MSConfig blijft opstarten in WinXP

Gestart door paul76, 06 oktober 2005, 01:27:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

paul76

Veel goeds gehoord over dit forum dus ga het ook maar eens proberen. Hopelijk is er iemand die me kan helpen.

Ik heb het volgende probleem. Elke keer als ik mijn computer opstart komt MSConfig met een melding "U hebt met het hulpprogramma voor systeemconfiguratie wijzigingen aangebracht . . . " etc. Daarbij de mogelijkheid om aan te vinken "dit bericht in het vervolg niet meer weergeven of . . . "

Tot zover lijkt er nog niets geks aan de hand. Het vreemde komt als ik vervolgens in MSConfig kijk (start vanzelf na OK klikken bij deze melding). Dan blijkt dat al normaal werd gestart, er was helemaal niets uitgevinkt! Maar waarom komt dan die melding over de wijzigingen toch in beeld??? Ik heb al tig keer het vinkje aangevinkt om de melding niet meer weer te geven maar hij komt elke keer weer terug. Ik heb al heel wat op internet gezocht naar oplossingen maar ditzelfde probleem ben ik nog niet tegengekomen. Het schijnt dat virussen nog wel eens de oorzaak kunnen zijn, maar de beveiliging van de PC is volgens mij OK: Norton Firewall en Antivirus, beide up-to-date. Hitman Pro gerund, geen bijzonderheden en on-line virusscan van McAfee levert ook niets.

Han

Paar vragen nog, Paul :

- Wanneer is dit probleem ontstaan. Na installatie of de-installatie van iets?
- Heb je met Hitman Pro zaken "gerepareerd?"
- Staat MSConfig misschien toevallig bij je opstart-items?
- MSConfig (tabblad Algemeen) staat normaal de setting "selectief opstarten" aan. Hoe is dat bij jou?
- Heb je je PC recent gescand om te kijken of er spyware op aanwezig is?

PS) Leuk dat je goede dingen over ons gehoord hebt. Da's altijd leuk om te horen  :goed
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Dank voor je reactie Han, hier de antwoorden.

> - Wanneer is dit probleem ontstaan. Na installatie of de-installatie van iets?
Ik heb wat programma's gedeïnstalleerd en ben wat aan het tweaken geweest: terwijl ik een 2e comp aan het installeren was kwam ik wat handige dingen tegen op internet (dacht ik tenminste) en had ik er mooi de tijd voor om allerlei opties af te zoeken. Maar ik heb eigenlijk te veel veranderd waardoor ik geen idee meer heb waar deze fout vandaan komt.

> - Heb je met Hitman Pro zaken "gerepareerd?"
Ik heb het met de standaard instellingen gerund, dan repareert hij vast ook dingen of niet? Ik kan het zo in de opties niet terugvinden.

> - Staat MSConfig misschien toevallig bij je opstart-items?
Niet in mijn startup folder en ook niet in de opstartlijst in msconfig zelf. Waar bedoel je precies? Nog vergeten te zeggen: ik run trouwens ook startright, een startup manager, maar daar staat hij ook niet in.

> - MSConfig (tabblad Algemeen) staat normaal de setting "selectief opstarten" aan. Hoe is dat bij jou?
Hij staat bij mij op normaal opstarten. Daar staat hij ook op op de pc die ik net heb geïnstalleerd. Is dat niet de default setting?

> - Heb je je PC recent gescand om te kijken of er spyware op aanwezig is?
Ja ik heb alle scans die in het eerdere bericht stonden gerund. Norton one-button-checkup, Hitman Pro (die detecteert toch spyware?), on-line virusscan van McAfee. Allemaal niets gevonden. Van HitmanPro weet ik dat laatste niet helemaal zeker, slaat die ergens een logfile op waarin je kan nakijken wat er is gebeurd?

De oorzaak ligt misschien wel bij mijzelf door het deïnstalleren, tweaken en HitmanPro  :-\, maar nu de oplossing nog. Als het niet nodig is wil ik liever niet van scratch beginnen met opnieuw installeren want hij doet het verder prima behalve die gekke melding.

paul76

Heb de logfiles van HitmanPro intussen gevonden, daar lijkt niets bijzonders mee. Alleen tempfolders zijn leeggemaakt en de andere scans hebben niets opgeleverd behalve dat ad-aware wat tracking cookies heeft verwijderd.

Han

> - Heb je met Hitman Pro zaken "gerepareerd?"
Gelukkig dat HitmanPro niets gedaan lijkt te hebben. Gebruik dat programma alsjeblieft niet meer. De eerste versies waren prima maar de huidige versies hebben legio computers om zeep geholpen. Google maar eens en kijk naar de narigheid die dit programma de laatste tijd veroorzaakt.

