Omschrijving van spyware

Gestart door Gert, 11 juni 2002, 20:33:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gert

Omschrijving van spyware

Buiten dit is het troep dat niks op een pc te zoeken heeft en het is een zeer kwalijke zaak dat fabrikanten hier gebruik van maken.
Spyware is een nieuwe manier van reclamemakers om hun producten te promoten.
Daar mensen steeds minder op banners e.d. klikten, besloten fabrikanten het op een andere manier te doen:
Eerst kreeg je in bepaalde freeware (gratis) programma's banners, hetgeen op zich geen ramp is, want ze maken tenslotte een programma dat jij gratis mag gebruiken en mocht het je toch irriteren, kon je het tegen een bepaald bedrag registreren, waarna de banners verdwenen.
Aangezien dit ook niet het succes had waarop ze gehoopt hadden, besloten ze het op een nog andere manier aan te pakken, en wel als volgt:
Als je een gratis programma installeert worden er tijdens de installatie nog 1 of meerdere andere programma's mee-geïnstalleerd.
In sommige gevallen krijg je de keuze om het te installeren, maar meestal word het gewoon zonder jouw toestemming geïnstalleerd, wat een zeer kwalijke zaak is.

Sommige mee-geïnstalleerde programma's zorgen ervoor dat je tijdens het surfen op het internet constant reclameboodschappen krijgt in de vorm van pop-ups, en weer andere houden jouw surfgedrag in de gaten, en kijken wat jij op de harde schijf hebt staan.

Met die databases worden profielen opgemaakt van de gemiddelde surfer .
Het is al bekend dat niet alleen je surfgedrag word verstuurd, maar ook belangrijke en persoonlijke gegevens.
Het allerergste is echter nog, dat deze programma's zich diep in je systeem nestelen, en dan vooral in Internet Explorer, wat weer zorgt voor onverklaarbare foutmeldingen, en traagheid tijdens het surfen, en omdat het constant op de achtergrond meedraait, vertraagt het je systeem in het geheel ook nog eens enorm.
Het verwijderen van spyware is net altijd eenvoudig: wanneer je het programma verwijdert waarin de spyware werd meegeleverd, blijft de spyware in veel gevallen gewoon op het systeem staan.

Er zijn gelukkig een aantal mensen die een programma hebben gemaakt dat spyware van je systeem verwijdert; een soort virusscanner voor spyware, dus. Het is helemaal gratis, en het heet Ad-Aware.
Het is onder andere te downloaden op www.lavasoftusa.com.

Hier moet echter wel mee opgepast worden, want als het programma nog draait, kan Ad-aware het niet volledig verwijderen, wat er zelfs voor kan zorgen dat je geen verbinding meer kan maken met het internet.
De beste manier om dit op te lossen is door bij start/uitvoeren msconfig in te typen, en bij het tabblad opstarten de vinkjes weg te halen bij deze programma's en je pc opnieuw op te starten voor je het programma verwijdert.
Wanneer je dat gedaan hebt, en je hebt de nieuwste updates van Ad-Aware kan er haast niks misgaan.
Bovendien maakt het uit zichzelf nog een back-up aan die je terug kunt zetten, maar omdat de back-up niet altijd werkt moet je altijd eerst de programma's uitschakelen voor je ze verwijdert om eventuele problemen te voorkomen.
Sommige programma's werken niet meer na het verwijderen van de spyware zoals bijvoorbeeld Kazaa, maar daar zijn vrijwel altijd genoeg alternatieven voor te vinden. In het geval van Kazaa zijn dit Grokster en Morpheus waarbij Grokster wel spyware heeft , maar die kun je verwijderen terwijl het programma het blijft doen.
Morpheus heeft terwijl ik dit schrijf nog geen spyware. De programma's zijn overigens op de kleuren na hetzelfde en maken ook gebruik van dezelfde servers.

Na het lezen van dit verhaal kan ik me voorstellen dat je liever geen spyware op je systeem hebt staan, en ik raad iedereen dan ook aan om, voordat je een programma installeert, even op www.spychecker.com te kijken of het betreffende programma al of niet spyware bevat
Indien wel, zijn er altijd wel alternatieven.

Aangezien ik hier niet het hele spyware- gebeuren kan beschrijven, geef ik nog wat links voor het geval je je er verder in wilt verdiepen:

Op www.cexx.org word veel info gegeven over spyware programma's.
Op www.wilders.org/spyware.htm staat ook een uitstekend verhaal over spyware
En op de site van de digitale revolutie wordt het ook uitgebreid uitgelegd
Voor overige sites verwijs ik jullie naar spyware.pagina.nl waar een hele hoop links staan

--------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst met toestemming van de auteur
Auteur: Jimbo
Bron: nieuwsbrief februari 2002 www.helpmij.nl
Locatie: +21.3 NAP

Gert

Han schreef

Tof van Help.mij (Jimbo), dat we deze info onder vermelding van de bron mogen gebruiken hier  :)
Locatie: +21.3 NAP