Geintegreerde Microsoft antivirus en spyware in Windows 7

Gestart door john, 27 februari 2011, 05:27:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

Windows 7 beschikt over een geintegreerde antivirus en spyware van Microsoft. Wat ik me nu zit af te vragen of het zinvol is naast deze protectie nog een ander aanvullend antivirus of spyware programma te downloaden. Wordt het dan geen overkill?

Han

Nee. In Win7 zit standaard alleen Windows defender. Althans in de Win7 home Premium versie die wij hier op 3 computers geinstalleerd hebben. Windows defender is aan anti-spyware proggie maar beslist geen virusscanner. Ik heb geen standaard virusscanner gezien.

Ik draai naast Windows defender de virusscanner "Nod32" en de malwarescanner "Malwarebytes" (gekochte versie die op de achtergrond checkt) Verder scan ik mijn PC eens per maand met een online virusscanner van een andere "merk" als eset. M'n systeem draait soepel met deze software.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Er is een gratis virusscanner beschikbaar van Microsoft, en daar zit Windows Defender ook ingebakken. Te downloaden vanaf de Microsoft website.
Groetjes van Bugs

john

Ik zit momenteel voor langere tijd in het buitenland. De notebook heb ik dus lokaal aangeschaft. Het is een engelse versie van Windows 7 starter. Als ik via <Start>, <Control Panel = Configuratie Scherm>, <Action Center> opent en vervolgens kijkt bij Virus protection, staat er: Microsoft Security Essentials reports it's up to date and virus scanning is on. Ik merk ook dat dit onderdeel bij aanzetten notebook regelmatig met updates wordt bijgewerkt. Verder nog een melding dat Spyware and software protection van hetzelfde Microsoft Security Essential aanstaat. Waarschijnlijk is dit hetgeen waar Bugs op doelde en hebben ze dat reeds van te voren geinstalleerd.
Maar misschien kan het toch geen kwaad dat ik separaat nog een prog voor Malware downoad en installeer.

Han

Microsoft Security Essentials is inderdaad de virusscanner die Bugs bedoelt.

De in europa uitgebrachte versies hebben qua software hier en daar door europeese richtlijnen wat verschillen. Ik heb op m'n laptop een in Engeland aangeschafte versie. Ik heb even gekeken maar ook daar zit geen Microsoft Security Essentials in. Ik zie onder security bij mijn virus protection + Spyware and software protection alleen m'n NOD32 staan. Ik zit nu wel te twijfelen of ik het er nou afgemikt heb of niet. Ben er niet 100% zeker van. In de NL win7 zit het zeker niet!

De reviews over Microsoft Security Essentials over de hele wereld zijn tot nu toe niet best. Of dat nou komt omdat de antivirus-boeren er bang van zijn dat mensen dan niks anders meer kopen of dat het echt slecht functioneert, dat weet ik niet. In testen komt Microsoft Security Essentials er nu niet goed uit omdat de dynamische virusdetectie niet aanwezig is. Het programma scant wel goed op al bestaande signatures die in z'n virusdatabase voorkomen maar nieuwe virussen/signatures die iets van de oude verschillen laat ie zonder pardon door. Microsoft Security Essentials checkt maar 1x per dag voor updates van de signature database. Staat je notebook op dat moment uit dan heb je dus geen updates. Dan hopen dat ie de volgende dag op dat moment aanstaat, anders loop je daarna weer een dag achter. Dat updaten kan w.s. ook handmatig maar dat ga je geheid vergeten en het is ook ergerlijk dat je dat steeds moet doen. Ik vond dit laatste gebeuren reden genoeg om een andere virusscanner te gebruiken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!