.dat extensie

Gestart door averheijden, 17 november 2009, 09:42:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

averheijden

Geacht Forum,

Onlangs ontving ik van 2 verschillende personen een e-mail met bijlage met een .dat extensie
Oorspronkelijk verzonden als .jpg -.gif of .bmp
Ze waren met geen enkel programma te openen!

Ik heb er in dit Forum al het één en ander over gelezen en bij beveiliging in mijn O.E stonden deze NIET aangevinkt
1) Opslaan of openen van bijlagen die mogelijk een virus bevatten niet toestaan
2) Afbeeldingen en andere externe inhoud in HTML email blokkeren

Van anderen ontvang ik wel JPG's e.d; die normaal te openen zijn
Bovendien heb ik de niet te openen bestanden als bijlage naar mezelf gestuurd en.......waren weer niet te openen.

Aan mijn PC is niets veranderd aan Firewall of iets dergelijks

Mijn vraag is ligt het nu aan de verzender van deze bestanden?
Is er een programma dat een dergelijk bestand wel te openen is?
Of heeft het iets met de server van hem/haar te maken die het als een virus beschouwd?

In afwachting met vriendelijke groet
Alfons
[move]AV[/move]

Han

.dat bestanden zijn data bestanden waarin instellingen staan van een programma. Ze zijn soms te openen met een tekstverwerker maar dat heeft weinig zin want je hebt er normaal niets in te zoeken.

Sommige firewallsoftware en virusscanners zetten de extentie anders van bijlagen uit email, die een potentiele dreiging vormen. Ik weet bijvoorbeeld dat zonealarm dit doet als je het programma enail laat controleren. Binnen zonealarm kun je instellen welke bestanden een uitzondering moeten krijgen.

Je zegt dat jij niets veranderd hebt aan de PC. Hou er wel rekening mee dat ook windows-updates of programma-updates zomaar iets kunnen wijzigen. Het ligt in dit geval zeer waarschijnlijk aan de pc van de verstuurder van de mail omdat jij nog wel email met -.jpg -.gif of -.bmp die je binnenkrijgt nog steeds kunt openen.


PS) Je avatar gelinkt uit je homepage wordt niet getoond ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

averheijden

Han,
Dank voor de informatie

Mijn website staat nu op een andere server, dat zal de reden zijn
Ik zal proberen mijn avatar weer in orde te brengen

Mvg
alfons
[move]AV[/move]

Bugs

Avatar is weer zichtbaar. Ik doe dit onderwerp op slot, mocht het nodig zijn om het te heropenen dan kun je even een e-mail of pb sturen naar een van de teamleden.
Groetjes van Bugs