ADSL aansluiting activeren

Gestart door john, 29 april 2014, 20:59:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

Kreeg gisteren van iemand een drie jaar niet gebruikte desktop met WIN XP met een 7200 rpm HDD. Prettig om achter de hand te hebben als de andere desktop waarop WIN XP staat en ook video mee wordt bewerkt (en vandaag 2 ventilatoren laten vervangen) toch onverwachts de geest geeft en dus achter de hand te hebben.
Die desktop is van het merk Dell. Dus ik dacht na te hebben opgestart even met de kabel aansluiten op het WiFi modem of alles werkt. Maar wat ik ook probeer en welke wizzard ik ook open, krijg geen verbinding met internet.
Heb ik daar de CD rom van de ISP bij nodig??? Die kan ik nl. nergens meer vinden.

Han

Staat de setting van je netwerkkaart goed qua IP en subnetmask. Ik weet niet wat de setting van je verbinding moet zijn. Automatisch een ip verkrijgen via DHCP of dat je een specifiek nummer in moet vuillen voor je IP en subnetmast. Vergelijk dat even met je andere XP machine.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, waar kan ik de setting van de netwerkkaart vinden?

Han

http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-xp/help/networking/manage-network-connections

Ik kan niet meer zeggen klik hierop en dan daarop want het is al lang geleden dat ik regelmatig met XP werkte maar op bovenstaande link zie je hoe je bij de netwerk-eigenschappen komt in WinXP. Met name het gedeelte onderin onder het kopje "Uw IP-instellingen configureren".
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, begrijp ik volkomen dat je de stappen binnen WIN XP niet meer even uit de mouw schudt.
De opgegeven link geopend. In netwerkverbindingen geeft ie aan dat de 1394-verbinding is ingeschakeld met een 1394 netwerkkaart. Een LAN-verbinding 3, zoals op de desktop die wel verbinding maakt met internet, wordt niet getoond.
Ga ik vervolgens naar Uw IP-instellingen configureren en bij stap 3 dan wilt ie geen automatisch IP-adres laten toewijzen.
Kies ik voor volgende IP-adres gebruiken (vond in de schoenendoos waar ik alle paperassen van internet bewaar een kattebelletje met  de IP=adres voor mijn asl) en ik voer dat in, vraagt ie om een subnetmasker en dat heb ik niet.
Gisteren is al iemand bij de Telfort winkel langs gegaan met de vraag of een CD rom o.i.d. nodig was. Maar die Telfort medewerkster begreep niet waar het over ging dus had er nog minder de ballen verstand van.
Toch Telfort gaan bellen of emailen en vragen hoe het zit of heb jij nog een lumineus idee?!

Han

De 1394-verbinding is de firewire aansluiting. Daar doe je dus niets mee.

Gaat het om je eigen internetverbinding?  Ga even te werk op een PC mét internetverbinding.
- Klik op het UITVOEREN vakje en tik in CMD en druk op de enter-toets.
- Er opent zich een DOS venstertje met een DOS-prompt.
- Tik daar in IPCONFIG/ ALL  (let op de spatie tussen / en ALL)

In het dos-venstertje zie je gegevens verschijnen en zie je o.a. wat je subnetmast is en wat de default gateway is.
Subnetmask is vaak 255.255.255.0 of een IP wat daar sterk op lijkt
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ja, die andere desktop wil ik ook aansluiten op mijn eigen internetverbinding.
Na de DOS prompt  IPCONFIG/ ALL ingevoerd
maar dan verschijnt de melding:
Fout: niet herkende of onvolledige opdrachtregel.

Dan een heel verhaal, beginnend met Syntaxis:

Wat ik me afvraag, die oplossing die je me adviseerde bij dat netboekje waar de WiFi niet van werkte en kon worden opgelost met zo'n USB dongle, gaat dat ook op zo'n desktop werken dat ie dan via de WiFi draadloos het signaal oppikt, of..??

Han

Yup wifi dongle kan ook.

Oops....het moet IPConfig /All zijn.  Na ipconfig een spatie en dan /all erachteraan.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Idd. OEPS heheh; de gecorrigeerde opdrachtregel weergeeft de informatie; maar dan nog.
IP-adres
Subnetmasker
Standaardgateway
DHCP-server
wijst zich vanzelf.
Daarna staan achter DNS=servers 3 verschillende waarden, de eerste waarde begint met dezelfde 3 cijfers als mijn IP-adres maar de 2 laatste niet. Wel hebben de 2 laatste waarden de eerste drie groepen gelijk en is enkel het laatste 2-cijferige nummer afwijkend.
Welke volgorde moet ik aan houden: 1 + 2 of 1 +3 of 2 + 2 of 2 + 3 of 3 +1 of 3 + 2 of 3 + 3.
Het lijkt de lotto wel, hahah.
Han, morgen (lekker) verder gaan, zou zeggen welterusten.

