Externe schijf wordt niet herkend

Gestart door paul76, 24 januari 2011, 18:04:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

paul76

Hoi!

Ik heb een probleem met een externe schijf van 1TB. De schijf wordt alléén (nog?) herkend door mijn Vista laptop. Mijn XP PC's kunnen er niets mee. Ik weet niet 100% zeker of mijn XP PC's de schijf wel konden lezen, voordat dit probleem optrad.

Wat ik wél zeker weet is dat ik naar deze schijf regelmatig images van mijn computers wegschrijf mbv Norton Save & Restore. Maar dat lukt nu niet meer, ook niet vanaf mijn Vista laptop. De foutmelding die ik dan krijg is:

-Error EBAB0013: A test that safeguards the integrity of the program failed unexpectedly. CHECK failed, WinNtComputer::PrintLayoutEx: .\WinNtComputer.cpp(1401): layoutex->PartitionStyle == PARTITION_STYLE_MBR.

Vreemd genoeg kan ik de data op de schijf op mijn laptop nog gewoon lezen. Maar er lijkt iets mis te zijn met de partitionering. De info die ik hierover kan vinden is onder schijfbeheer dat het één NTFS partitie is (van bijna 1TB). Kijk ik echter onder Hardware, naar de Volume informatie dan zie ik staan Partitiestijl GUID Partition Table (GPT). Ik weet eigenlijk niet goed wat dit is (mogelijk zelf ooit zo ingesteld?) en via Google word ik nog niet veel wijzer.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt,
Paul

Toevoeging achteraf: wellicht zijn dit twee problemen "door elkaar" want ook als ik een image probeer te maken naar een andere externe schijf krijg ik deze melding. De melding lijkt dus "iets" van NSR te zijn, en het niet herkennen ligt mogelijk aan het GPT verhaal. Kan dat?

Han

Error EBAB0013: A test that safeguards the integrity of the program failed unexpectedly
http://www.symantec.com/business/support/index?page=content&id=TECH58097

Dit is een foutmelding die gegenereerd wordt door een integritycheck van het backup programma Backup Exec van Symantec (waarschijnlijk ook voor Norton Save & Restore).
Normaal zie je die error alleen als je externe hdd FAT32 is en je een backupbestand weg zou gaan schrijven bij het maken van de backup groter dan 4gb wat de max is wat je onder FAT32 weg kan schrijven in één bestand. Probeer in de settings in te stellen dat je beckupbestand in "stukjes" gehakt moet worden. In Norton Ghost wordt ook standaard één groot bestand gemaakt maar je hebt in de settings wel de mogelijkheid om het backupbestand in delen op te staan. Of formatteer je externe hdd naar ntfs.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Hoi Han,

Bedankt voor je reactie. Het gekke is dat de externe schijf al NTFS is. Wat jij zegt zou dus niet het probleem moeten zijn. Dezelfde melding krijg ik als ik een andere externe schijf gebruik, die ook NTFS is en die wél onder XP zichtbaar is.

Zelf heb ik het gevoel dat het ligt aan de Partitiestijl GUID Partition Table (GPT) alleen weet ik niet wat dat is of hoe ik er vanaf kom. On the other hand: dit kan het ook niet alléén zijn want ook dat geldt niet voor die ander externe schijf.

Opnieuw formatteren is lastig want er staat (erg) veel data op. Die moet ik dan eerst ergens kwijt . . .

Grtz,
Paul

Han

"GUID Partition Table (GPT)" (ik wist het ook niet!!) blijkt een nieuwere manier van formatteren van de harddisk.
Het is ontworpen omdat er met de oude MBR tegen limieten aangelopen werd door de steeds groter wordende harddisken.

Naar wat ik ervan begrepen heb , heb je niet zomaar een "GUID Partition Table". Je hebt de schijf ooit zo geformatteerd.
Zie ook http://content.dell.com/nl/nl/bedrijven/d/help-me-choose/hmc-server-os-partition.aspx?c=nl&l=nl&s=bsd&ref=CFG

GPT naar MBR - Niet doen met data erop!!! : http://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc737510(WS.10).aspx
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!