Partition Magic

Gestart door Martijn, 14 november 2003, 10:20:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn

ff iets controleren of ik het goed heb onthouden (en voordat ik het bij iemand anders ga doen):

Stel ik ga harde schijf opdelen in partities klopt het dan dat de partitie waar windows opstaat de primary partition en de andere partitie waar een ghost opkomt de logical partition is ?

En hoe was de verhouding ook alweer, harde schijf van 40 gig heeft die voldoende aan een backup partitie van 4 gig ?
Om oud en wijs te worden moet je eerst jong en dom zijn geweest

Han

De partitie waar de PC mee opstart is de primaire partitie.
Een PC kan meerdere primaire partities hebben. Dat is bijvoorbeeld zo als je de PC dual-boot hebt gemaakt door bijvoorbeeld na Win98 ook WinXP op een andere partitie geinstalleerd hebt. Een geinstalleerde bootmanager bepaalt dan welke primaire partitie opstart.

Als je een 1 op 1 image wilt maken van je bootpartitie en die partitie is 36 Gb dan kan je op je vingers natellen dat dat niet gaat passen op een backup partitie van 4 Gb. Ghost comprimeert wel, maar niet zo erg dat dat gaat passen.
Maak je een image van een HD waarop veel MP3's staan dan zal die image bijvoorbeeld bijna net zo groot zijn als de inhoud van de partitie. Dat komt omdat MP3 al ontzettend gecomprimeerd is en ghost daar dus niet veel meer aan toe kan voegen.

Het is slimmer om de 40 Gb anders in te delen.
- Partitie voor besturingssysteem + wat programma's die zich perse moeten laten installeren in "Program files"
- Partitie voor andere programma's
- Partitie voor Data ( je documenten en bijvoorbeeld muziek)
- Backup partitie voor losse backups en ghost images.

Als je de partities zo indeels hoef je niet zo heel vaak een image te maken van de partities.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Martijn

Hij is heel trouw met backuppen van MP3 enzo, dus het gaat puur om een schone xp instal, wat zou in dat geval dan wel ongeveer de juiste de grote zijn.

De ghost van mijn PC (1.34 gig) staat op een partitie van 2 gig, terwijl de harde schijf 16 gig is.
Om oud en wijs te worden moet je eerst jong en dom zijn geweest

Han

Als het alleen een volledige installatie van alleen WinXP is zonder de extra drivers van de hardware moet je idd rekenen op 1,4 á 1,6 Gb harddiskruimte.

Hij kan beter een image maken van de XP partitie waarop alle hardware geinstalleerd is en de basisprogramma's die hij altijd gebruikt. Het hangt dan van die programmatuur af hoe groot de backup partitie moet worden.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Martijn

dankje wel, ik meer dan genoeg info zo, topic op slot  8)
Om oud en wijs te worden moet je eerst jong en dom zijn geweest