PC loopt vast op opstartscherm

Gestart door computernerd, 07 september 2004, 13:37:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

computernerd

elke dag als ik mijn pc wil opstarten loopt hij vast op het opstartscherm.
hij bevriest gewoon, reset werkt niet (alleen gaan de lampjes aan van de cd-spelers) dus de stroom onderbreken. in veilige modus blijft hij hangen op agp.sys, dus ik dacht grafische kaart hemelen, deze vervangen echter helaas pindakaas, drivers gewisseld ,geen resultaat.Terugzetten oude configuratie zelfde probleem.
wel valt mij op dat ieder keer als hij boot een melding wordt weergeven "update escd".
maar na zo'n 20 keer keer herstarten en laten uitlopen wil die het eindelijk doen ! het probleem speelt niet bij een herstart als hij uiteindelijk is gestart.

ik werk met winXP PRO engels SP1 & SP 2 (probleem deed zich voor met sp1) pent 2 met celeron (800 MHZ) 512 MB Sdram
Ik weet niet waar ik het moet zoeken , jullie ideen graag
virusscanner avg 6 free, spybot s&d adaware personal allen up to date
gescand met trendmicro antivirus (systeem is brandschoon)
ik vermoed ergens een stukje hardware wat niet juist functioneert

Martijn

Ik heb even gegoogled op "update escd", en kwam daar dit tegen:

CiteerForce Update ESCD

Common Options : Enabled, Disabled

Quick Review

If you install a new piece of hardware or modify your computer's hardware configuration, the BIOS will automatically detect the changes and reconfigure the ESCD (Extended System Configuration Data). Therefore, there is usually no need to manually force the BIOS to reconfigure the ESCD.

However, the occasion may arise where the BIOS may not be able to detect the hardware changes. A serious resource conflict may occur and the operating system may not even boot as a result. This is where the Force Update ESCD BIOS feature comes in.

This BIOS feature allows you to manually force the BIOS to clear the previously saved ESCD data and reconfigure the settings. All you need to do is enable this BIOS feature and then reboot your computer. The new ESCD should resolve the conflict and allow the operating system to load normally.

Please note that the BIOS will automatically reset it to the default setting of Disabled after reconfiguring the new ESCD. So, there is no need for you to manually disable this feature after rebooting.

Het lijkt mij dus eerder iets in de bios.

Google zoekresultaten in het Nederlands

Google zoekresultaten in alle talen
Om oud en wijs te worden moet je eerst jong en dom zijn geweest

computernerd

dn zou ik dus iets in de bios moeten wijzigen, echter het is al jaren geleden dat ik hierin "gespit" heb
welke optie zou dat moeten zijn ? (in de bios)

kan geen screenshot maken van de biosinstellingen)
mvg wim

Martijn

kwestie van voorzichtig spitten  ;), en vooral niet opslaan als je er niet zeker van bent.
Om oud en wijs te worden moet je eerst jong en dom zijn geweest

computernerd

ik heb alle instellingen teruggezet naar default
opstarten geen resultaat
daarna optimized settings teruggezet,
opstarten geen resultaat
de diverse instellingen aangepast de SMART en bootvolgorde
ook geen resultaat
de fan draait op 4650 toeren, alarmen staan aan alle fans draaien, in veilige modus opstarten lukt ook niet blijft hangen op agp440.sys
dus al met al het heeft niet geholpen
wel is de escd niet meer teruggekomen nadat ik die optie had uitgeschakeld ( de computer zegt zelf dat hij de instelling indien foutief terugzet na de volgende opstart)

dus nog meer suggesties ?
(er zit een nieuwe kaart in van het grafische type ook dat bood geen soelaas)

mvg wim


Han

info van een ander forum

Je moet dus echt in het BIOS zijn.

Force Update ESCD (extended System Configuration Data): Is een eigenschap van de  Plug en Play  BIOS dat IRQ, DMA, I/O, geheugen configuratie van al de ISA, PCI en AGP kaarten automatisch opslaat. Als er nu een apparaat is toegevoegd is en het wordt niet herkend door de BIOS kan je met ESCD de BIOS dwingen een nieuwe configuratie te doen. Als het apparaat is herkend kan je ESCD terug op Disabled zetten.

Lukt het je niet, rommel dan niet verder in het BIOS maar breng je PC naar een vakman.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

computernerd

beste han,

het is niet de bios in dit geval maar een kapot moederbord
de pc gaat vandaag naar de winkel waar hij is gebouwd.
ik laat daar nog een diagnose uitvoeren maar het ziet er naar uit dat ik een beroep om mijn pc verzekering kan doen
(gelukkig) en dan wordt ie vernieuwd

toch bedankt voor alle adviezen, dit topic mag een slotje en als ik te horen heb gekregen wat precies de oorzaak was kom ik er op terug middels een PM
mvg wim

Martijn

je mag op pcn zelf een topic dichtgooien dat kan met dit knopje, als je het weer open wilt hebben kun je op dit knopje klikken. Dit kan trouwens alleen met topics die jezelf hebt geopend ;)

PM's sturen is zo niet nodig  :)
Om oud en wijs te worden moet je eerst jong en dom zijn geweest

computernerd

zo, mensen het probleem is opgel;ost,
het blijkt dat het moederboard defect was.
hierdoor werd de processor niet langer aangestuurd
dus bedankt voor alle reacties