80 conductor cable

Gestart door willemhs, 08 mei 2004, 18:30:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

willemhs

vraagje over ide kabels.
er bestaan 40 en 80 draads ide kabels. maar het aansluitblokje op een ide apparaat heeft maar 40 aansluitingen. wat is dan het nut van die 80 draads kabel?
waarschijnlijk een verschillende datadoorvoer snelheid, maar waarom?

ik heb momenteel op ide 1 zo'n 80 draads kabel en op ide 2 een 40 draads. tijdens het opstarten 'zegt' de bios ook iets van: 'no 80 conductor cable installed'

heeft het nut hier ook een 80 draads kabel voor te halen? wat is het verschil?

Han

Onderstaande info komt van weethet.nl en is denk ik een prima antwoord op je vraag

"no 80 conductor cable installed" is een BIOS foutmelding. Deze melding geeft aan dat de kabel tussen moederbord en harddisk, eigenlijk een 80 aderige kabel had moeten zijn. In jouw geval zit daar (blijkbaar) een 40 aderige kabel tussen. Je herkent de 80 aderige flatcable door de dunnere draden en natuurlijk het grotere aantal kabeltjes. Als je beiden (de 40- en de 80 aderige kabels) naast elkaar houdt, dan zijn ze wel even breed. De harddisk (en bepaalde CDRom/DVDRom spelers) hebben dit type kabel nodig om het maximale aan snelheid te halen (Ultra DMA). Je hoeft de kabel dus niet te vervangen, maar wel vervangen kan een kleine snelheidswinst leveren.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

willemhs

ik heb er nu zo'n 80 conductor kabel in zitten, maar mn harde schijf en brander die ik op dat ide kanaal wou aansluiten zitten ver van mekaar af. ik wou dus de kabel 'andersom' zetten. de stekker die normaal in het moederbord moet op de brander, en andersom. maar dat herkent de pc hem ook niet als 80 conductor kabel. dus het word toch weer de oude 40 pins kabel gebruiken

Han

Kabel andersom kan inderdaad niet.
Je kunt in de betere computerzaak of electronicazaak langere versies van de "80 conductor cable" kopen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!