schijfruimte verdwenen

Gestart door martd, 18 januari 2005, 17:55:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martd

Hallo allemaal,

Na een instal van win 98 naar XP pro ntfs is er nog 7GB over van de oorspronkelijke 30GB wanneer ik bij de eigenschappen kijk.

Iets verkeerd gedaan tijdens de instal?
Wie wil me helpen.
Alvast bedankt,

Han

Als je via je bureaublad - icoontje deze computer - menukeuze "beheren" - schijfbeheer kijkt, zie je dan wel de rest van je harddisk?
Het lijkt erop alsof je bij installatie niet je hele schijf hebt gekozen maar slechts een partitie.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

martd

Ik zal er morgen eens naar kijken daar het m`n eigen pc niet is, mocht ik meerdere partities aantreffen wat dan te doen?

Han

Het vervolg hangt af van wat jullie voor schijf-indeling in jullie hoofd hebben voor deze PC.

* Wil je één grote harddisk dan zal je om gegevens te kunnen behouden aan de gang moeten met het programma Partition Magic. Daarmee kan je met behoud van gegevens de vrije ruimte toevoegen aan je al bestaande partitie.

* Als je vrije ruimte ziet maar je vind je c partitie al groot zat dan kan je in die vrije ruimte een nieuwe partitie maken die er dan bij komt als d-schijf. Zie dit topic "partitie maken", waar Martijn helaas de plaatjes al van heeft verwijderd. Met de info die er nog wel staat kan je nog wel wat.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

martd

Als ik via deze computer - menukeuze "beheren" - schijfbeheer kijkt zie ik alleen de C schijf van 6GB
Met Partition zie ik het volgende:

Disk1                       size MB        used          unused     status      Pri/log
Local Disk(C)  NTFS    6189,1       2371,4       3817.7     active       Primary
(*)         unallocated  7.8             0.0            0.0          none       Primary

Heb ondertussen ook een nieuwe instal gedaan, maar zie dan alleen maar een niet gepartioneerde ruimte van 6189,1
waar ik kan installeren

Han

Heb je die harddisk zonder iets softwarematig in te moeten stellen helemaal kunnen zien op deze computer toen hij nog win98 draaide?
Het lijkt er nl op alsof het BIOS niet verder kijkt dan de 8 gb grens die oudere PC's nog hebben.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

martd

Heb niets software matig gebruikt
Toen hij nog onder windows 98 SE draaide had hij een schijf van 30GB(FAT) verdeeld in drieen(C,D,E)

martd

Is het misschien een optie om hem nog een keer te fomateren maar dan onder FAT32,of heeft dat geen zin?

Han

Tja dat kun je proberen maar onder NTFS zou je die schijf gewoon moeten kunnen zien.
Wat voor merk is die harddisk. Misschien even naar de site van de fabrikant van de harddisk en daar een diagnosetooltje downloaden om te kijken of alles in orde is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

martd

Het is een Maxtor,er staat ook een vraagteken in apparaatbeheer bij RAID-controller, iets mee te maken?

Han

Echt wel!!  Dat is de controller van de harddisk. Heb je daar geen driver van geinstalleerd dan?
Normaal wordt een raidcontroller wel door WinXP gedetecteerd maar is dat niet zo dan moet je zelf de driver installeren ervoor. Die driver staat op de CD die bij het moederbord werd geleverd of op de site van de fabrikant.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

martd

Oke Han bedankt, ik ga het gelijk proberen,je hoord het wel van me.

martd

Oke Han het is gelukt,
Op de cd`s vond ik de drivers niet , maar windows detecteerde de volgende driver win2000 promise Fastrack 100(tm) Lite Controller.

Ik heb nu Disk 1 C 6189.1 Mb/ Disk 2 F 9797.4 Mb/ G 9797.4 Mb

Nu nog even wat gogelen met Partion Magic

Hartstikke bedankt voor de hulp

Han

Fijn dat het in orde is, Mart  :)

Ik sluit het topic af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!