Harde schijf kapot?

Gestart door Boneturk, 25 september 2007, 18:01:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boneturk

Hallo jongens,
ik ben hier nieuw dus ik weet nog niet precies hoe alles werkt maar ik had een probleempje.
Een paar maanden terug zat ik achter mijn pc en er begonnen rare geluiden te komen van mijn harde schijf en hij begon vast te lopen enz. Toen ik de pc opnieuw opstartte hoorde ik de geluiden nog steeds maar toen starte hij helemaal niet meer op. Ik heb inmiddels een tijdelijke harde schijf maar die harde schijf is belangrijk voor mij wat kan de probleem zijn hoe kan ik het verhelpen?Hij was nog nieteens 5 maanden oud.

Han

Gaat prima toch, je vraag staat ik het goede forumonderdeel  :)

Die harddisk....... zoals je het omschrijft lijkt het een mechanisch defect. Tja daar is helaas niet veel aan te doen. Als ie nog zo kort geleden aangeschaft is dan heb je er nog garantie op. Hup, naar de winkel ermee.
Ik hoop dat je wel meteen een backup van de data hebt gemaakt toen ie begon te ratelen?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Boneturk

dat is nou juist de probleem ik heb geen back-up en ik heb belangrijke gegevens erop staan.
ik had niet ingeschat dat hij opeens niet meer zou opstarten ik dacht het gaat wel over als ik mijn pc even opnieuw opstart..dit is echt frustrerend hoor.
En met de garantie is het ook een gezeur ze willen perse de orginele verpakking van de harde schijf..die heb ik niet meer...en denk je dat ze hem kunnen repareren of dat ik een nieuwe harde schijf krijg? want het gaat mij nieteens om die harde schijf de data vind ik belangrijker dus als ze het zouden reparen zou het eigenlijk super zijn..maar goed bedankt in ieder geval voor de hulp

Boneturk

hey Han ik ben er net even mee bezig geweest ik heb de harde schijf ook geplugt in de pc en nu doet hij het opeens wel.
ik kreeg het voor mekaar om hem als slave op te starten via mijn tijdelijke harde schijf.
Maar de probleem is nu, ik had twee accounts op de kapotte harde schijf..de eentje met wachtwoord de andere zonder. Als ik in de mappen probeer te komen zegt hij toegang geweigerd..maar bij de account zonder wachtwoord gaat hij er gewoon in en ik moet juist die andere hebben? kan je me alsjeblieft helpen?

Han

Ga er altijd vanuit dat je harddisk crashed op een moment dat het jou niet uitkomt. Zorg er dus voor dat je ALTIJD een recente backup hebt van je gegevens. Het gemakkelijkste daarvoor is een usb/fireware externe hdd.

Wat voor merk harddisk is het? Originele verpakking moeten hebben om garantie te claimen is onzin. Laat je niet in de maling nemen door de winkelier. Hij is in de garantieperiode verplicht je te helpen of je de verpakking nou hebt of niet. Terug met dat ding. Verpak 'm in een antistatisch zakje. Heb je dat niet meer, haal er dan een bij een pc-winkel. Vervoer de harddisk niet zonder zo'n antistatisch zakje want dan zeggen ze geheid dat ie kapot is gegaan door statische electriciteit of zo.

- Wat voor besturingssysteem staat er op de "defecte hdd"
- Wat voor bestandssysteem staat er op de "defecte hdd", Fat32 of NTFS
- Met welk besturingssysteem probeer je 'm uit te lezen als de "defecte hdd" erin hangt als slave.

Als je de "defecte hdd" als slave kan starten dan zou je er ook van moeten kunnen booten.
- Zitten de jumpers echt goed, als je 'm als master installeert?
- Probeer eens een andere IDE-kabel en spanningsaansluiting.
- Kun je 'm zien in je BIOS als ie als master geinstalleerd staat?
- Kun je 'm zien in je BIOS als ie als slave geinstalleerd staat?

