Problemen na resetten BIOS

Gestart door renevanh, 29 september 2004, 17:27:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

renevanh

Hallo allen,

Ik heb mijn IBM Thinkpad 380XD eens geformateerd. En toen ook maar meteen de BIOS gereset, omdat ik wat ruzie had met virusjes etc.
Dit door middel van het loskoppelen van het CMOS batterijtje.

Nadat ik het batterijtje terug had geplaatst, en de computer opnieuw start, gebeurd er dit:

064960 KB OK
161

163 TUUT TUUT

Dan vraagt ie om een wachtwoord voor de BIOS. Gewoon ENTER toetsen is genoeg, ik krijg dan OK.

Dan gaat het fout:
Een zacht piepje, en dan een lichtblauw scherm, met daarin:

ERROR
00161
00163

OK  CANCEL

Of ik nou op OK of CANCEL klik, ik krijg hetzelde scherm, alleen nu zonder de OK en CANCEL knop, en met een pictogram wat overduidelijk naar de handleiding verwijst.
Hierin is te vinden dat de datum en tijd niet ingesteld zijn, en dat de backup batterij een te laag voltage heeft.

De backup batterij heb ik inmiddels vervangen, maar ik blijf dezelde melding krijgen.
En hoe kan ik de datum veranderen, als ik de BIOS niet in kom?!

Alle, tot nu toe op internet gevonden mogelijkheden heb ik geprobeerd. (vasthouden F1 tijdens opstarten etc), maar niets werkt.

Wie o wie kan mij helpen mij (prehistorisch...  :yessss ) laptopje weer aan de praat te krijgen?!

Bij voorbaat zeer veel dank,

Groeten,

René

Han

Hoi Rene, welkom op PCN  :)

BIOS resetten voor "virusjes" is niet nodig. Bij zo'n oud bakkie is het voldoende op te booten met een bootflop en dan de masterbootrecord clearen met het commando fdisk /mbr.
Je hebt dan een nieuwe masterbootrecord waarin geen virussen zitten, mits je een virusvrije bootflop hebbt gebruikt.

Terug naar je probleem :
Door het loskoppelen van de CMOS batterij, heb je het BIOS teruggezet naar de standaard instellingen.
Wat je nu ziet lijkt een checksum error. Waarschijnlijk is er in deze machine ooit extra hardware gezet waardoor de standaard setting niet meer klopt?   Kijk hier eens rond.

Misschien overbodige vraag maar start ie nog wel door als je er een opstartdisk indoet. Zo ja, dan kan je de datum en tijd eenvoudig aanpassen met de doscommando's set time en set date vanaf de commandprompt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

renevanh

Hoi Han,

Dank voor je reactie.

Zover ik weet, is er geen interne hardware aan dit bakkie toegevoegd. Ik heb er wel een externe USB harddisk op geinstalleerd, maar die installatie is er af, omdat ik dus geformateerd heb.

Opstarten vanaf een Bootdisk zal dus ook niet echt veel uithalen ben ik bang... de hele schijf is leeg!

Maar ik heb misschien nog iets gevonden.
Ik druk, als de BIOS om een wachtwoord vraagt, gewoon op enter. Ik heb het idee dat hierdoor niet geprobeerd wordt de BIOS in te gaan, maar dat er wordt geprobeerd de PC in een OS te starten. Dat OS is er niet, want er is geformateerd...
Dan is het dus ook niet gek dat de datum/tijd niet in te stellen valt...

Het vervelende is, dat ik geen idee heb wat voor wachtwoord er op die BIOS zou kunnen zitten. En zou een reset van de BIOS niet het wachtwoord moeten verwijderen?!?

Ik ga ergens een dos bootdisk vandaan peuteren, en het gewoon proberen, maar ik ben bang dat het niet zal werken....


Nog suggesties?

Groeten,

René

Han

Met bootdisk bedoelde ik idd een opstartbare diskette.
dat kan ook een Win98 bootdiskette zijn. dan heb je meteen de nodige commando's voorhanden. Je kunt verschillende bootdiskettes downloaden op www.bootdisk.com
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Black Panther

Als je Hier ff kijkt zie je hoe je je Bios wat makkelijker kan ressetten. Ik had er toen ook een wachtwoord op staan en die was naderhand verdewenen.... Misschien helpt het.
if you watch the movie Titanic backwards, it's about a magical boat that saves people.

renevanh

Ik geloof dat ik een serieus probleem heb...

Een opstartdisk van win 98 pakt ie niet. Hij blijft eerst vragen om dat wachtwoord, en als ik op ENTER druk, krijg ik weer die foutmeldingen...

Ook met een opstartdisk voor DOS gaat het niet...

Ik word een beetje radeloos... is er nog wel redding?!!

Hopelijk kan iemand me helpen.

Groeten,

René

Han

Tik op deze site in het zoekvenster Thinkpad 380XD of Thinkpad 380XD BIOS in.
Op de pagina die je dan ziet staan veel problemen en oplossingen voor de Thinkpad 380XD .

Kom je daar niks tegen dat houd het voor ons op. Meer is er niet te vinden op internet over dat type laptop. Enige wat je dan nog kunt proberenis  een mailtje naar IBM sturen, met daarin je probleem.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

renevanh

Ik heb idd inmiddels een mailtje gestuurd naar IBM.

Hopelijk kunnen zij mij verder helpen.

Jullie worden in ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp/suggesties.
Echt top hoor, de steun die hier gegeven wordt!

Ik zal het hier laten weten als ik of IBM (of samen) tot een oplossing zijn gekomen.

Groeten,

René

Han

Graag gedaan  ;)

Ik heb voor een van de PC's die hier staat contact gehad met IBM.
Reken erop dat het wel een week kan duren eer je bericht krijgt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Zandman

Hoe staat het met dit probleem renevanh ?


Edit Zandman :aangezien de topic starter al een tijdje niet gereageerd heeft in dit topic gaat ie opslot .Als de topicstarter het topic weer geopend wil hebben kan hij dat aangeven bij het team
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.