Draadloos netwerk installeren

Gestart door minoes, 04 september 2005, 09:17:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

minoes

Ik wist niet goed waar ik deze vraag kon zetten dus heb ik maar deze rubriek genomen.  Ik heb een laptop gekocht en het is dus de bedoeling dat we nu draadloos kunnen surfen.  Ik heb dus ook één vaste pc en adsl van Scarlett.
Nu heb ik dus twee toestellen gekocht een DLink adsl router en een Belkin Wireless G router.  Is er hier al iemand die deze twee dingen geïnstalleerd heeft want wij weten echt niet hoe we dat moeten doen ?  En ja, in de pc winkel hebben ze nu geen tijd om langs te komen en volgens hen is het niet moeilijk om dat zelf te doen... zo gaat dat jammer genoeg in veel pc winkels tegenwoordig.  Je hebt betaald en trek er maar je plan mee... Ik hoop dat er mij iemand op de juiste weg kan brengen om deze installatie te installeren.

Han

Als je helemaal niet weet wat te doen dan zal je toch echt moeten beginnen met het lezen van de handleidingen van de routers
Kijk daarna op de sites van de fabrikant of er misschien aanvullende informatie staat.
Een stap voor stap uitleg is in dit geval via een forum niet te doen.

Ik begrijp alleen niet waarom ze je twee routers aangesmeerd hebben. Je hebt ook wireless adsl routers.
Dataverkeer van router naar router en dan pas naar de PC's is vragen om gezeur omdat je door 2 beveiligingen heenmoet en alles dus 2x moet configureren.
Hier staat wat info : http://www.niele.nl/tutorials/network/
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

minoes

Dankjewel, ik zal dat eens gaan lezen.  En ja, waarom heb ik twee toestellen nodig, daar heb ik ook het raden naar hoor  ?  Als je leek bent kunnen ze je blijkbaar vanalles wijsmaken in de informatica wereld, jammer genoeg.  Bij Scarlett zeiden ze ook dat ik twee toestellen nodig had.  Mijn modem van Scarlett is een usb modem en daar zouden ze geen draadloze router op kunnen zetten was hun argument.  Ik heb dus een ADSL router van D-Link moeten kopen en dan nog eens een Belkin Wireless G Router.  We hebben al alles gelezen maar sorry, zowel mijn partner als ik kennen daar weinig van als het erop aankomt om toestellen aan te sluiten.  Nou ja, de aansluiting van de toestellen werkt maar het draadloos internetten wil maar niet lukken.  Als ik er echt niet uit raak zal ik toch aandringen in die zaak om eens langs te komen.  Dat ze dit niet voor niks zullen doen zal ik er maar bijnemen natuurlijk. Er zijn tal van mensen op mijn werk die nu ook draadloos werken met een laptop en meer dan de helft hebben ook moeten vragen aan de pc winkel of ze konden langskomen voor de installatie omdat het hen niet lukte.  Ben wel een beetje teleurgesteld dat je in vele pc winkels toch niet veel materiële steun krijgt éénmaal je produkt betaald is.  En het gaat nu toch niet om een kleine aankoop hé,  ik legde héél wat eurootjes neer voor dit toestel.   Ik heb nu een laptop die razendsnel werkt en met een schitterend beeldscherm... ik zou zo vlug mogelijk aan de slag willen met mijn toestel.  Al mijn programma's, zoals paintshop enz heb ik al overgezet en dat is uitstekend gelukt.  Als ik mijn psp open met de laptop dan kan ik praktisch direct starten terwijl het met de vaste pc minutenlang duurt voor hij opent...

Han

Tja het gaat hun erom om die dingen te verkopen hé. Wat je er dan naderhand mee doet zal ze een worst zijn.

