ADSL delen met de buren via 'n kabel

Gestart door Umiak, 27 november 2006, 15:27:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Umiak

Ik deel ADSL met mijn buren.

Moet ik iets in de instellingen op de PC van de buren en de laptop van mij veranderen?

De buurman heeft GEEN internet wanneer ik verbinding maak vóór hem.

Indien hij eerst verbinding maakt dan gaat het goed.

Zodra hij afmeld (terwijl ik on-line ben) en weer aanmeld heeft hij weer geen internet.

Heb mijn kabel bij hem in het ADSL-modem. Er zijn 4 aansluitingen.

Hopelijk iemand di mij hierbij kan helpen want het is vervelend voor de buren.   :-[

Han

Graag wat meer duidelijkheid:

- Wat voor merk en type adsl-modem gebruiken jullie? Is dat een modem/router of alleen een modem?
- Moet zijn PC aan blijven staan als jij verbinding wil maken met internet?
- Kan je buurman wel aan en afmelden als jouw kabel uit het modem is?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Umiak

Hier even meer info :

- Buren :Merk Thomson Modem Speedtouch tm 546i Multi-user ADSL2 + Gateway.

- Zelf : Merk Thomson Modem Speedtouch en router Speedtouch.

- Hij moet niet aan staan bij de buren om zelf verbinding te maken. Ik heb geen problemen dus met internet.

- Als mijn kabel uitstaat kan hij zonder problemen.

Bvd

Han

Wij hebben hier hetzelfde modem, alleen niet de i versie omdat die voor een isdn lijn is.
De Speedtouch 546 is voor de anologe lijn.

Standaard vanuit de fabriek staat dit modem al DHCP ingesteld zodat hij PC's die ermee connect automatisch een ipadres geeft zodat ze op internet kunnen. Dit modem kan permanent aanblijven. Het modem heeft dan dus een permanente connectie met internet. De willekeurig aangesloten PC's maken gebuik van die connectie, of niet. De snelheid wordt gedeeld tussen de aangesloten PC's. Of er nu 1 of meer PC's connectie maken met het modem, dat beinvloed de connectie van het modem met het internet intussen niet. Is dat bij jullie wel zo dan is er misschien iets mis met het modem. Probeer de kabel van je buurman eens in een andere poort te steken.

Uiteraard is het bij een permanente connectie wel nodig dat de PC's beschermd worden met een firewall. Of je gebruikt firewall-software op de PC's, of je gebruikt de firewall die in het modem aanwezig is.
Ik heb bij ons de interne modem-firewall uitgezet omdat we allebei al firewall-software op onze PC hebben.
Een dubbele firewall vind ik overkill, plus dat het onduidelijk wordt als een applicatie niet werkt.
Je weet dan niet aan welke firewall het ligt.

Hoe zet je de ingebouwde firewall in de ADSL Multi-PC modem uit?
Je kunt de ingebouwde firewall uitschakelen voor 1 computer door het IP-adres van een computer in te stellen als Default Server.

Instellen Default Server doe je zo:
1. Ga met behulp van een internet browser naar 10.0.0.138. (de modem)
2. Klik in de linker marge op Advanced.
3. Klik op NAPT.
4. Klik in de rechter marge op Default Server.
5. Vul uw lokale IP-adres in achter IP address. (dat is dus 10.0.0.1 voor de eerste PC die connect)
6. Klik op Apply en op Save All.  ("save all" staat links bovenin)


PC instellen voor connecten met het modem:
- Sluit het modem aan op de netwerkkaart + telefoonlijn
- Zet het modem aan en wach6t tot allevier de lampjes groen zijn.
- Stel de netwerkkaart in op "automatisch een ip-adres verkrijgen"
- Reboot de PC als dat geen WinXP machine is. Bij winXP hoef je niet te rebooten
  Dan wordt het nieuwe ip zo ingesteld
- Daarna kan je via je browser met http://10.0.0.138 de interface van je modem bereiken.

Hoe zorg je dat de tweede, derde en vierde PC online komt :
Eigenlijk hoef je alleen de netwerkkaart waar ie aangehangen wordt in te stellen op automatisch een IP
en automatische DNS verkrijgen en de DHCP in het modem geeft 'm dan automatisch een IP en hij
is ook online.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Umiak

Hallo Han,

Ik zal eerst proberen de kabel in een andere poort te steken.