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Boneturk

Han bedankt voor je reactie.
Er staat windows xp op de kapotte hdd
ik weet niet watvoor bestandssysteem het is fat32 of NTFS
Ik heb ook gewoon windows xp op mijn tijdelijke harde schijf en vanuit daar vanuit deze computer leest hij de zogenaamde kapotte harde schijf als station F:

Ja, hij hoort eigenlijk te booten, maar als ik de hdd selecteer en mijn pc opnieuw opstart dan komt er een hele zwarte scherm met links boven een wit streepje dat knippert en daarna doet hij niks meer zo blijft hij gewoon
ja, ik kan hem wel zien in bios..via bios selecteer ik de harde schijf ook dus hij ziet hem wel
mijn harde schijf is een sata harde schijf ik weet niet of dat er wat te maken mee heeft.
Maar ik krijg nu de vermoedens dat er iets mis is in de bios instellingen waardoor hij niet wilt opstarten kan dit?
ik ben nou de hele dag bezig en ik heb nog niet 1 keer die rare geluid gehoort volgens mij doet hij het weer
maar ja alleen moet hij nog opstarten..?ik heb ook geboot van cd rom en windows xp opnieuw geinstalleerd op de'zogenaamde kapotte harde schijf..om verder te kunnen met de installatie moestie weer opnieuw opstarten en booten vanuit de harde schijf en daar ging het weer mis..maar goed ik vermoed dat er iets mis is met een instelling in bios en volgens mij is het echt iets heel simpels..misschien dat jij er meer over weet?

Han

Sata is makkelijker. Geen jumpergedoe, mits je PC niet ouder is dan een jaar of twee a drie. Voor oudere PC's moet je vaak nog een jumpertje zetten omdat ze vanwege een oud bios de grote harddisk niet kunnen zien. Met de jumper begrens je dan de grootte. Dat zal bij jou niet het geval zijn en was het zo dan zit die jumper daar nog steeds.

Hij probeert misschien op te starten vanaf de verkeerde harddisk. (Als je die tweede er ook nog in hebt)
Kijk de opstartinstellingen (bootdevices) even na in je bios. Verder kan er weinig misgaan als je bios 'm wel kan zien.
Check ook even of ie op de goede sata-aansluiting zit op je moederbord. Je hebt sata1 en sata2 of zo en dan moet je als je 1 hdd hebt uiteraard gaan voor sata1.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Boneturk

mijn pc en moederboard enz. is vrij nieuw nog geen half jaar oud
ik gebruik volgens mij geen jumpers
en ik heb 4 ide aansluitingen

Han

Je had toch een sata harddisk? ...(omdat je het nu ineens over je IDE-aansluitingen hebt?)
Is je sata hdd aangesloten op sata1.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Boneturk

huh wacht even nu ben ik in de war geraakt.
ik heb een sata harde schijf dus niet de harde schijf met die dunne brede kabel die je vroeger had maar die nieuwe
dus die data-kabel voor deze harde schijf ( ik dacht dat dat een IDE kabel heette) die is nu aangesloten op de moederboard.
Ik heb 2 zwarte aansluitingen naast elkaar op de moederboard en daaronder nog twee dezelfde aansluitingen alleen deze zijn rood
hij staat nu aangesloten op de links onderste rode aansluiting

Han


Een IDE-Kabel die we gebruiken om een IDE of Pata hdd aan te sluiten op het moederbord


De sata kabel gebruiken we om een sata hdd aan te sluiten op het moederbord

Je moet even in het boekje van je moederbord kijken wat bij jou de sata1 aansluiting is.
Het staat op het moederbord zelf ook naast de sata-aansluiting.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Boneturk

inderdaad, ik heb een sata kabel dan.
Ik heb even gekeken op mijn moederboard en links boven de zwarte is Sata 1.
ikd oe ehm er nu even daarineven kijken wat ie gaat doen.
ik laat het weten

Boneturk

Hey,

ik heb het even geprobeerd, als ik mijn pc nu opstart krijg ik de waarschuwing :

''No IDE Master H.D.D Detected.
Press F1 to resume''

dan druk ik op F1 dan gaat hij verder en dan komt weer die zwarte scherm met de knipperende streepje links boven. Trouwens die No ide master hdd detected had ik ook toen ik mijn pc voor het eerst inelkaar had gezet.
ik heb nu weer gekozen voor mijn tijdelijke harde schijf via BIOS en gatie die waarschuwing weer.

