De ondersteuning voor uw Windows 10 versie gaat stoppen

Gestart door john, 12 maart 2021, 21:19:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

Heb ik iets gemist..?? Notebook zojuist bijgewerkt. Na opnieuw opstarten verschijnt er onder in het scherm de in het onderwerp genoemde zin, gevolgd door klik en download een nieuwere versie om ondersteund te blijven.
Als ik bij Windows update op mijn notebook kijk, zie ik: De Windows 10-update voor mei 2020 komt eraan. Wanneer de update klaar is voor uw apparaat, verschijnt de update op deze pagina.
Wordt met nieuwere versie die van mei 2020 bedoelt? Blijkbaar is deze update nog niet klaar voor mijn notebook want ik heb nog niets zien verschijnen.

Han

CiteerAls u wilt weten welke versie van Windows op uw apparaat wordt uitgevoerd, drukt u op de Windows-logotoets  + R, typt u winver in het tekstvak "Openen box" en selecteert u vervolgens OK.

Als je de laatste versie van Windows 10 draait dan zou je dit moeten zien:


Oudere versies worden maar beperkte tijd ondersteund.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Hi Han, dat zie ik dus typisch niet he he. Mijn versie is 1909. Waarom heb ik de door jouw getoonde versie niet als up date aangeboden gekregen?
Los daarvan zal er niks anders opzitten dan die nieuwere versie op te halen, downloaden en installeren.

john

Na te hebben uitgelogd, naar de website van Microsoft, zie ik echter dit bericht staan: Hoewel het voor gebruikers van de versies 1903 en 1909 van Windows 10 wel mogelijk blijft om de update handmatig te downloaden, wordt dit door Microsoft afgeraden tot de problemen opgelost zijn. Wanneer dat is, is nog onduidelijk. Het is dus niet bekend wanneer de update wel automatisch gedownload kan worden naar alle apparaten.

Han

Dan is er op jouw notebook iets hardwarematigs waar de update problemen mee heeft. Microsoft bied updates dan niet aan.
Geen idee hoe je uit moet vinden wat dan precies het probleem is van je notebook. Misschien kun je op de website van de fabrikant van je notebook kijken of er een oplossing is.
De "mei 2020 onderdelen update" van Win10 heeft op veel apparaten voor problemen gezorgd. Ze hebben toen de beslissing genomen om de update voor deze apparaten uit te zetten tot er een oplossing gevonden werd. Vervolgens deed Microsoft er geen fluit meer aan en verwachten ze kennelijk dat de gebruiker nieuwe hardware aanschaft. Alsof we een geldboom in onze tuin hebben.  ::)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Dat is dan weer typisch Microsoft. Hoe moet ik in vredesnaam gaan uitzoeken wat of waar er hardwarematig iets aan de hand is. Dit notebook loopt als een zonnetje en alle problemen die ik op de Microsoft website heb gelezen na zo'n upgrade, heb ik totaal geen last van. Een ding is duidelijk ik ga niet upgraden naar die nieuwere versie middel lijkt me erger dan de kwaal. Mocht je toevallig toch nog ergens een stekje of wat zaden vinden voor een geldboom, houd ik me uiteraard zeer aanbevolen.

Han

Je kunt last gaan hebben van die problemen NA installatie van de mei 2020 update. Klopt dus dat je er nu geen last van hebt.

Blijven afwachten tot de ondersteuning stopt heb je niks aan. Ik zou zelf een paar dingen doen:
- Nieuwe image maken van het notebook + backups van persoonlijke data op een betrouwbare externe harddisk of ssd zetten en die héél goed bewaren.

- Online zoeken op merk en typenummer van het notebook, in combi met mei 2020 update om zoveel mogelijk info te verzamelen.
  Misschien heeft iemand anders al wel uitgevogeld waar het aan ligt. Sommigen krijgen de update niet voor bijvoorbeeld compatibiliteit met het touchpad.
  Gebruik je altijd al een muis dan boeit het bijvoorbeeld niet dat je touchpad het na deze update niet meer doet.

- Contact opnemen met de fabrikant van het notebook en vragen of zij verdere info hebben waarom die mei 2020 update niet uitgevoerd kan worden.