Indien dit niet werkt, welke PC moet ik firewall uitzetten in ADSL Multi-PC modem?
Van mij of de buren? Durf daar niet aan te komen weet je.

Hetvolgende vind ik wel ingewikkeld :

PC instellen voor connecten met het modem:
- Sluit het modem aan op de netwerkkaart + telefoonlijn ( Hoe doe ik dat?
- Zet het modem aan en wach6t tot allevier de lampjes groen zijn.
- Stel de netwerkkaart in op "automatisch een ip-adres verkrijgen"
- Reboot de PC als dat geen WinXP machine is. Bij winXP hoef je niet te rebooten
  Dan wordt het nieuwe ip zo ingesteld
- Daarna kan je via je browser met http://10.0.0.138 de interface van je modem bereiken.

Hoe zorg je dat de tweede, derde en vierde PC online komt :
Eigenlijk hoef je alleen de netwerkkaart waar ie aangehangen wordt in te stellen op automatisch een IP
en automatische DNS verkrijgen en de DHCP in het modem geeft 'm dan automatisch een IP en hij
is ook online.



Dit zal ik morgen uitproberen.

Maar bvd, groet,

Han

Duidelijker kan ik het je helaas niet uitleggen. Als je dingen niet durft te doen haal er dan iemand bij die dit wel durft, anders gebeurt er niks hé  ;)

Het uitzetten van de firewall kan op elke PC die met het modem verbonden is. Standaard is het modem niet beveiligd met een wachtwoord maar het is aan te raden om dit wel te doen.
Ga met je internet explorer naar http://10.0.0.138 , en druk op de enter toets. Wat je dan op je scherm ziet is het instellingenscherm van je modem. Ik weet niet van wie het modem + adsl lijn is maar het lijkt me dat diegene verantwoordelijk is voor de instellingen van het modem.
- handleiding bij planet
- vragen en antwoorden over jullie modem
- gebruiksaanwijzing van jullie modem

Jij hoeft niet meer aan te sluiten op de telefoonlijn, dat heeft je buurman al gedaan anders zouden jullie geen internet hebben. Het aansluiten op de netwerkkaart is niets anders dan de kabel vanuit het modem in je netwerkkaart steken. Dat heb je ook al gedaan.
Waar het bij jullie misgaat is dat je buurman steeds connectie verliest. Dat ligt of aan het modem of aan de PC van je buurman. Jou PC werkt zoals het moet op dit modem.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Umiak

Hallo Han,

We hebben alle mogelijke manieren uitgeprobeerd de kabel in andere poorten te verzetten.

Het probleem blijft hetzelfde.

Als ik hetvolgende verhaal op mijn laptop doe gebeurt er dan geen rare dingen bij de buren?
Ze zijn namelijk op vakantie en kan niet op de PC :


Hoe zet je de ingebouwde firewall in de ADSL Multi-PC modem uit?
Je kunt de ingebouwde firewall uitschakelen voor 1 computer door het IP-adres van een computer in te stellen als Default Server.

[quote
Instellen Default Server doe je zo:
1. Ga met behulp van een internet browser naar 10.0.0.138. (de modem)
2. Klik in de linker marge op Advanced.
3. Klik op NAPT.
4. Klik in de rechter marge op Default Server.
5. Vul uw lokale IP-adres in achter IP address. (dat is dus 10.0.0.1 voor de eerste PC die connect)
6. Klik op Apply en op Save All.  ("save all" staat links bovenin)


PC instellen voor connecten met het modem:
- Sluit het modem aan op de netwerkkaart + telefoonlijn
- Zet het modem aan en wach6t tot allevier de lampjes groen zijn.
- Stel de netwerkkaart in op "automatisch een ip-adres verkrijgen"
- Reboot de PC als dat geen WinXP machine is. Bij winXP hoef je niet te rebooten
  Dan wordt het nieuwe ip zo ingesteld
- Daarna kan je via je browser met http://10.0.0.138 de interface van je modem bereiken.

