Laptopcherm kleurt naar paars/rose

Gestart door john, 09 mei 2023, 07:49:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

Het ene probleem met Windows 11 opgelost, is er nog een ander probleem. Sinds 2 dagen heeft het scherm een andere kleur gekregen. Ofschoon nog wel leesbaar, vereist het extra inspanning van de ogen om alles duidelijk en goed te lezen/herkennen. Dit schijnt ook weer een typisch Windows 11 probleem te zijn wat zich na een update kan voordoen. Heeft dit met een andere update te maken waarvoor wellicht ook een work around beschikbaar is?

john

Nog wat huiswerk gedaan. Een van de suggesties die ik las controleren of je grafisch stuurprogramma up to date is. Volgens apparaatbeheer zou dat zo moeten zijn want die kon niks nieuws vinden. Echter met de driver assistant app van Intel bleek dus wel een nieuwere versie beschikbaar. Die gedownload en met schone installatie geinstalleerd. Helaas heeft dit geen resultaat opgeleverd, alles bij het oude gebleven.

Han

Eerst nog maar testen of je monitor/bekabeling niet defect is:
- Gebruik een andere kabel
- Sommige videokaarten hebben twee aasluitingen voor de kabel. Probeer dan de andere poort eens
- Sluit de monitor eens aan op een andere pc of laptop.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ik heb je blijkbaar op het verkeerde been gezet, afgaande op je antwoord. Met scherm bedoelde ik het vaste scherm van de laptop met roze/paarse kleurstelling. Ergo, als ik de laptop via hdmi aansluit op de tv, zijn de kleuren op de tv zoals ze moeten zijn. Ik heb wat in de kleurafstelling ziiten rommelen waardoor de kleuren weer lijken zoals voorheen. Wat echter niet is opgelost, is een brede horizontale balk in de kleur groen over de hele breedte van het scherm met miniscule verticale lijntjes, wat enkel wordt getoond in het opstartscherm, dus nog voordat Windows dmv een vingerscan is geopend.
Kan dit op een defect van het scherm zelf wijzen en dus een hardware probleem?

Han

CiteerTja je hebt het over een scherm. Daarmee kan je twee kanten op. Ik koos kennelijk de verkeerder kant.  ;D
Topic nogmaals verplaatst naar de juiste plek voor hardwareproblemen en ik heb je topictitel aangepast zodat het duidelijker is dat het om een laptopscherm gaat.

Er lijkt inderdaad iets mis met het laptopscherm maar als het nu na het veranderen van settings alleen nog in het opstartscherm te zien is dan hoef je je er nog even niet druk over te maken.
Je kunt naast wat je al gedaan hebt (aansluiten op TV) ook nog kijken wat er gebeurt als je een externe monitor aansluit. Mocht het laptopscherm kapot aan het gaan zijn dan zie je de vervorming op de externe monitor niet meer terug. Het kan ook de videokaart in de laptop zijn. Schermreparatie op een oude laptop is over het algemeen niet rendabel. Als je de laptop statisch op dezelfde plek in huis gebruikt en het laptopscherm gaat definitief kapot dan is een externe monitor nog een optie om te overwegen als de laptop verder nog goed werkt.

Je kunt met een toetsencombi switchen van laptopscherm naar extern beeldscherm. Welke toetsencombi dat is voor jouw laptop dat vind je terug in de handleiding, Meestal is het "FN + F2"



Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Zoals je het omschrijft en uiteindelijk adviseert, zit ik op dezelfde golflengte.Laptop (aanschaf december 2017) op zich doet het nog prima. Reparatiekosten zijn, waar ik nu zit, niet zo duur als in NL. IK doe er verder even niets meer aan, gaat het verslechteren is een bezoek aan de lokale pc boer om te horen hoe en wat en vooral wat het zou gaan kosten.
Han, wat mij betreft mag je het topic afsluiten en zoals altijd weer hartelijk dank voor de tijd en moeite die je aan mijn probleem hebt besteed.

Han

Check voordat je scherm het echt niet meer doet even welke toetsencombi je voor je laptop moet gaan gebruiken om van laptopscherm naar een monitor te switchen.
Beter als je dat al weet voordat het laptopscherm helemaal uitvalt. Hou er rekening mee dat er van een laptop uit 2017 misschien helemaal geen vervangend scherm meer verkrijgbaar zou kunnen zijn.
In dat geval zal je uit moeten wijken naar een losse monitor of toch een nieuwe laptop aanschaffen als de prijzen bij jou acceptabel zijn.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

In een ander topic al aangegeven dat de laptop het voor gezien hield. Zatermiddag naar de lokale pc boer. Conclusie lcd naar de Filistijnen. Deze shop, ASUS dealer, had toevallig nog een lcd op voorraad voor mijn type laptop. Snel opgelost dus, maar....Windows startte nog steeds niet op. Laptop achter gelaten en kreeg gisteren te horen dat Windows opnieuw moest worden geinstalleerd. Vandaag laptop opgehaald. Beetje balen want staat nu een Engelse versie van Windows 11 op. Inmiddels heb ik dat al weer aangepast naar taal NL. Echterm ondanks mijn verzoek, is nagelaten een back up te maken van de C:schijf en als gevolg ben ik nu o.a. ook oude Firefox gegevens kwijt. Komende tijd e.e.a. genoeg te doen.

Han

Voor de reparatieprijs die je aangaf zou ik hem ook hebben laten repareren. Zo kun je er nog plezier van hebben.
Tja je data...., ik heb het belang van regelmatig backups maken al eerder geopperd. Dan was je nu niet alles kwijt..... ;)

Topic sluiten maar?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Terechte opmerking van je Han wat betreft data oftewel: eigen schuld, dikke bult. Over en sluiten dit topic.