VectorLinux

Gestart door anykoen, 24 juni 2005, 15:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

anykoen

Hopelijk heb ik de juiste categorie gekozen; zo niet, dan hoor ik het wel.

Kort geleden heb ik een (bootable)-cd gekregen met VectorLinux er op. Ik heb altijd al grote belangstelling gehad voor Linux maar installeren is mij nooit gelukt.
Via een file-manager heb ik heel voorzichtig  een stukje van de cd bekeken maar al snel werd ik alweer naar de cd gestuurd en zat ik weer in het installatie-menu. Ik durfde niet verder te gaan want XP wil ik (voorlopig?) niet missen.

In mijn pc zitten 2 harde schijven; op C staat windows XP. Op D zou ik graag Linux installeren.
Vragen:
- kent iemand deze versie van Linux en de installatie-methode?
- is er een risico dat ik XP overschrijf?
- zijn er nog andere voetangels en klemmen.
of
waar kan ik antwoord krijgen op deze vragen.

hopelijk kan iemand mij een stapje verder helpen.

Paul

Paul

Han

Vectorlinux ken ik niet, dus ik kan daar ook niet zoveel over zeggen.
Wat ik wel ken is "Knoppix". Knoppix is freeware.
Knoppix is ook een linux-distributie die direct werkt vanaf een bootable CD-rom.
Je boot Knoppix dus vanaf CD-Rom en je installeert niets. Je kan dat doen met elke PC,
mits die maar van een CD kan booten.
Misschien is dat iets om eens uit te proberen?
Je download Knoppix als een iso-bestand en brand die iso dan met nero een bootable cd.

let op dat je de engelstalige ISO download. Er zijn meerdere talen (geen NL)

www.knoppix.org / www.knoppix.nl  (De laatse engelstalige versie die uitgekomen is is versie 3.9)

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

ga ik proberen; ik zal mijn ervaringen melden (ter lering en vermaak)

PAul
Paul

anykoen

Op de Knoppix-ste vind ik van alles, maar geen iso-versie. Ik kan zelfs geen enkel progje vinden dat ik kan downloaden.
Misschien dat ik toch maar Vector ga proberen; dat schijnt dezelfde opzet te zijn,

Paul
Paul

Han

Zo is het dan misschien makkelijker? Het te downloaden bestand is 695 Mb

Directe link naar Knoppix versie 3.9 (release 27-5-2005) :
ftp://ftp.knoppix.nl/pub/os/Linux/distr/knoppix/KNOPPIX_V3.9-2005-05-27-EN.iso

Nog wat info :

Zojuist heeft Knoppix versie 3.9 het levenslicht gezien. Downloaden kan via BitTorrent of van een van de vele mirrors, bijvoorbeeld deze ftp-=site in NL :  ftp://ftp.knoppix.nl/pub/os/Linux/distr/knoppix/ Knoppix is een op Debian gebaseerd besturingsysteem en kan op een bootable schrijfbare cd gebrand worden. Bijna alle hardware wordt automatisch gedetecteerd bij het opstarten. Doordat er geen data geschreven kan worden naar cd, is het mogelijk om gegevens op een memory- of USB-stick te zetten. Vanaf versie 4.0 zal deze Linux-distributie zich gaan afsplitsen in een Light-versie die op een cd past en een Max-versie voor dvd. Het changelog van versie 3.9 in een notendop ziet er als volgt uit:

Changes vs. 3.8 :
* OpenOffice 2.0 BETA (german and english)
* KDE 3.4
* Kernel 2.6.11 update
* dist-upgrade (all software packages from current Debian/sid)


Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Kan dit topic dicht?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

Bedankt Han, deze link werkt. Mijn pc is niet zo erg langzaam maar dit gaat toch wel een tijdje duren; ik ga maar eens wat anders doen.
Overigens sorry dat ik zo traag reageer. Mijn (muziek-) hobby vraagt (gelukkig!) zoveel tijd dat andere zaken in het gedrang komen. Maar ik bem mog steeds blij met jullie huilp,

Paul :D
Paul

Han

Doe gewoon waar je zin in hebt Paul  ;)

Nog een paar linkjes die misschien interessant zijn wat betreft Knoppix:
- NL uitleg : ftp://ftp.knoppix.nl/vol/3/knoppix/KNOPPIX-FAQ-NL.txt
- Covertje voor de CD : ftp://ftp.knoppix.nl/vol/3/knoppix/knoppix-cover/Tommie/knoppix-cover.png
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

Het faq-file heb ik (gelukkig) doorgelezen. Met een NTFS-partitie is er een vrij grote kans op problemen omdat de Linux-ondersteuning nog niet "optimaal" is.
Zowel de tijd als de kennis ontbreekt mij om uitgebreid in de slag te gaan met mijn computer; ik wacht liever een volgende versie af die hopelijk wel NTFS-vriendelijk is.
Bedankt voor de wegwijzers en wat betreft is dit topic (voorlopig!) afgerond,

Paul
Paul

anykoen

Hopelijk is mijn laatste reactie verzonden. Toen ik op "verzenden" klikte vond Mozilla dat Firefox moets worden afgesloten.
Mijn bericht staat wel in het rijtje dus ik ga er maar van uit dat alles goed is. (Ook met Firefox?)

Paul
Paul

Han

Het maakt voor Knoppix niet uit of de bestandsindeling op je PC NTFS of FAT32 is,
omdat er helemaal niets op je PC geinstalleerd wordt. Knoppix boot vanaf de cd
en draait vanuit het swapfile.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

anykoen

Dan toch maar voorzichtig proberen.
Ik laat wel weten wat er is gebeurd,

Paul

Edit Bugs: Het is inmiddels 03 september 2005.
Ik neem aan dat het probleem waarvoor dit topic geopend werd is opgelost.
Dit topic gaat dicht. Op verzoek van de topicstarter kan het door een teamlid weer geopend worden.
Paul