- Als ik geen oplossing zou vinden dan zou ik de update downloaden van de site van Microsoft en toch installeren.
  Dan kun je hopelijk zien wat er misgaat en daar gericht een oplossing voor zoeken.
  Gaat het helemaal mis dan heb je altijd nog je image en backups om terug te keren naar de oude situatie.

PS) Geldboom zaadjes heb ik helaas ook niet.  :cool

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, prima plan van aanpak. Ik ga contact opnemen met de fabrikant van het notebook en kijken of dat wat oplevert. In het uiterste geval desnoods, met alle mogelijke problemen en wat al niet meer, die mei 2020 versie van de Microsoft site installeren. Al met al weer iets waar ik al helemaal niet op zat te wachten.
Jammer van je p.s. he he....!!

Han

Het je vast al eens ergens neergezet maar wat is merk en typenummer van het betreffende notebook?
Dan zoek ik met je mee nar info. Misschien ontdekken we samen meer wat kan helpen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Na mijn vorige bericht aan jou heb ik per email contact opgenomen met de winkel waar ik het notebook heb gekocht. Hun antwoord, zo snel, lijkt de Overtoom wel, die waren het dus niet. De naam noemen van de winkel kan alsnog later.
Ze stuurde me deze link: https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/de-update-voor-windows-10-oktober-2020-downloaden-7d20e88c-0568-483a-37bc-c3885390d212
Hieruit blijkt dus dat na de versie mei 2020 er al weer een andere nog nieuwere versie bestaat.
Over deze versie wordt met geen woord gerept over problemen en meer. Is jou dit bekend en zo ja is deze versie dus wel veilig om te installeren.
Ik hoor het graag van je.

Han

Versie 20H2 is de laatst beschikbare versie van Windows 10. Het is een update zonder echt nieuwe dingen, maar met voornamelijk stabiliteits- en prestatieverbeteringen
Die staat bij mij ook op de laptop. Kijk maar op het plaatje wat ik eerder postte. De update is in oktober uitgekomen en werd bij mij via windows update aangeboden.

Je moet kijken op de site van de fabrikant van je laptop of die ergens iets te melden hebben, over jou merk/type notebook in relatie met de Windows mei 2020 update.
De softwarematige updates zou via de fabrikantsoftware op het notebook aangeboden moeten worden of via de site van de fabrikant. Krijg/heb je daar nooit updates van?
Vind je niks dan is het zinnig om hun te mailen erover of op het forum van dat merk te vragen hoe anderen dit probleem aangepakt hebben.
Ik weet niet welk merk én type notebook je hebt dus ik kan niks uitzoeken voor je.

Of Win10 versie 20H2 wel oké is voor jouw notebook, dat weet ik niet. Je krijgt 'm ook niet vanzelf aangeboden met je windows update dus dat is al afwijkend, toch?
De fabrikant zou je uitsluitsel moeten kunnen geven.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Niet echt goed naar het plaatje gekeken wat in een eerdere email van je stond afgebeeld. Ging er eigenlijk gemakshalve vanuit dat het verwees naar de mei 2020 update; dus niet!
Ik begrijp het, dacht even snel klaar te zijn door contact op te nemen met de winkel en die reageerde inderdaad per omgaande. Zoals je stelt, is de suggestie die oktober versie te installeren toch niet echt de oplossing. Het betreft hier een Asus VivoBook S.
Ik heb al eens eerder contact gehad met Asus over mijn touch path en dat ging enigszins stroef om het zo te mogen benoemen.
Ik ga nu toch het probleem op het bord van Asus leggen en kijken wat dat gaat opleveren.
Ik kreeg tot dusver updates gewoon aangeboden maar of die afkomstig waren van de fabrikant dan wel Microsoft heb ik eerlijk gezegd nooit naar gekeken of opgelet.
Ik blijf je vanzelfsprekend op de hoogte houden.

Han

Asus VivoBook S ................  welk type S. Daar hoort nog een nummer achter.
Wat staat er onderop je notebook op de sticker voor een nummer tussen de haakjes, in combi met de naam.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ik heb gisteren op de website van Asus een bericht achter gelaten met het update probleem. Ik heb van de sticker op de onderkant van het notebook een foto gemaakt, als jpg opgeslagen en met mijn verzoek aan Asus mee gezonden. Weet niet of ik die hier ook kan uploaden.

