Problemen met schermopbouw in Corel X4

Gestart door willema, 03 maart 2009, 15:37:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

willema

Beste forumleden,

Wie van jullie gebruikt ook Corel Draw X4 ?
Ik heb iets vreemds voor: Met F9 kan je het ontwerp schermvullend (dus zonder menu's en werkbalken, etc) bekijken.
Stel een nieuw document met ergens een tekstblokje. Duw éénmaal op F9 voor schermvullende weergave en nogmaals om terug te keren. Neem dan het tekstblokje vast en verschuif het wat. Op dat moment vallen stukken van het beeld weg. En dat blijft zo lang duren tot wanneer de toetsencombinatie Ctrl+W wordt ingedrukt (herteken venster).

Wie herkent dit probleem of wil deze test eens uitvoeren bij hem of haar ?

Een telefoon naar Corel heeft me niet verder geholpen: het is geen bekende bug.
Ik heb het zowel voor als na installatie van Corel Draw X4 Service Pack 2.
Mijn besturingsprogramma is Windows Vista en ik heb het op twee PC's getest.

Die twee PC's hebben behalve Vista OS wel nog één overeenkomst: De grafische kaart komt uit de familie NVidia 8800 (in de ene de GT en in de andere de GS).

Wie wil dat even voor me testen ?

Alvast bedankt,

Marnik

Han

Ik heb het Corel Draw X4 niet maar herken het fenomeen wel. Ik heb zoiets gehad in Paint Shop Pro.
Probleem was toen dat er te weinig geheugen vrij was voor een juiste schermopbouw.

Mijn PC was in die tijd 100% malwarevrij en virusvrij dus daar lag het niet aan. Het uitbreiden van het RAM geheugen en daarbij zorgen dat er geen overbodige programma's tegelijk met windows opstartten verhielpen het probleem bij mij.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

willema

Bedankt Han voor de snelle reactie.

PS Pro en CD X4 zijn allebei van Corel, dus een soortgelijk probleem zou kunnen.

Bedoel je RAM-geheugen of geheugen op de videokaart ? Welke videokaart heb jij ?

RAM tekort betwijfel ik: onze workstations zijn allen uitgerust met 4Gb. Meer heeft geen zin met Vista 32. Andere soft zoals Adobe Production Suite CS3 (Illustrator, Photoshop, ...) draait vlot. En in principe is de videokaart ook door onze dealer gekozen in functie van onze activiteiten (grafisch bedrijf).

In Adobe weet ik wel dat je ergens kunt instellen hoeveel RAM je spendeert aan die toepassing. Misschien moet dat bij Corel ook ergens kunnen.


alle verdere tips zijn welkom.

Groeten,
Marnik

Han

Ik had destijds een Ati radeon 1650XP. Een kaart die prima werkte verder. Ik denk ook niet dat de videokaart het probleem is. De familie NVidia 8800 kan met gemak een grafische toepassing aan. Ik denk dat je probleem te maken heeft met de hoeveelheid vrij ram geheugen op dat moment. Je kunt natuurlijk 4 gb werkgeheugen hebben maar als dat geheugen grotendeels opgaat aan andere zaken die op de achtergrond meedraaien dan kan er alsnog een tekort staan waardoor de boel stagneert. De bewerkingen in grafische processen kunnen behoorlijk wat rekenkracht vergen.

Tekort aan beschikbaar geheugen kan ontstaan doordat veel programma's ongevraagd en vaak ongewenst onderdelendelen van zichzelf alvast op laten starten direct met het starten van windows. Teveel van die ongenode opstart-items vertragen de werking van je PC aanzienlijk. Tekort aan geheugen kan ook ontstaan door een virusbesmetting of een malware besmetting. Heb je een recent geupdate virusscanner op dit systeem draaien en wat doe je om malware buiten de deur te houden?
Om uit te sluiten dat het een virus/malware probleem is wat geheugen verslind raad ik je aan om ons Spywaretraject te doorlopen. Je scant daarin als voorwerk de pc met een aantal programma's, plaatst daarna een hijackthislog in ons forumonderdeel voor spyware. Kingpin, onze malware-deskundige kan dan zien of er malware "dwars zit". Zet bovenin het topic wat je opent voor je log even een link naar dit topic erbij zodat Kingpin de voorgeschiedenis weet.

