de NAS of wellicht zelfs bij de router?
3. Zijn er (als workaround) eventueel andere, eenvoudigere manieren om grote hoeveelheden bestanden te vergelijken?

Ik heb overigens al geprobeerd via Google en op dit forum (onder Windows 7) te zoeken op "onvoldoende systeembronnen" maar ik vond geen onderwerpen over deze zelfde foutmelding.

Alvast bedankt,
Paul

Han

Ik zou het zo een twee drie niet direct weten Paul. Ik heb geen ervaring met een NAS.

Als ik je verhaal zo lees dan loopt de cache van van zowel je PC als van de NAS vol.
Op de PC kun je je virtuele geheugen gemakkelijk vergroten bij de systeeminstellingen maar dan nog ga je op den duur "vollopen".
Op de NAS zou je ook de cache moeten kunnen vergroten maar ik heb werkelijk geen idee waar je dat in kunt stellen.

Is dit wat voor bestandenvergelijking?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

CompareFilesX ziet er goed uit omdat er veel opties in te stellen zijn. B.v. om alleen directories te vergelijken zonder naar de inhoud van bestanden te kijken. (hij kijkt wel naar de bestandsnaam en datum/tijd denk ik).

Ik heb het al gedownload, maar testen moet even wachten tot ik weer thuis ben, om bij de NAS te kunnen. Zal dan ook eens kijken naar de cache-opties en laten weten of het heeft geholpen!

paul76

Als ik in CompareFilesX de optie "directories vergelijken" gebruik, loopt het programma stabiel door, wat veelbelovend is. Helaas klopten de aangegeven verschillen vaak niet: een bestand waarvan CopmareFilesX aangaf dat die maar in één van de twee folders voorkwam, stond vaak gewoon in allebei de folders op dezelfde plek en zonder gewijzigde inhoud. Misschien doe ik iets verkeerd, maar op deze manier kan ik er helaas niet mee vooruit. Wat ik wel erg prettig vind is de mogelijkheid om de vergelijking te exporteren (via CSV) naar Excel. Hierdoor kun je alle verschillen vlot langslopen. Helaas waren dit dus niet altijd echte verschillen . . .

De cache van de NAS: ik heb een intranet-interface om de settings van de NAS in te stellen (net als bij routers). Daar staat helaas geen cache-instelling tussen. Ik weet dus ook niet hoe ik dit zou moeten verhogen.

Van mijn laptop stond het virtueel geheugen ingesteld op de aanbevolen grootte van ca. 3 GB. Ik heb deze omhoog gezet naar 5 GB in de hoop dat dat wat helpt.

Ik ga nog even verder zoeken naar een manier om bestanden te vergelijken. Als ik iets gevonden heb dan laat ik het weten.