Besturingssystemen > Windows 10

Opruimen grote bestanden

(1/2) > >>

john:
Toen ik onlangs door mijn mappen aan het scrollen was, kwam ik 2 wel heel erg grote bestanden tegen, waar de bestandsnaam mij totaal geen enkele hint gaf hoe en wat. Ik heb echter wel een klein vermoeden dat dit bestanden zijn die te maken hebben met een update van WIN10.
Om er zeker van te zijn dat ik deze bestanden zonder bezwaar kan verwijderen, hierna de naam en grootte en datum.

tmpftze5hf6Xaoy7CZJer7iCCWxDwsLnaKI0xzlewhVC.pKcbse03C3-X746_HMo_ujz9x-Ofk1C4TzbYNfAI5-UaA9ExhV1RN1.ek3eGhg_jY8QM4Z13uCPmIktXRbXcA3Zh5eM8nqCfmilOSxa.AGzuJr4YTyT2WsRLCR7jPHcBgZlFQMF2CExnzWXaAZ4e1-vMhYtlPllJaL2RjrKe.OHXJGQB0VFEqMEF0hAXSgJ;

12,7Gb van 19 juli 2019.

tmpopfu1zRHPd-pRIswAkUsq-dH5.AfFb9u9eqSmeY.pqoPnW4NIrg4D-kIjyN4qkXKCUww3OhlKs0riTfFeIFcsbSTx1LZLh5muq45i0WtmfcgtnVTHLRJVBow2XrkIWoYfipONkmod5Q_fSVb64y2msXmbNoyITPoKgiTXxqrZcTInkDrxOD_Mc67ice6SzCc9plj7JOnv7pO1PfkC1a79P77kOS2Lu-VvdMpXTvVKYxHfADsVtVj5gs6xbD

6,43Gb van 17 oktober 2019.

Han:
Doe eens de schijfopruiming. Vink alles aan en kijk of deze bestanden verdwenen zijn naderhand.
Kiezen voor systeembestanden opschonen. Die knop zie je in eerste instantie niet maar pas na de eerste scan.

Zie: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4026616/windows-10-disk-cleanup en https://www.youtube.com/watch?v=FpcQ1EB5msE

john:
Met schijfopruiming valt er weinig op te ruimen. Mijn map downloads niet meegerekend. De genoemde bestanden staan overigens niet op mijn C: schijf maar op de 2e schijf, een HDD van de laptop. Via <Start>, <PC-instellingen>, <Systeem>, <Opslag> zie ik overigens wel dat er voor 13,9Gb aan tijdelijke bestanden op C: staan. Als ik dan tijdelijke bestanden aanklik, blijkt dat het 12,7 Gb van de map downloads is en die wil uiteraard niet verwijderen.
Wat dan ook overblijft is Delivery Optimization bestanden van in totaal 445Mb, maar dat zet geen zoden aan de dijk natuurlijk.
Ik krijg een vaag vermoeden dat de 2 grote bestanden behoren bij een back up programma wat ik in het verleden heb gebruikt maar mee gestopt, werkte niet echt lekker en lijkt me dus dat verwijderen zonder enig bezwaar kan worden gedaan zonder bepaalde problemen te scheppen.

Han:
Je kunt schijfopruiming ook op de andere schijf doen.

Wat staat er voor groots in die map downloads dan?

Ik durf niet zomaar te zeggen dat je ze weg kan gooien. Zeker niet omdat het maar een vermoeden van je is dat ze van dat backupprogramma zijn.

Bugs:
Je kunt ze ook een andere naam geven door er bijvoorbeeld een x achter te zetten. Er zit natuurlijk wel een risico in dat als het wl belangrijke mappen zijn dat je systeem niet meer (goed) werkt, maar het is minder drastisch dan ze gelijk weg te mikken.
Blijft alles goed werken kun je ze na een tijdje alsnog weggooien.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie