Keuze tussen Win98 en WinXP bij opstarten

Gestart door Stofke, 03 februari 2003, 18:15:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stofke

Hallo

Mijn HD van 20GB is onderverdeeld in 4 partities; C, D, E en F. Ik werk met Win 98 SE. Onlangs heb ik eens WinXP geinstalleerd en dit op mijn E partities gezet omdat ik eens kennis wou maken met dit besturingssysteem. Bij het opstarten kon ik dan altijd kiezen tussen, opstarten van Win98 of opstarten van WinXP, wat handig is. Vorige week heb ik echter mijn XP van de E gesmeten en ook de E volledig geformatteerd. Probleem is nu dat ik bij het opstarten nog altijd de melding krijg om te kiezen tussen Win98 en Win Xp, al staat er maar 1 besturingssysteem meer op mijn pc. Hoe krijg ik dit weg, heb ook al eens mijn C geformatteerd maar na terugzetten van backup weer hetzelfde. Iemand raad ?
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Han

Precies weet ik 't niet. Weet wel dat de installatie van WinXP een bootmenu geplaatst heeft in je bootsector van de harddisk.
Heb je op de C-schijf het bestandje boot.ini nog staan

Zeer waarschijnlijk kan je het zo oplossen.
- Start je PC op met je Win98 opstartdiskette van jouw windows versie.
- Als hij volledig opgestart is zie je de a prompt :  A:\>
- Tik dan in fdisk /mbr en druk op <enter>
- Start dan je PC opnieuw op en het moet okee zijn.

Je hebt dan een verse bootsector.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Stofke

Kan ik niet gewoon opnieuw opstarten in MS-Dos modus ipv mijn opstartdiskette te gebruiken ?
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Han

Kan ook. Dan even naar de map windows\command toe en daar het commando intikken  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Stofke

Krijg nog altijd de keuze bij opstarten tussen win98 of win xp.
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Stofke

There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Han

Tja dan weet ik het ook niet.
Probeer dan toch fdisk /mbr maar van een schone win98 opstartdiskette.
Misschien dat dat toch nodig is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

bjo

ik ken windows se niet maar ik had ongeveer het zelfde probleem en heb gisteren pas uitgevonden hoe ik het moest oplossen en heb je er misschien ook wat aan.
ik heb bij start/uitvoeren /msconfig getypt/en toen op het tapblad boot.ini stonden twee soorten opstart proggie's van windows door de gene te verwijderen die niet meer nodig is komt alles weer bij het oude
[move]there is no power like xp power[/move]

Stofke

ik vind die boot.ini nergens als ik in msconfig zit ?
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

bjo

[move]there is no power like xp power[/move]

Stofke

nope, zou misschien kunnen dat het een verborgen bestand is, ga morgen ff checken.
There's only one thing in the world worse than being talked about and that is not being talked about

Han

Boot.ini in je MSConfig zie je alleen als je een op NT gebaseerd besturingssysteem op je computer hebt staan. Zodra dat weg is is dat tabblad ook weg omdat Win9x systemen niet werken met een boot.ini.
Je hebt je besturingssysteem op C ook opnieuw geinstalleerd dus zal je van boot.ini niets terugvinden.

Heb je dit al gedaan?
Citaat van: Han op 04 februari 2003, 23:45:02
Probeer dan toch fdisk /mbr maar van een schone win98 opstartdiskette. Misschien dat dat toch nodig is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!