> - Staat MSConfig misschien toevallig bij je opstart-items?
Ik weet niet of je dit topic al gezien hebt. Vie die methode kan je voor een groot deel zien wat er tegelijk met Windows opstart als je je PC opstart.

> - MSConfig (tabblad Algemeen) staat normaal de setting "selectief opstarten" aan. Hoe is dat bij jou?
Normaal staat ie op als je de PC net geinstalleerd hebt. Zodra je ook maar iets veranderd op het tabblad "opstarten", dus als je een vinkje weghaalt omdat je niet wilt dat iets opstart dan wordt de functie "selectief opstarten actief"

> - terwijl ik een 2e comp aan het installeren was kwam ik wat handige dingen tegen op internet
Geen registerbackup gemaakt voordat je ging tweaken???
Als de oorzaak niet de aanwezigheid van spyware is dan ben ik bang dat hier je probleem zit.

> - Heb je je PC recent gescand om te kijken of er spyware op aanwezig is?
Voor zover ik weet kan hitmanpro alleen spyware detecteren door de daarin aanwezige programmaatjes. Dat zijn er aardig wat maar een heel belangrijk programma voor spywaredetectie ontbreekt daarin. Ik bedoel daarmee het programma "HijackThis". Wij hebben op het forum het forumonderdeel "Spyware, adware, toolbars, dialers e.d.". Helemaal bovenin dat forumonderdeel staat het topic [INFO] Hulp vragen via PCN, voor het verwijderen van spyware waarin de procedure staat die we hier op PCN volgen voor het verwijderen van Spyware.
Het komt er in het kort op neer dat je zelf wat voorbereidend werk doet door het draaien van een aantal ptrogramma's. Daarna draai je het programma hijackThis en plaats je het log in het forumonderdeel. Frank zal dan je log beoordelen om te kijken of er spyware aanwezig is. Hij is een kei op dat gebied.
Mijn voorstel is om dit eerst even te doen en dan verder te kijken. Dan weten we tenminste zeker of spyware de oorzaak is of niet.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

paul76

Ja ik had op het forum al meer gelezen over HitmanPro en toen schrok ik nogal. Dat wordt dus direct gedeïnstalleerd. Ik zal het Hijack-this topic binnenkort helemaal doorlopen om een goeie spyware-check te doen. Dat kost zo te zien alleen wel even tijd. Die heb ik nu niet en vanaf morgen ben ik een lang weekend weg dus dat wordt begin volgende week.

Registerbackup . . . helaas niet, kan me nu wel voor mijn kop slaan maar gebeurd is gebeurd.

Het topic over de startup heb ik zojuist geprobeerd, maar daar komt niets nieuws uit. Zoals gezegd gebruik ik Startright als startup manager. Best handig, daarmee kun je alle startup items vanaf één plek managen. Progs uit de startup folder, programma's met eigen opties én veel msconfig items staan daar allemaal in. Vanwege Startright hoef ik in msconfig niks uit te zetten en blijft "Normaal opstarten" dus ook aangevinkt.

Volgende week ga ik HijackThis proberen, hopen dat het niet in het register zit. Bedankt zover!

paul76

Het is me niet helemaal duidelijk waar het probleem nu in zat maar in elk geval is het wel opgelost.

Ik heb de spyware-guide voor Hijack-this helemaal gevolgd maar voordat ik dat deed leek het me het handigst om Startright te disabelen zodat mijn computer helemaal "normaal" zou opstarten. Daarna de hele guide gevolgd waarbij geen bijzonderheden werden gevonden behalve misschien wat trackingcookies hier en daar of vergelijkbare onschuldige zaken. In het Hijack-this log kon ik (voorzover ik er dan verstand van heb) geen eigenaardigheden vinden. Voordat ik het log ging posten heb ik Startright weer enabled gezet. Bij de eerstvolgende herstart kreeg ik de melding toen niet meer! De enige reden hiervoor die ik kan bedenken is dat ik misschien een programma heb verwijderd dat in Startright waarschijnlijk disabled heeft gestaan en dat daardoor niet alles kon worden verwijderd. Of iets dergelijks. Dat maakt ook niet echt meer uit, hij doet het in elk geval weer normaal . . .

Han, bedankt voor je hulp! Topic kan wat mij betreft sluiten.

Han

Fijn dat het weer werkt, Paul  :goed

Ik sluit het topic hiermee af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!