formateren mislukt + dus installatie W2000

Gestart door Format Arie, 26 januari 2010, 17:39:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Format Arie

Hoi, moet voor iemand op ouder systeem W2000 installeren.
C: moest eerst geformateerd worden. Dit heb ik gedaan met Norton Partition Magic.
Echter, dit mislukt. Als de computer opnieuw opstart krijg ik de volgende melding:

Verifying DMI Pool Data - NTLDR is missing - press CTRL ALT DEL to restart.
maar bij iedere restart krijg ik dezelfde melding.
Nog geprobeerd cd rom als no.1 te zetten en met windows schijf op te starten, maar dan krijg ik dezelfde melding.

Wat kan ik nog doen?

Josette

Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Han

De format is kennelijk wel gestart want er missen bestanden.

Je kunt de partitie gewoon wissen met fdisk en dan een nieuwe partitie aanmaken waar je Win2000 weer op installeert.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Da's antiek. Ik was al bezig Han en vraag me af of ik het intussen niet erger gemaakt heb.
Is computer met xp (geen schijfje van) dus die moest eraf, en heb met partition magic dus gedaan (formateren). Windows 2000 moet ik er terug op zetten.
Maar ja, met dat resultaat van mij lukt dat niet dus. Er zijn ook geen opstartdiskettes van dus kon ik weinig. Had per ongeluk nog wel een W98 diskette, en ben zodoende in dos gekomen. En ook in Fdisk. Ik heb voor zover ik weet, en begrijp, de partities hiermee verwijderd, en de ene die overbleef geactiveerd. Verder kom ik niet. Nog een keer geprobeerd via dos te formateren door achter A: C: Format en Format C: te typen, maar dat werkt dus niet. De cd-rom (als ik die weer op 1 heb gezet) van windows 2000 geeft nog steeds dezelfde foutmelding. Maar even pauze nemen.

Han

Antiek ja misschien wel, maar wel functioneel.  ;)
Met fdisk van je w98 diskette moet het lukken om de oude partitie te verwijderen en een nieuwe aan te maken.
Je moet dus wel op de plek van de oude weggehaalde een nieuwe partitie aanmaken en niet werken met degene die overblijft. Haal desnoods alles weg als er geen belangrijke data meer opstaat.

Je maakt dus met Fdisk een primaire partitie aan en daarbinnen een logisch station C: Dat logische station C zet je actief.
Zou kunnen dat Win2000 geinstalleerd moet worden op een NTFD+S partitie maar da's al zo lang geleden dat ik zo'n oud besturingssysteem heb geinstalleerd, dat weet ik niet meer. Er is overigens weinig meer te beginnen met Win2000, maar goed.

Die foutmelding die je steeds te zien krijgt is er een die komt bij booten vanaf de harddisk. Daar staat dus nog steeds de oude data op.
Werkt die cd-rom speler wel en is de cd die je gebruikt wel oke? Je kunt instellen dat ie moet booten van de cd maar als de cd-speler of cd niet goed zijn dan gaat de bootprocedure toch naar de volgende optie. Dat is opstarten vanaf diskettestation of harddisk. Ligt eraan wat je ingesteld hebt. Zit er een diskettestation in dan de volgorde zetten op cd/diskette/harddisk. Dan gaat het diskettestation "ratelen" als opstarten vanaf cd niet lukt. De meeste huidige pc's hebben twee cd/dvd/stations (writer en cd). Let erop det je het station kiest wat ingesteld staat als opstart-station.



Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Ben met je hulp stuk verder, alleen het belangrijkste, het installeren van W2000 lukt niet.
Tot nu toe gedaan.
Via floppy W98 dus Fdisk gedaan. Eerst alles daar verwijderd. Daarna primaire dos partitie gemaakt. Dan de partitie geactiveerd.
Opnieuw computer opgestart en schijf geformateerd met Format C:
Opnieuw opgestart met delete, en in bios op volgorde cd-rom -floppy - harddisk gezet.
Opnieuw gestart.
Nu is alleen de vraag, hoe installeer ik W2000.
Met diskette er nog in vraag ie om W98 (die heb ik wel 1 de SE versie) Als ik dat doe wil die wel opstarten, maar dat wil ik niet. vervangen door cdrom W 2000 maar die weigert hij. Dus de dvd rom werkt oke.
Als ik de computer opstart met alleen W2000 erin, doet hij het niet.
de cd is oke. Gecheckt in mijn laptop, en daar start hij wel op.
Misschien nog een idee?

Han

Iets zorgt er dus voor dat de cd met win2000 erop die wel bootable is in je laptop niet wordt gezien als bootable in de PC.

* Je stopt de cd echt in de goede drive? Dus niet drive 1 is ingesteld als de bootable drive
   en je stopt de cd in drive 2......., heb ik ook wel es gedaan.

* Stop eens een andere bootable cd in de drive om te kijken of ie die wel pakt.

* Die win2000 cd da's toch geen upgrade?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Neen, is geen upgrade, en heb ze in beide roms geprobeert.
Zit net te denken, wat meer werk, maar als W98se wel installeerd, kan ik dan niet die doen, en dan daarna W 2000pro?

Format Arie

Inmiddels dus gedaan. Eerst windows 98, en daarna (niet upgrade, maar nieuwe) installatie van windows 2000 er overheen. Is dus gelukt.

Als iemand weet waarom instal W2000 alleen niet lukt, hoor ik dat graag uit nieuwsgierigheid. Maar verder is het via omweg dus gelukt, en mag wat mij betreft het topic afgesloten worden.

doei, arie

Han

Zo kan het dus ook. Qua oorzaak kan ik me alleen bedenken wat ik hierboven al schreef maar dat is het dus kennelijk niet.

Fijn dat het toch gelukt is...  :goed
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!