Lay-out maken

Gestart door Pimmetje, 22 maart 2004, 16:02:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pimmetje

Ik wil graag simpel gezegt, mijn logo boven, mijn menu links en tekst in het midden, dan dat alleen maar door het maken van frames of zijn daar nog andere mogelijkheden voor ?
Wie o wie kan mij misschien helpen ?? ??
pimmetje

Han

Je kunt dat ook moeilijk doen via tabellen.
Kijk maar eens naar de voorpagina van PCN op www.pcnavigator.nl. Die is ook met tabellen gemaakt. Voordeel daarvan is dat je elke cel in de tabel een andere kleur kunt geven.
Bij onze voorpagina zie je de randjes van de tabel nog, maar dat hoeft niet als je dat niet wil. Zet de rand van de tabel op 0 en je ziet de randjes niet als je de tabel bekijkt in een browser.

Maar als je je menu links wil en zonder frames wil werken, hoe wil je dan pagina's openen vanuit je menu? Dan zou je dus steeds een nieuwe pagina moeten openen.

Ik denk dat in jouw geval iets met 3 frames het makkelijkste is.
Zo'n beetje de layout als die ik op m'n kattekids pagina heb. Het menu en het topframe met de kattekids banner staan er altijd en alleen het frame rechtsonder veranderd als ze op een link klikken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Pimmetje

ja zoals jouw site eruit ziet maar betekent dat dat je de frames in aparte pagina's moet maken en hoe voeg je ze dan weer in je index in ? snap nog weinig van die frames en heb er toch al een boel over gelezen  :-X
pimmetje

Han

Ik zal kort proberen uit te leggen hoe dat zit met frames.

Als je een homepage gaat maken dan bestaat die uit html-pagina's. Al die html-pagina's tesamen vormen de site.

Vroeger waren de homepages simpel. De homepage begon met een hoofdpagina die "index.html" heette. Op die pagina kwam dan de menu-indeling en als je op zo'n linkje klikte dan kwam er een hele nieuwe pagina op scherm waarop weer linkjes stonden. Zo kon je binnen de site van pagina naar pagina hoppen.

Omdat de navigatie op site's die zo opgebouwd zijn niet steeds hetzelfde is, is men gaan zoeken naar een oplossing. Die oplossing kwam er met de intrede van frames. Met frames kan je eenvoudig leuke sites maken.
Het bestand index.html wordt op een homepage bestaande uit frames alleen nog maar gebruikt om browsers te laten weten hoe ze de frames van de site weer moeten geven.
Een framepagina bestaat in feite uit allemaal losse html-pagina's die in een keer weergegeven worden.

Voorbeeld (zo is de site van m'n katten opgebouwd) :
 

Het geheel (index.html) bestaat in feite uit 3 losse html pagina's (inhoud.html, top.html en pagina.html)
- Je zet op top.html het logo van je site.
- Je zet op inhoud.html de menustructuur van je site
- Alle pagina's die je erbij maakt openen in pagina.html
Top.html en index.html blijven dus altijd zichtbaar maar pagina.html wordt steeds vervangen door een andere pagina uit je site.

Hieronder staat wat je bijvoorbeeld kunt zien op zo'n index.html


<html>
<head>
<title>Naam van de site</title>
</head>
<frameset framespacing="0" border="false" rows="80,*" frameborder="0">
  <frame name="banner" scrolling="no" noresize target="contents" src="top.html">
  <frameset cols="120,*">
    <frame name="contents" target="main" src="inhoud.html">
    <frame name="main" src="pagina.html">
</frameset>
</html>


Je ziet daarin info over hoe de pagina eruit moet zien en hoe ie opgebouwd is.
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is??
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Pimmetje

Hoi Han,
Je verhaal is duidelijk, ga het nog eens proberen, alvast  bedankt hoor !
pimmetje

Pimmetje

en het is nog steeds niet gelukt maar we gaan vrolijk door met lezen over dit onderwerp en aangezien velen mij voorgegaan zijn zal het mij ooit ook wel lukken, heb nu alleen niet zoveel tijd om het uit te spitten, druk met de stichting.
pimmetje

Pimmetje

En het is eindelijk gelukt dankzij Han  8)
Heel erg bedankt weer want het is wel puzzelen geweest voor een volslagen computerleek zoals ik ,
gr. Pimmetje

Pimmetje

Ik wist niet hoe ik het topic lay-out kon heropenen dus maar even op deze manier.
Nou is het me wel gelukt om een index.pagina te maken met top,
menuutje links en de hoofdpagina maar ik weet dus nog steeds niet hoe ik mijn andere pagina's zo krijg dat ze ook op die manier openen  :-X dus ook met menu en top
gr. pimmetje

Edit Han : Topic heropend en je vraag toegevoegd

Han

Je zet op de pagina inhoud.HTML een link en je wilt uiteraard dat die link bij het erop klikken geopend wordt in de ruimte waar pagina.html staat.
Om dat te bereiken geef je in de link een "target" mee.

Voorbeeld :

<a href="huppeldepup.html" target="pagina">

of

<a href="huppeldepup.html" target="main">
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Pimmetje

Het is me nog niet helemaal duidelijk want als ik in het menu die link plaats krijg ik toch nog de top niet ?? ?? ??
gr. pimmetje

Han

Top.html moet toch hetzelfde blijven??

Alleen je pagina.html moet steeds veranderen in die van je link.

Ze bovenin eens  <base target="main"> meteen onder de title-tag van je inhoud.html. pagina
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Pimmetje

Kijk Han, zo heb ik het gedaan en dan opent wel keurig mijn pagina maar zonder top en menuutje
<table cellpadding="3" cellspacing="0" class="BorderOff" onMouseover="boxOn(this,'hier komt de tekst voor link een.')" onMouseout="boxOff(this)">
  <tr>
    <td><font color="#00FF80" size="2" face="Arial"><a class="mBlue" href="pagina4.htm" target="_menu.htm">Home
      </a></font></td>
Misschien dat het nu duidelijk wordt wat ik fout doe ?
gr. pimmetje en alvast weer heel erg bedankt voor het meedenken

Pimmetje

En wat ik ook doe het wil maar niet lukken  :-X :-X :-X
pimmetje

Zandman

Je target moet main zijn dan opent iedere pagina in het pagina.html frame
Je hebt nu dit staan target="_menu.htm">Home verander dat menu.htm eens in main
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Pimmetje

Dat had ik ook al gedaan maar dan opent wel de pagina maar zonder frames, dus geen top en geen menu
pimmetje

Pimmetje

Ik heb de volgende pagina's: inhoud1.htm is de top, inhoud2.htm is de pagina die steeds gewisseld moet worden, dan heb ik menu en index.htm, misschien zit hier iets fout ?
Moet ik misschien nog iets plaatsen op de pagina zelf die gelinkt wordt ?   :-X ik kom er echt even niet meer uit en ben al uren aan het proberen.
gr. pimmetje

Pimmetje

Zo staat het in de index, misschien zit daar iets niet hoe het hoort  ?
<frameset rows="140,*" cols="5" frameborder="Yes" border="2" framespacing="0">
  <frame src="inhoud1.htm" name="topFrame" scrolling="NO" noresize >
  <frameset cols="120,*" frameborder="Yes" border="2" framespacing="0">
    <frame src="menu.htm" name="leftFrame" scrolling="NO" noresize>
    <frame src="inhoud2.htm" name="mainFrame">
   <frame src="11.htm" name="mainFrame">
   
   
   
   
  </frameset>
</frameset>
pagina 11 krijg ik dus wel te zien maar zonder top en menuutje
gr. pimmetje

Han

Ik kom er zo niet uit. Een pagina in 3 frames heeft ook 3 html bestanden in de index staan. Ik zie er bij jou al 4  ::)

Mail me eens je index.html en ook de overige html pagina's
- inhoud1.htm
- inhoud2.htm
- menu.htm
- 11.htm
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Pimmetje

Net gedaan en alvast heel erg bedankt Han,
gr. pimmetje

Han

Ik ga het morgen even op m'n gemakkie bekijken.
Het is nu bedtijd  :D  :zwaaien
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!