Han

De dns hoef je niet in te vullen. Dat regelt je router/modem wel. Je moet connectie maken met je router. Gaat dan niet automatisch via dhcp dan moet je dat  doen door het handmatig invoeren van IP, standaard gateway en subnetmask.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, ik heb zowel op mijn bestaande WIN XP desktop als op die andere desktop apparaatbeheer geopend en dan constateer ik dat op mijn bestaande desktop bij netwerkadapters zowel de 1394-netwerkkaart als de ethernet adapter wordt getoond. Op de "probleem" desktop zo gezegd, zie ik enkel die 1394-netwerkkaart. Kan dat betekenen dat ik eerst die driver moet installeren door b.v. van de website van Dell te downloaden. Ik denk nl. toch dat met de schone installatie van WIN XP er toch nog e.e.a. ontbreekt en niet alles erop is gezet.

Han

Je hebt dus inderdaad geen netwerkkaart geinstalleerd.  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Duidelijk dus. Probleem is nu dat het een vicieuze cirkel dreigt te gaan worden. Apparaatbeheer zegt dat de stuurprogramma's voor dit apparaat niet zijn geïnstalleerd, echter de optie stuurprogramma's bijwerken, kan niet worden uitgevoerd omdat er geen verbinding met internet kan worden gemaakt.
Ik ga de vorige eigenaar nog eens benaderen of ie nog ergens een cd rom heeft liggen met de driver. Ik laat je nog weten hoe en wat.

Han

Kun je op de site van dell als je op type PC/moederbord zoekt, niet vinden welke netwerkkaart erin zit, of even kijken met het al verouderde "Everest Home Free edition"?
Everest Home Free is al verouderde software maar WinXP is dat ook. Je kunt met Everest wel zien welke hardware je in je pc hebt. Ga Everest Home niet downloaden als je het programma niet al hebt. De nu nog beschikbare versies zitten vol trojans en andere narigheid. Heb je het proggie niet meer, laat dat dan even weten. Ik kan je het everesthome.rar bestandje (4mb) zo even mailen met de free versie van Everest Home die niet eens geïnstalleerd hoeft te worden. Die draai je zo vanaf een usb stickie. PM me dan even een mailadres waar je het hebben wil.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Gisterenavond laat nog even bij de persoon langs geweest. Die kon niks vinden waar ie mij mee kon helpen. Dat Everest Home Edition van Lavalys heb ik wel op mijn eigen desktop staan maar niet op die andere. Daar moet eigenlijk alles nog worden opgezet. Net nog in de map Everest gekeken maar zie er geen exe bestandje staan om het daarmee op die andere desktop te zetten.
Als je inderdaad zo goed wilt zijn om dat proge naar me te mailen, kom ik misschien toch nog een stap verder.
Een PB komt er aan.

Han

Ik heb het bestandje naar je gemaild. Even uitpakken en dan in de map opstarten met everest.exe. Installatie hoeft niet.
Mis je dll's voor het starten (Kan op een bijna nog schone installatie) zeg het dan even. Dan mail ik je een andere.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Volgens Everest zit er behalve Windows Netwerk ook een Intel PRO/100 VE Network Connection op. Dat zal dan dus de etherkaart zijn waar een driver bij moet worden opgezocht op internet met de andere desktop of notebook die verbinding hebben, downloaden en die dan vervolgens naar de desktop kopiëren...??

Han

Op deze site bovenin (32 bits versie - PRO2K3XP_32.exe) staat je driver: https://downloadcenter.intel.com/detail_desc.aspx?agr=Y&DwnldID=18717
Ik neem tenminste aan dat het een 32 bit versie van XP is waar je mee werkt??

Even PRO2K3XP_32.exe downloaden op PC met internetverbinding, op usb-stickje zetten en kopieren naar je XP machine zonder netwerkkaart driver. Daar installeren en dan moet het w.s na een reboot ok zijn. Laat je netwerkkaart in eerste instantie maar automatisch zijn gegevens krijgen in de setting en kijk wat er gebeurt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Driver gedownload en op USB stick gezet om te kopiëren in de XP machine. Het zal eens een keer meezitten, dus niet.
Krijgt de melding: Kan entrypoint van procedure EncodePointer niet vinden in DLL-bestand KERNEL32.dll
Kan je hier nog wat van bakken!?

Han

Die melding krijg je als je software probeert te installeren die ontworpen is voor WinXP SP3. Servicepack dus eerst downloaden en op een cd branden en installeren en als dat helemaal klaar is je netwerkkaart driver installeren. Zou trouwens zomaar kunnen dat je dan wel een driver voor je netwerkkaart krijgt.

SP3 hier downloaden: http://www.microsoft.com/nl-nl/download/details.aspx?id=25129
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!