Back-up in nieuw besturingssysteem.

Gestart door Format Arie, 14 november 2012, 11:18:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Format Arie

Ik vrees dat het een domme vraag is, maar stel hem toch.
Is het mogelijk om een backup van software die geinstalleerd is in Vista, terug te zetten als  je Vista verruild hebt voor windows 7 ?

Han

Hoe heb je die backup gemaakt. Is het een backup gemaakt met een programma (welk programma)
of bijvoorbeeld een kopietje via de verkenner van programma-data of zo?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

het gaat om het volgende. Ik heb een NAS met 4 2 Tb schijven. Het program RAIDair is geinstalleerd die die NAS werkend maakt. Maar voor die instellingen, zijn 3 monteurs aan huis geweest wat een hele berg geld heeft gekost om alles werkend te maken. Als ik van Vista naar W7 ga (wat ik eigenlijk wil) ben ik heel die instellingen dus weer kwijt, en die krijg ik niet zelf ingesteld. Dat is ook wat met tegenhoud om naar windows 7 te gaan. Ik heb dus (nog) geen backup gemaakt van die map RAIDair. Moet ook nog kijken waarmee. Heb in ieder geval ook nog Norton Ghost.

Han

Norton Ghost heb je niets aan als je van Vista naar Win7 gaat. Alles in die image is gebaseerd op je Vista besturingssysteem.

Ik weet helemaal niets van Raidair. Ik heb geprobeerd om info te zoeken maar ik vind er ook niets over. Zit er geen export van settings in het programma?
Maar buiten dit alles, waarom is er 3 man nodig om Raidair werkend te krijgen? Kenden zij het programma ook niet? Met 3 man is het consult 3x zo duur, lijkt mij.

Je zou upgraden naar Win7 kunnen overwegen. Daarbij blijven je bestanden, instellingen en programma's van Windows Vista behouden. Helaas werkt dat niet altijd.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

ja, 3 verschillende. eentje die toch al mijn laptops na reiniging van binnen kwam thuisbrengen.
een ander (Polarbytes tilburg) op advies van een kennis.
En de laatste dus zelf gezocht. Ja en dat heeft dus ongeveer 130 euro bij elkaar gekost. :'(

Raidar is hier wel te vinden. bij de link van mijn netgear software die ik bewaard heb.
http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/20684/
Ik ga nu 4 nachten werken, en dan ga ik daarna RAIDar nog eens na pluizen, met name of de instellingen geexporteerd kunnen worden.
Maar ik kan me niet herinneren dat tegengekomen te zijn.
De upgrade naar W7 durf ik niet te gokken.
alvast bedankt voor de info tot nu toe.
ps. zie zojuist dat ik de naam RAIDair verkeerd gespeld heb. geen wonder dat je hem niet kon vinden Het moet dus RAIDar zonder i aan het eind zijn. :blozen

Han

Je zou misschien die laatste man die het draaiende heeft gekregen eens kunnen vragen, wat hij rekent voor een installatie in Win7.
Je hoeft er nu maar 1 te laten komen, wat al scheelt.

* Deze man vertelt in een youtube video precies hoe je RAIDar configureert via de install-wizard.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Helaas Han, dat bedrijfje bestaat niet meer dat het wel goed heeft gedaan.
Heb inmiddels de youtube handleiding doorgekeken.
Begreep er niet alles van (vooral dat technische engels) en omdat daar andere dingen werden gedaan, als ik als uitkomst op mijn Raidar zag.
Maar heb het helemaal meegelopen. Maar durf het niet echt aan.
Heb nog gekeken of er een export van settings mogelijk is, maar kwam niet verder dan een backup mogelijkheid.
Maar ook (watje he) die snap ik niet echt, en weet niet wat daar in te moeten vullen, om die knop toepassen op te laten lichten. Is me ook niet duidelijk of als zo'n backup mogelijk is, hij hem ook in nieuw besturingssysteen terug zet.

Had dit gevonden:
STAP 1 - Selecteer de back-upbron

Geef op waarvan u een back-up wilt maken. Het pad voor de back-up kan in een share zijn op dit apparaat (een USB-schijf die op dit apparaat is aangesloten, wordt als een share weergegeven) of extern zijn. De bron en bestemming voor de back-up kunnen niet allebei externe shares zijn.