Hoe zorg je dat de tweede, derde en vierde PC online komt :
Eigenlijk hoef je alleen de netwerkkaart waar ie aangehangen wordt in te stellen op automatisch een IP
en automatische DNS verkrijgen en de DHCP in het modem geeft 'm dan automatisch een IP en hij
is ook online. ] unquote


Kan dit verhaal ook nog ongedaan worden indien het niet werkt?

Tot horens dan weer Han, en nog bedankt,



Han

CiteerKan dit verhaal ook nog ongedaan worden indien het niet werkt?
Ja. Je haalt dan de default server weer weg en saved deze setting opnieuw.

Ik denk alleen dat het instellen ervan weinig nut zal hebben in jouw geval. Je schrijft namelijk "De buurman heeft GEEN internet wanneer ik verbinding maak vóór hem". Jij maakt geen verbinding voor hem. Het modem heeft een constante verbinding met internet en jullie pc maken daar individueel gebruik van of niet. Heeft je buurman geen verbinding dan zit het probleem in zijn PC. Misschien heeft ie beveiligingssoftware draaien die te strak staat of zo. Jij kunt daar via jouw PC niets aan veranderen. Met het modem zelf is NIETS MIS. Als dat zo zou zijn, dan zou jij ook geen internet hebben.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Umiak

Hallo Han,

Zou het misschien mogelijk zijn dat mijn modem de fout is.

Misschien kan ik proberen om rechtstreeks de kabel in mijn laptop steken???

Ik doe het via mijn modem en de router omdat de kabel 15m te kort is.
Dan kan ik altijd een verlengkabel gebruiken indien het zou werken.

Hoe kan ik zien op zijn PC of hij te zwaar beveiligd is?

Ok, tot horens dan weer,
Bdv

Han

Bij het modem zou er een poort niet in orde kunnen zijn, maar je zei al dat je de poorten getest had.

Als je de kabel rechtstreeks in je laptop steekt dan moet dat gebeuren in het huis van je buurman. Daar komt het adsl-signaal immers binnen. Je moet dan wel de instellingen van de netwerkkaart aanpassen om verbinding te kunnen krijgen. Allemaal overbodige handelingen omdat jij immers gewoon het internet op kunt.
Je buurman's PC is degene met het probleem, jij niet.

Wat gebeurt er als je de PC van je buurman in jouw modempoort steekt, en jouw kabel in een andere poort?

CiteerHoe kan ik zien op zijn PC of hij te zwaar beveiligd is?
Aan de software die erop geinstalleerd is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Umiak

Ik heb het niet goed gezegd. Ik bedoel de kabel rechtstreeks in de laptop ipv in mijn modem.
Misschien dat mijn modem zijn verbinding verstoord??

OK, tot later.


Han

Je hebt dus nu een netwerkkabel van zijn speedtouch546 in een modem wat bij jou staat?
Is het een modem of een router die bij jou staat (merk en typenummer?)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Umiak

- Buren :Merk Thomson Modem Speedtouch tm 546i Multi-user ADSL2 + Gateway.

- Zelf : Merk Thomson Modem Speedtouch 570 en router Speedtouch 120.


Dus een kabel van 80 meter uit zijn modem naar mijn modem en omdat de kabel te kort was heb ik mijn router ook bij om draadloos te internetten.


Han

De maximum lengte die een UTP kabel mag zijn is 100 meter lang. Die oude speedtouch 570 heb je niet meer nodig. Doorlussen met die oude speedtouch geeft alleen maar problemen. Je moet zorgen dat je een kabel hebt die lang genoeg is om direct in je eigen PC te kunnen stoppen. Dus direct vanuit de speedtouch 546 die bij je buurman staat naar jou toe. Wil je dan daarna draadloos gaan internetten dan moet er aan jouw kabel nog iets komen daarvoor. Daar heeft je buurman dan weer niets mee te maken.
Zorg eerst dat het netwerk bekabeld goed naar wens draaiet en ga dan verder met je draadloos-verhaal.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Umiak

bedankt Han.

zal dit wat later proberen, heb griep dus moet ik even wachten

Han

Beterschap!!


Edit Bugs: Het is inmiddels 20 januari 2007.
Ik neem aan dat het probleem waarvoor dit topic geopend werd is opgelost.
Dit topic gaat dicht. Op verzoek van de topicstarter kan het door een teamlid weer geopend worden.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!