herstelpunt xp

Gestart door Gert, 23 juli 2003, 08:47:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gert

De pc is nu geladen en klaar voor gebruik. Nu wil ik een herstelpunt maken. Dit gaat volgens het boekje automatisch maar ik heb het liever zelf in de hand. Graag wil ik het ook zelf configureren waar het heen geschreven wordt  :)
Locatie: +21.3 NAP

Han

Kijk even op m'n startpagina bij de WinXP tips en trucks en zo. Daar staan links die ik in de tijd dat ik XP gebruik heb verzameld.

Systeemherstel schrijft weg naar een vaste plek. Daar heb je geen invloed op als gebruiker. Je kunt wel herstelpunten wissen en handmatig aanmaken.
Handmatig aanmaken gaat via het startmenu - programma's - Bureauaccessoires - Systeemherstel.

Hoe je handmatig wist vertel ik je strakkies. Ik moet nu weg.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Gert

Oke, ga ik nu de ramen lappen  :-\, tot horens
Locatie: +21.3 NAP

Josette

Hoi, ik heb ze net gewassen!
Daar gaan we:

Een herstelpunt maken:
Start- programma's- Bureauaccessoires- Systeemherstel.
Klik je op een herstelpunt maken- volgende- Geef een goede titel data niet doet hijzelf erbij zetten.
Volgende- Maken.

Herstellen.
Ga naar dezelfde plaats.
Een andere status herstellen-
Volgende- als je hier met je muis op een donkere data klikt krijg je de punten die hij gemaakt heeft te zien!
Heb je het nodig kan je het vanaf die data laten herstellen.

Wissen van de herstelpunten:

Start- programma's- Bureauaccessoires-Systeemwerkset.
Schijfopruiming klik oké.
Dan krijg je een blad klik op de tab meer optie's.
Daar zie je bij staan systeemherstel opruimen.
Kan je gerust doen de laatste blijft altijd staan.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Succes,
Josette  ;)
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Gert

Ja bedankt Josette, nu alleen nog de freqentie van het automatisch maken van herstelpunten  :gert
Locatie: +21.3 NAP

Josette

Wat bedoel je daar nu weer mee? :-X
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Gert

Ik bedoel hiermee het aantal herstelpunten bv in de week, ik heb maar 100gb tot mijn beschikking  :martijn
Locatie: +21.3 NAP

Josette

Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

bjo

Systeemherstel in WindowsXP.

Heeft u net een nieuw programma geïnstalleerd en werkt uw computer daarna niet lekker meer, of heeft iemand zonder verstand van zaken op uw computer instellingen veranderd?, dan kunt u in WindowsXP terugkeren naar een eerder tijdstip toen de computer het nog wel goed deed. Dit programma heet "systeemherstel".

Selecteer Start-->Alle Programma's-->>Bureauaccessoires-->>Systeemwerkset-->>Systeemherstel

Selecteer vervolgens " een eerdere status van deze computer herstellen". Kies een datum in de kalender die u ziet verschijnen en volg de aanwijzingen op het scherm. Uw systeem wordt nu teruggezet in de tijd. Houdt er wel rekening mee dat de na het herstelpunt op uw computer geïnstalleerde programma's mogelijk niet juist meer werken en u deze opnieuw zult moeten installeren.

U kunt ook, voordat u een nieuw programma installeert, zelf een herstelpunt maken. U handelt als bovenstaand alleen selecteert u " een herstelpunt maken"
[move]there is no power like xp power[/move]

bjo

Extra schijfopruiming in Windows XP

Ook XP heeft zgn. verborgen bestanden. Deze komen op elke eventule partitie voor.
Eén van deze verborgen bestanden is "System Volume Information".
In deze map worden de herstelpunten opgeslagen.
Nu is het vreemde van deze map dat na elk gemaakt herstelpunt er niets wordt verwijderd maar dat elk volgende herstelpunt er gewoon bij wordt opgeteld.
Dit kan gweldig oplopen tot wel enkele Gb.

Dit kan op de volgende manier worden verholpen:
Zorg er in de eerste plaats voor dat je PC in optima forma is om een goed herstelpunt te maken.

Ga hierna naar Start > Programma's > Bureau-accessoires > Systeemwerkset > Systeemherstel.
Klik op de onderstreepte regel linksonder "Instellingen van Systeemherstel".
Zet op het tabblad "Systeemherstel" een vinkje bij "Systeemherstel op alle stations uitschakelen" > Toepassen.
Hiermede is de map "System Volume Information" leeg gemaakt.

Start de computer opnieuw op.
Verwijder hierna het vinkje weer bij "Systeemherstel op alle stations uitschakelen".
Activeer "Een herstelpunt maken" > volgende.
Volg verder de aanwijzingen op het scherm.
[move]there is no power like xp power[/move]

bjo

Schakel Systeemherstel uit om schijfruimte te winnen

Standaard slaat Windows XP backups van systeembestanden op in de map "System Volume Information ". Deze map snoept heel wat harde schijf ruimte op, soms wel enkele gigabytes. U kunt deze functie uitschakelen.