Ik weet niet 100% zeker of er wireless routers zijn waar je een usb-modem op aan kunt sluiten, maar ik dacht van wel. Wat we nu wel weten is dat de winkel waar je het spul gekocht heeft, dat die ze niet heeft. Vandaar hun duurdere oplossing, 2 routers.
Iemand die weet wat hij in moet stellen krijgt het wel aan de praat, maar dan moet je er echt wel een beetje verstand van hebben.
Via een forum d.m.v. vraag/antwoord is zo'n routersetting niet in te stellen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

minoes

Na heel wat heen en weer gemaild te hebben met die pc winkel hebben ze uiteindelijk beslist dat er iemand gaat komen kijken.  De zoon van de zaak, een informaticus dus, komt morgen tussen 20u en 22u kijken.
Wat er voor mij (en zeker als leek) ontzettend vervelend is wel dat is dat mijn provider en de pc winkel tegenstrijdige dingen zeggen.  Volgens de winkel heb ik allerlei gegevens nodig voor de installatie.  Zij spreken van een code die ik zou hebben gekregen toen de ADSL de allereerste keer geplaatst werd ???  Nou, ik weet van geen code, ik heb nooit een code gekregen ?  Dan heb ik teruggebeld naar mijn provider om te vragen of zij van een code weten en daar vallen ze ook uit de lucht.  Zij zeggen dat er geen code is, alleen mijn gebruikersnaam en wachtwoord zou voldoende zijn om die toestellen te installeren.

Ach, ik kon dezelfde laptop online kopen voor minder geld... dat had ik beter gedaan.  En dan iemand van informatica tegen betaling bij mij thuis laten komen om alles te installeren.  Nu heb ik een flinke prijs betaald voor hetzelfde materiaal en mag ik bovendien nog eens betalen aan die kerel die morgenavond langskomt.  En nu is de hamvraag nog : zal het lukken en indien van niet wat moet ik dan doen ?
Mijn partner wordt er helemaal gek van... heeft al gezegd dat hij de laptop met al de rest terug naar de winkel zal brengen en zijn geld zal terugeisen als het nu niet wil lukken.....

Han

Wacht nou eerst maar af of de beste man morgen jullie netwerk aan de praat krijgt. Wees blij dat hij jullie wil helpen.

De winkel wil denk ik weten welk IP-adres er aan jouw internetaccount gekoppeld is. Dat IP-adres hebben ze nodig om je router in te stellen. Stel je dat nummer niet in, dan heb je geen toegang.
Ik weet niet of het account wat je voor dit forum gebruikt het account is waarop je de routers gaat gebruiken?
Dat is steeds hetzelfde IP-nummer. Om het IP-adres van de verbinding te weten te komen doe je dit :

- Klik op de Startknop en dan op "uitvoeren"
- tik in COMMAND en klik op OK (je opent een dosbox)
- tik in IPCONFIG en druk op de entertoets
- achter IP-adres staat een nummer wat bij jou met 81 begint.
  Het is een nummer wat uit 4 groepjes cijfers bestaat, gescheiden door een punt.
  Dat is het nummer wat ze nodig hebben.
- Tik in EXIT en druk op enter om de dos-box te sluiten
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Citaat van: minoes op 05 september 2005, 11:15:37
Na heel wat heen en weer gemaild te hebben met die pc winkel hebben ze uiteindelijk beslist dat er iemand gaat komen kijken.  De zoon van de zaak, een informaticus dus, komt morgen tussen 20u en 22u kijken.
Dat was gisteravond. En...., werkt het??
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

minoes

Och, mijn excuses, ik was in al mijn euforie dat ik nu draadloos kan internetten vergeten naar hier te komen om te zeggen dat het gelukt is  :goed

Alvast bedankt Han voor de uitleg.  Ik had eigenlijk nog lang kunnen proberen.  Bleek dat er bij internetverbindingen verkeerde gegevens stonden waardoor deze draadloze installatie onmogelijk tot een goed einde gebracht kon worden.  Hij heeft dus eerst het één en ander moeten verwijderen voor hij aan de installatie kon beginnen.  Dat verliep probleemloos.  Maar als ik zie met welke snelheid die mensen over het toetsenbord glijden... ik begreep er echt niks van.  De enige gegevens die hij nodig had voor de installatie was de gebruikersnaam en wachtwoord.  De rest van de gegevens kwamen automatisch op het scherm tijdens de installatie.  Nu, ik ben blij dat het opgelost is.  Ik ben wel nog eens 25 euro armer maar ik kan nu eindelijk met mijn laptop werken en ik moet zeggen dat het een plezier is. 
Deze vraag mag dus afgesloten worden.

Han

Fijn dat het werkt Minoes.  :goed

Ik sluit het topic af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!