Han

Citaat van: john op 17 maart 2021, 11:52:19
Ik heb van de sticker op de onderkant van het notebook een foto gemaakt, als jpg opgeslagen en met mijn verzoek aan Asus mee gezonden.
Weet niet of ik die hier ook kan uploaden.
Nee, dat kan niet. Als we attachements laten uploaden in de serverruimte dan kost dat veel te veel ruimte.
De hosting is nu goed te doen met een redelijk jaarbedrag.

Schrijf gewoon het merk en volledige typenummer even op. Dat is toch zo moeilijk niet.
Asus is dé plek waar het antwoord vandaan zou moeten komen. Weten zij het ook niet dan houd het een beetje op.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, hou me ten goede, ik heb totaal geen idee hoe en wat en meer wat betreft uploaden en de daar aan verbonden consequenties. Begrijp het nu enigszins meer. Vanzelfsprekend is het niet echt moeilijk om bepaalde nummers die op een sticker staan vermeld door te geven.
Ik zie nu in de veelvoud van nummers een vermelding achter S. Ik ga er vanuit dat dit het nummer moet zijn waar je om vroeg.
S51OUA-BQ514T.

Han

Yep complete naam van jou specifieke notebook is Asus VivoBook S S510UN-BQ194T
Hier gaan we mee zoeken. Link ook even je vraag op het asus forum hier zodat we kunnen zien wat daar geantwoord wordt.
Laptop van 2018. Ik ben bij Coolblue de fabrikantcode gevonden voor jouw notebook. Die is 90NB0GS5-M03800

Ik kan niks vinden behalve het bericht van van een andere vivibook gebruiker.
Hij heeft een ander type viobook maar loopt tegen exact hetzelfde probleem aan
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Op deze pagina iets interessants!
Microsoft's health dashboard also lists a compatibility hold for Windows 10 2004, dated May 27, on devices with older Nvidia display drivers

"Compatibility Hold" is lijst waarop Microsoft issues zet, die ervoor zorgen dat win 10 update niet verschijnt in je windows update list.

Check of er een nieuwere versie is van je driver van je videokaart want jij hebt een Nvidia videokaart.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, je bent nog beter als Sherlock Holmes of de FBI, petje af zo gezegd. Ik heb deze laptop idd. bij CoolBlue gekocht. Als ik via Apparaatbeheer onder beeldschermen kijkt, zie ik Intel(R) UHD Graphics 620 staan, dat zou dan de dedicated videokaart moeten zijn of niet?
Weergeven waar eventueel de shared videokaart zou moeten zijn vermeld, komt in mijn apparaatbeheer niet voor
Ik heb de app Driver Easy laten scannen en die geeft als resultaat o.a. aan dat voor de bovengenoemde videokaart op 18-2-2021 een nieuwe driver beschikbaar was. Heb het voor kennisgeving aangenomen maar verder zo gelaten want is een bestand van 1,2 Gb en ik heb nu niet een bepaald snelle verbinding waar ik eerst zat en nu zit.
Maar in feite moet ik dus het boetekleed aantrekken.
Zou dus best mogelijk kunnen zijn dat met de nieuwe driver de update wel wordt aangeboden of..??

john

Han, wat blijkt, omdat ik momenteel niet in NL ben is mijn verzoek in behandeling genomen door de service desk van ASUS in het desbetreffende land. Heb echter aangegeven dat ik bij voorkeur ondersteuning enz. krijg van ASUS NL. Daartoe moest ik weer van voren af aan beginnen.
Als ik nu op de ASUS website lees v.w.b. mijn VivoBook S kom ik wat info tegen. Het gaat dan om de uitleg bij: waarom kan mijn computer niet upgraden naar Windows 10 versie 2004.
Vraag 1: Waarom heeft mijn computer geen upgrademelding ontvangen met Windows 10 versie 2004 (buildversie 19041) via Windows Update?

Antwoord 1: Er is een incompatibiliteit gevonden met Windows 10, versie 2004, waardoor de ASUS ScreenPad niet meer functioneert in de Extensiemodus. Er wordt een nieuwe firmware uitgebracht om dit probleem op te lossen en we raden u aan Windows 10, versie 2004 niet te installeren totdat deze nieuwe firmware is uitgebracht en geïnstalleerd.
Dus goed beschouwd zit er niks anders op als te wachten tot die nieuwe firmware beschikbaar is en pas daarna Windows upgraden.