1) open het configuratiescherm in het Startmenu
2) dubbelklik op "prestaties en onderhoud"
3) dubbelklik op "systeem"
4) selecteer het tabblad "systeemherstel"
5) zet een vinkje bij "systeemherstel op alle stations uitschakelen"
6) klik op "toepassen"
7) verwijder de map "System Volume Information"

Waarschuwing:
in geval van een storing of foutmelding kunt u het systeem niet meer herstellen.

Alternatief
Wanneer u "systeemherstel op alle stations uitschakelen" heeft aangevinkt en op "toepassen" heeft gedrukt wordt de map "system Volume Information" geleegd. U kunt er ook voor kiezen hierna de functie systeemherstel weer in te schakelen door het vinkje te verwijderen. Windows maakt dan weer een nieuw herstelpunt maar uiteraard kunt u dit ook zelf doen ( Start-Alle programma's-Bureauaccessoires-Systeemwerkset-Systeemherstel ). U blijft zo over de functie beschikken zonder dat de map enorm groot wordt.

[move]there is no power like xp power[/move]

bjo

Windows Systeemherstel stopt en alle herstelpunten zijn verdwenen

Symptoom:

U bent bezig met systeemherstel en het programma stopt te functioneren terwijl ook blijkt dat álle herstelpunten verdwenen zijn. Wanneer dit gebeurt ziet u in het log-bestand de volgende foutcode:

0xc0000040

In deze omstandigheid wordt systeemherstel gestart wanneer Windows opnieuw wordt gestart en wordt weer een herstelpunt gemaakt.

Oorzaak:

Dit gedrag ontstaat in zeldzame gevallen wanneer één of meerdere programma's tegelijkertijd meerdere bestanden wil(len) benaderen en aanpassen.
Hierdoor ontstaat een conflict met de functies van systeemherstel.

Eén van de programma's waarmee dit gedrag in verband is gebracht is RealOne Player van Real Networks.
[move]there is no power like xp power[/move]

bjo

Windows XP systeemherstel slaat het herstelpunt niet op

Vóór u nieuwe software installeert of een eerdere status van de computer wilt herstellen, kunt u met systeemherstel een nieuw herstelpunt maken dan wel een vorig herstelpunt terugzetten. Maar wat nu te doen wanneer u bemerkt dat de herstelpunten niet worden opgeslagen? Het gebeurt vaker dat systeemherstel wél is ingeschakeld maar niet werkt. Probeer dan als oplossing eens het volgende:

Klik met uw rechtermuisknop op "Deze Computer"   (te vinden in het menu start) en kies "eigenschappen".
Klik op het tabblad "systeemherstel".
Plaats een vinkje bij "systeemherstel op alle stations uitschakelen"
Klik op "toepassen" en O.K. U zult een waarschuwing krijgen dat uw herstelpunten worden verwijderd ( dit is geen probleem omdat het toch al niet werkte)

U zult zien dat de status van ieder station wordt weergeven als "uitgeschakeld"

Open het venster van systeemeigenschappen opnieuw en verwijder nu het zojuist aangebrachte vinkje. Klik op  "toepassen"  en u zult zien dat de status van de stations wordt gewijzigd in "controle".

Klik op O.K. en maak een nieuw herstelpunt.
[move]there is no power like xp power[/move]

bjo

ik dacht dat je er nu wel uitkwam gert  :)
[move]there is no power like xp power[/move]

Josette

Snik, snik nu stelt dat van mij niets meer voor! :(
Josette
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

bjo

tuurlijk wel jossette , samen staan we sterk  ;)
[move]there is no power like xp power[/move]

Han

Ik doe altijd het volgende als de systeemmap met de herstelpunten te groot wordt :

1) open het configuratiescherm in het Startmenu
2) dubbelklik op "prestaties en onderhoud"
3) dubbelklik op "systeem"
4) selecteer het tabblad "systeemherstel"
5) zet een vinkje bij "systeemherstel op alle stations uitschakelen"
6) klik op "toepassen"
7) haal het vinkje weer weg bij "systeemherstel op alle stations uitschakelen".

Met deze actie worden alle bestaande herstelpunten verwijderd en wordt er automatisch een nieuw herstelpunt aangemaakt. Het helemaal uitzetten van systeemherstel is m.i. geen optie. Het is gewoon een erg handige optie in XP om tot je beschikking te hebben. Gaat er wat mis dan probeer je het eerst met systeemherstel weer ok te krijgen. Lukt dat niet dan kan je je ghost-image gebruiken. Als je verstandig herstelpunten maakt dan heb je je ghost-image zo goed als niet nodig.

Ik heb systeemherstel alleen aanstaan op de partitie waarop WinXP geinstalleerd staat omdat ik merkte dat bij systeemherstel niet alleen de systeemmappen in hun oorspronkelijke staat (staat ten tijde van systeemherstelpunt) teruggezet werden. Systeemherstel bemoeide zich ook met de voor mij standaard aanwezige mappen, waarin ik m'n data en downloads bewaar.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Gert

Josette, Bertus en Han bedankt voor de info. Maak er een print van.Oja deze akties gelden wel voor alle drie gebruikers op deze  pc?
Locatie: +21.3 NAP

Han

Ik denk alleen voor diegene die ingelogd is als administrator, Gert. Dat is degene die wijzigingen aan je systeem mag aanbrengen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Gert

Locatie: +21.3 NAP