schijf opruimen maar wat met deze DIR's

Gestart door elce, 03 maart 2005, 18:11:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elce

Zou graag wat plaats maken op de hd en zie onder "programfiles" de volgende dir's staan - "PASETUP" en PSSETUP". Deze blijken allemaal Adobe gerelateerde bestanden of mappen te bevatten (ong 2 x 80Mb) Mogen deze weg of zijn deze nodig voor een goede werking ?
Ook nog onder "configuratie" -- "software" staat een dir "Content Library" (ong 160Mb groot) als je de ondersteuning opvraagt blijkt de uitgever Autodesk te zijn, nodig om autocad te runnen of zou deze ook weg mogen?

Han

Gooi nooit zomaar mappen weg als je niet wat deze doen.
Ze kunnen onderdeel zijn van de installatie van software waarvan je het totaal niet zou verwachten.
Laat maar staan dus, anders loop je het risico dat er software niet meer werkt.

Alleen als je 100% zeker weet dat je de gerelateerde software niet meer gebruikt dan kan dat weg. Meestal zie je na deinstallatie in het venster een opmerking dat die of die map niet door het systeem verwijderd kon worden. dan zijn er bestanden in gebruik. Ik geef zo'n map dan een x voor zijn eigen naam. Als na een reboot alles goed blijft werken gooi ik na een paar weken de mappen met die X aan de voorkant van de naam gewoon weg. Die zijn dan kennelijk niet meer nodig voor de programma's die ik veel gebruik.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

elce

Heb enkele partities vrijgemaakt maar er staan nog 2 dir's op ,Recycler en System Volume Information
Onder verkenner zie ik die niet maar wel als ik via Nero een cd wil branden van wat er op de partitie stond.
Heb systeemherstel al eens afgezet en pc herstart maar blijven eropstaan. Gaat van heel wat Mb 's tot 2 giga.
Hoe maak ik die ruimte ook nog vrij ?

Han

Recycle is je prullebak. Die zet windows standaard neer.
De map "System Volume Information" die op die partitie staat is van de optie Systeemherstel. Als je systeemherstel uit hebt staan op die partitie dan kan je die map handmatig werwijderen. Als je systeemherstel aan hebt staan op die partitie dan moet die map blijven staan.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

elce

Han,
Handmatig verwijderen zou ik wel willen doen maar ik zie ze niet onder de directorie structuur van "verkenner" nochthans staat "verborgen bestanden weergeven" aan. Ik zie die dirs enkel wanneer ik met nero een cd wou branden met de bestanden op de schijf vooraleer te verwijderen. Dus is nu mijn probleem, hoe krijg ik die bestanden te zien ?

Han

Da's idd iets geks in WinXP. Ik heb dat ook gemerkt met de scandisk bestanden. (File000.chk bestanden etc)
Ik zie ze niet in m'n verkenner, hoewel die alle verborgen + systeembestanden weer zou moeten geven.
Start ik m'n WS_FTP programma dan zie ik d4e scandisk bestanden ineens wel. Vanuit WS_FTP kan ik ze dan ook verwijderen.
Ik heb er eigenlijk verder nooit aandacht aan geschonken omdat ik het zo op kon lossen, maar raar is het wel.
Ik denk dat we hiermee een bug in WinXP gevonden hebben.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

elce

Han,
Dan hanteer ik dezelfde methode om er af te geraken, had ondertussen al de bedenking gemaakt om die partities (ze zijn nu toch leeg) maar te formateren, zou mijn probleem waarschijnlijk ook opgelost zijn.

Han

Ik heb dat probleempje van het niet kunnen zien van alle verborgen bestanden en mappen voorgelegd bij een ander forum.
Het blijkt dat de verkenner die in WinXP zit de boosdoener is. Die veroorzaakt dit probleem.

Als je als je in WinXP als administrator ingelogd bent, alle verborgen + systeem bestanden zichtbaar zet, dan zijn nog steeds niet alle bestanden zichtbaar. Bij mapopties, weergave staat dan onderstaande al ingesteld :
* Vinkje weg bij : beveiligde besturingssysteembestanden verbergen
* Vinkje aan bij : Inhoud van systeemmappen weergeven
* Keuzerondje aan bij : Verborgen bestanden en mappen weergeven

Er is ook een simpele oplossing. Gebruik even een freeware, tijdelijke vervanger van de verkenner voor het verwijderen van de systeembestanden die je met de verkenner niet kunt zien, bijvoorbeeld de inhoud van Content.IE5 (zit in de map Temporary Internet Files). Die freeware vervanger heet "Salamander" :
- Download via deze link Stargazer Dutch version 1.52 (207KB)
- Pak het zip bestand "saldu152.zip" uit zodat je een map "saldu152" hebt
- Je hoeft dit programma NIET te installeren, je start het door te dubbelklikken op SALAMAND.EXE wat in de map staat
- nog even wat instellen in het Proggie Salamander, om de systeembestanden te kunnen zien
  * klik in de menubalk op "instellingen" en dan op "Configuratie"
  * Haal het vinkje weg bij "Verberg bestanden en directories met verborgen of bestands attributen"
  * Klik op "OK"

Met salamander zie je de map "Documents and Settings\local settings\inlognaam\Temporary Internet Files\Content.IE5" nu wel.
Die kun je er ook mee leegmaken. De map Content.IE5 zelf moet blijven staan !!

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!