We laten dit topic dan even voor wat het is en gaan eerst even een malware/virusprobleem uitsluiten middels het topic wat je aan gaat maken voor je hijackThis log.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

willema

Hey Han,

Ik heb gevonden waar je de hoeveelheid RAM in Corel kunt aanpassen. Standaard stond het op 25% (875 Mb). Ik heb dat vermeerderd naar 50% zonder resultaat.
Ik had dat wel gedacht, want het probleem treedt al op met de meest simpele testbestandjes (bvb. 1 klein blokje tekst op een pagina).

Ik heb ook tijdens die test de meters voor processor- en geheugengebruik laten meelopen. Dat beleef zeer laag (5% processorgebruik Core2 Quad Q6600 2,4 Ghz en RAM niet boven de 1Gb).

Qua beveiliging hebben we de volledige geupdate Norton Inbternet Security 2009 lopen en ook die belast het systeem bijna niet.

Nog een test: Ik heb een  demopakket ook eens op een oude XP machine gezet. Daar geen probleem.
- Ligt het aan mijn installatieCD vs demoversie (ik ga de CD ook nog eens installeren op die XP-PC)
- Ligt het aan Vista (ik zoek nog ergens bij een collega om het eens te testen een Vista-PC met een andere grafische kaart ...)
- ... want het kan ook aan NVidia liggen (die oude XP-PC heeft een ATI Radeon 9600 kaart)

Groeten,
Marnik

Han

Je zou kunnen proberen of verschillende drivers van Nvidia wat uitmaken maar ik denk zoals ik hiervoor al schreef dat het daar niet aan ligt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

willema

test 1 is uitgevoerd. Geen probleem op oude PC na installatie van disks.
Ook de nieuwste drivers geïnstalleerd op nieuwe PC, probleem blijft bestaan.
Geprobeerd om macro te maken die Full Screen combineert met Redraw, maar dat lukt niet, alleen tekenopdrachten kan je in Corel met een macro opnemen.

Nu nog testen of het aan Vista ligt of aan NVidia.

Groeten,
Marnik

willema

Nog iets ontdekt : Probleem doet zich alleen voor met objecten van het type Artistieke Tekst. Niet met paragraaftekst, niet met vectoriele objecten, niet met bitmaps...

Bugs

Misschien is het verstandig om de tips van Han nog eens te lezen en het spywaretraject van PCN te volgen.
Groetjes van Bugs

willema

Ondertussen via het Corel Forum een antwoord gevonden.
Had te maken met Live Text. Die moest ik in het register op 0 zetten.

Ben er vrij zeker van dat onze PC's goed beveiligd zijn tegen allerhande "ware".

Groetjes,
Marnik

Han

Je vraagt wat we ervan denken en geeft er vervolgens geen antwoord op suggesties. Ik vraag bijvoorbeeld aan je "Heb je een recent geupdate virusscanner op dit systeem draaien en wat doe je om malware buiten de deur te houden?" en je geeft er helemaal geen antwoord op maar komt steeds weer met andere zaken aandragen. Een forum werkt met vraag en antwoord. Geef je geen antwoord op de suggesties dan kun je je vraag net zo goed niet stellen.

Fijn dat je op het corel-forum eruit gekomen bent maar graag toch wat duidelijkheid bij een volgende vraag.
Zoals deze vraag verliep kunnen we je niet helpen en verdoen we dus allebei onze tijd.

Ik sluit je topic hiermee af. :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!