Locatie mailbestanden Outlook Express

Gestart door spanivo, 31 oktober 2005, 14:16:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

spanivo

Het is mogelijk om met Outlook Express backups te maken van de mailbestanden. Dat heb ik gedaan, maar helaas ging recentelijk mijn Windows XP installatie onderuit. Alles is dus opnieuw geïnstalleerd. Echter, via Linux kon ik nog wel bij de WinXP partitie komen, waardoor ik allerlei relevante directories (waaronder Documents and Settings) nog kon redden alvorens daadwerkelijk te formatteren. Een echte backup maken met Outlook zelf was helaas niet meer mogelijk, want heel WinXP startte al niet meer op. De Outlook Express backup (.dbx) die ik heb is helaas enkele weken oud, dus ik zou graag de mailbestanden van Outlook zelf willen terughalen. De mail uit de POP3 box wordt per slot van rekening gedownload bij een check en zou dus ergens op de harde schrijf moeten staan. Maar waar? In welk bestand (of bestanden) in welke directory kan je van een gebruiker de mailbestanden van Outlook Express vinden zonder dat er een backup is aangemaakt? Het rare is dat ik dit juist niet op de site van Microsoft kan terugvinden, maar er moet toch echt een bestand zijn waarin de allerlaatste mail staat.

Bugs

Dat is heel simpel. Wij hebben daar een special over op het forum staan en die kun je hier vinden.

Welkom bij PCN, trouwens. ;)
Groetjes van Bugs

spanivo

Bedankt, ik had eventjes niet goed gekeken. Ik heb echter nog wel een vraag over de specifieke versie die je gebruikt om de mail weer in te lezen: hoe "precies" moet de versie zijn? Is bijv. Outlook Express 6 in z'n algemeenheid voldoende, of moet je ook echt versie x.yyyyy.zzz uit Servicepack X hebben als je daar eerder mee werkte?

Han

Qua backup en restore is versie 6 is voor zover ik weet versie 6.
Het maakt dan niet uit of het 6 met updates of zonder updates is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Als je een tweede harde schijf hebt of desnoods een andere partitie kun je overwegen om je e-mailbestanden en bijvoorbeeld je documenten daar in het vervolg op te slaan. Dat hebben wij ook gedaan, en bij een crash hoef je je dan nooit zorgen te maken dat je iets kwijt bent. Je moet alleen even de locatie wijzigen in Outlook, Word, enz. En uiteraard eerst de bestaande bestanden kopiëren/verplaatsen.
Groetjes van Bugs

spanivo

@Bugs:
Dat laatste voorstel is geen gek idee, maar het levert wel een nieuwe vraag op. Stel, je doet dit, dan wordt de mail opgeslagen in een directory op de tweede schijf. Prima, maar vervolgens gaat de computer onderuit en je moet WinXP opnieuw installeren, incl. dus een nieuwe installatie van Outlook (Express). Als je na de installatie Outlook test, dan haal je meteen een x-aantal dagen mail binnen. Hoe kan je er nu voor zorgen dat de mailbestanden op de tweede schijf worden gesynchroniseerd met de nieuwe mailtjes in de nieuw installatie? Als je namelijk de dir uit de tweede schijf direct over de dir in de nieuwe installatie plaatst, dan lijkt mij dat je de nieuwste berichten kwijt bent (in mijn geval wel, want er zit nu al een week tussen de nieuwe installatie en de backup die ik had gemaakt). Hoe voorkom je dit effect?

Bugs

Dat kun je voorkomen door geen verbinding te hebben met het internet. Vóór het instellen van de acoounts (of nog eenvoudiger: bij het  importeren daarvan) de internetverbinding verbreken. Wijzig dan meteen de doellocatie en test dán pas of alles werkt (uiteraard met een weer werkende internetverbinding ;)).


Edit Bugs: Het is inmiddels 03 januari 2006.
Ik neem aan dat het probleem waarvoor dit topic geopend werd is opgelost.
Dit topic gaat dicht. Op verzoek van de topicstarter kan het door een teamlid weer geopend worden.

Groetjes van Bugs