Hoe maak ik een printscreen

Gestart door averheijden, 07 augustus 2002, 14:40:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

averheijden

Geacht forum,
Van "Han" kreeg ik een tabblad toegestuurd over zoeken naar QIC bestanden en terugzetten naar WindowdXP - wat overigens nog steeds niet is gelukt.

Wat ik zou willen weten hoe men deze tabbladen zou duidelijk per e-mail kan versturen?

Alfons

Edit Han : Topictitel veranderd van "kopie van een tabblad" naar "Hoe maak ik een printscreen" omdat dat de lading van de vraag meer dekt.
[move]AV[/move]

Han

Bedoel je hoe je een plaatje moet maken van een venster zodat je die per mail kunt versturen, Alfons ?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

averheijden

Ja Han dat bedoel ik ud a.h.w. een kopie van een gedeelte van een bureaublad of een geopend tabblad zoals ik een paar dagen geleden iets van je ontving over de Help-funktie voor de QIC bestanden
[move]AV[/move]

Han

Ik heb je topic even naar hier verplaatst omdat dit geen vraag is over een besturingssysteem
Okee daar gaat ie. Een printscreen maak je als volgt :

* Wil je het totale bureaublad clippen dan druk je op <print screen>
* Wil je alleen het actieve venstertje clippen zoals je wel vaker op PCN ziet bij een uitleg van het een of ander, dan druk je eerst op <ALT> houd die ingedrukt en druk dan ook nog op <print screen>. Daarna kan je beide knoppen weer loslaten omdat je het plaatje met deze handeling op het clipbord hebt gezet.

Open dan een grafisch programma zoals bijvoorbeeld MSPaint of Paint Shop Pro. Dan de plakknop gebruiken om het vanaf het clipbord weer zichtbaar te maken en het ontstane plaatje opslaan als een jpg-bestand. Sommigen bewaren het als bmp-bestand maar dan is zo'n plaatje heel erg groot in kb's gezien.
Je kunt in het grafische programma ook een stukje uit zo'n plaatje knippen als het te groot wordt. Dan maak je alleen een plaatje van het relevante deel.

Om het plaatje in het grafische programma te plakken, kan je behalve de plakknop ook de toetsencombinatie <ctrl + V> gebruiken.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

averheijden

Han,

Ik ben wel wat laat met mijn reactie maar had wel al van uw informatie gebruik gemaakt.
Mijn dank hiervoor

Maar nu heb ik uw bericht nog eens herlezen en beide manieren uitgeprobeerd met of zonder "Alt" knop ingedrukt maakt geen verschil.
In Paint zie ik na plakken hetzelfde beeld?

Er een stuk uit selecteren en knippen gaat wel, maar na plakken in een e-mail blijf je dat volledige formaat houden ook al is het buiten het geknipte deel wel wit.

Tik je daat dan nog wat tekst onder moet ik helemaal naar onder.

Doe ik nog wat middeleeuws misschien?

Alfons
[move]AV[/move]

Han

Zonder <Alt> maak je een screendump van je héle venster.

Met <Alt> maak je alleen een screendump van het actieve venster.
Open maar eens bijvoorbeeld de eigenschappen van je beeldscherm en doe dan <Alt + Printscreen>. Je zal dan zien dat je alleen de eigenschappen van het beeldscherm clipt en niet je hele venster.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!