Bugs

Zet 'm eens terug op de SATAaansluiting waar je schijf oorspronkelijk op aangesloten was (dus toen Windows nog draaide). En/of probeer een andere SATAkabel. Staat je bootdevice in de BIOS wel goed?
Groetjes van Bugs

Boneturk

Aan de kabel ligt het waarschijnlijk niet, anders zou hij hem toch sowieso niet herkennen in BIOS?
De boot is wel goed via BIOS kies ik gewoon de harde schijf en normaal gesproken hoort hij het dan te doen.

Han

Als je in je PC maar 1 harddisk hebt zitten en je bootvolgorde staat op cd-rom/dvd-speler en dan de hdd dan zou ie moeten booten, tenzij je met de herinstallatie je oude windows-installatie om zeep hebt geholpen.

Zo'n sata-kabeltje kan zomaar ineens kapot gaan. Dat heb ik laatst zelf ook aan de hand gehad.
Om uit te sluiten dat dat het probleem is vervang je even de kabel. Is dat het probleem niet dan ga je verder kijken. Je schrijft dat ie wel opstart als slave. Vraag van mij is dan, gebruik je dan een andere Sata-kabel en/of een andere sata-aansluiting op het moederbord?

Je probeert nu je bootinformatie ergens vandaan te halen waar het niet staat of waar je PC het niet vinden kan. Boot eens met een ouderwetse opstartdiskette en kijk dan met fdisk eens naar de diskinformatie of de hdd inderdaad gevonden wordt en of de opstartpartitie ook active staat.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Boneturk

ik heb ben gister de hele dag bezig geweest maar het is me niet gelukt.
Ik probeer nu via slave weer even naar die mappen te kijken..die map die niet open wil..dus de gebruikersnaam met wachtwoord, ik doe rechtermuisknop op die dan doe ik delen en beveiligen. Daarna deel ik de map en kopieer ik het naar gedeelde mappen, maar dan zegt hij weer toegang geweigerd controleer of de schijf vol of tegen schrijven is of dat het bestand momenteel in gebruik is. Dat kan toch niet hij hoort het toch eigenlijk te delen dan?

Bugs

Nee, want je hebt daar geen rechten voor, vandaar de melding "toegang geweigerd". Je moet ingelogd als administrator via het tabblad beveiliging de rechten op "Mijn Documenten\gebruikersmap" overnemen. Mocht dat niet lukken dan kun je bij 'geavanceerd' bij het tabblad eigenaar jezelf als eigenaar van de bedoelde map toevoegen. Doe je een van beide niet, dan kun je er nooit bijkomen.

Zie google links: rechten overnemen in XP


Groetjes van Bugs

Boneturk

bedankt voor de info..ik hebnet even gekeken op die link maar ik snap er niet van.
de tabblad eigenaar enzo heb ik helemaal niet op mijn pc?
ik moet toch gewoon rechter muisknop op de map en dan delen en beveiligen?
ik krijg dan alleen maar de tabbladen algemeen en delen?

Han

Als je dat tabblad beveiliging niet hebt dan is je bestanddsysteem geen ntfs.
Als je ingelogd bent als administrator op je systeem met FAT32 dan zou je zo vanuit alle mappen de info moeten kunnen kopieren omdat je als administrator alle rechten hebt voor je systeem. Kan dat niet dan is er meer aan de hand. Misschien door die extra installatie die je gedaan hebt??
Ik zou niet weten hoe dat op te lossen. In ieder geval niet op de standaard manier die gebruikelijk is voor XP.
Misschien weet iemand anders een oplossing?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!