Selecteer deze ReadyNAS of externExtern: Windows/NAS (tijdstempel)Extern: Windows (archiefbit)Extern: WebsiteExtern: FTP-siteExtern: NFS-serverExtern: Rsync-ServerShare: ConcertenShare: DocuShare: FilmsShare: FotoShare: MuziekShare: USB_HDD_3Volume: cUSB-apparaat (voorste poort)USB-apparaat (achterste poort boven)USB-apparaat (achterste poort onder)Alle thuis-shares   Host:   
  Pad:     
   Aanmelden:   Wachtwoord:   

     Ontkoppel het USB-station na het maken van de back-up.

   
     Compressie inschakelen
  Verwijderde bestanden in bron verwijderen.
  Bestanden en directory's toevoegen voor uitsluiting als een door komma's gescheiden lijst 


     

STAP 2 - Selecteer de back-upbestemming

Geef op waar u de back-up van de gegevens wilt opslaan. Net als voor de back-upbron kan het bestemmingspad een share op dit apparaat zijn of een pad op een externe pc of extern apparaat.

Selecteer deze ReadyNAS of externExtern: Windows/NAS (tijdstempel)Extern: WebsiteExtern: FTP-siteExtern: NFS-serverExtern: Rsync-ServerShare: ConcertenShare: DocuShare: FilmsShare: FotoShare: MuziekShare: USB_HDD_3iSCSI-volume: cUSB-apparaat (voorste poort)USB-apparaat (achterste poort boven)USB-apparaat (achterste poort onder)   Host:   
  Pad:     
   Aanmelden:   Wachtwoord:   

     Ontkoppel het USB-station na het maken van de back-up.

   
     Compressie inschakelen
  Verwijderde bestanden in doel verwijderen.
  FAT32-compatibiliteitsmodus inschakelen.
  Bestanden en directory's toevoegen voor uitsluiting als een door komma's gescheiden lijst 


     

STAP 3 - Kies het back-upschema

Selecteer wanneer de back-up moet worden uitgevoerd.

    Back-up uitvoeren elke   1 2 4 6 8 12 24    uren tussen   00:05 01:05 02:05 03:05 04:05 05:05 06:05 07:05 08:05 09:05 10:05 11:05 12:05 13:05 14:05 15:05 16:05 17:05 18:05 19:05 20:05 21:05 22:05 23:05    en    00:05 01:05 02:05 03:05 04:05 05:05 06:05 07:05 08:05 09:05 10:05 11:05 12:05 13:05 14:05 15:05 16:05 17:05 18:05 19:05 20:05 21:05 22:05 23:05   

    zo         ma         di         wo         do         vr         za       


STAP 4 - Kies de back-upopties

Selecteer de gewenste opties wanneer de back-up wordt uitgevoerd. Bij een volledige back-up worden alle gegevens van de back-upbron gekopieerd. Incrementele back-up, waarbij alleen gewijzigde gegevens worden gekopieerd, gebeurt tussen geplande volledige back-ups, tenzij Elke keer is geselecteerd.

Volledige back-up plannen Eerste keerElke weekElke 2 wekenElke 3 wekenElke 4 wekenElke keer   

Verzend na de back-up alleen foutenvolledige back-uplogboekenstatus en fouten naar het waarschuwingse-mailadres. 
 
    Verwijder de inhoud van de back-upbestemming voordat een volledige back-up wordt uitgevoerd. Hiermee wordt de back-upbestemming ontdaan van bestanden die in de back-upbron zijn verwijderd. Waarschuwing: hiermee worden alle bestanden en mappen in de back-upbestemming verwijderd.
    Wijzig na de back-up de eigenaar van bestanden in de back-upbestemming in de share-eigenaar als de bestemming een ReadyNAS-share is. Waarschuwing: gebruik deze optie niet als bestanden of directory's de huidige eigenaar moeten behouden.
  Verzend een Wake on LAN-pakket naar het externe systeem voordat de back-up wordt uitgevoerd.
Wake on LAN MAC-adres: 
(Tja, de vakjes krijg ik hier niet natuurlijk met kopieeren/plakken)
Maar volgens mij is dit "a bridge to far" voor mij, en kan ik maar beter op vista blijven zitten, tot ik een keer iemand vindt/tegen kom die me hierbij kan helpen.
Dus maar een slotje lijkt me. En toch bedankt voor de moeite.

Han

De backup die je hierboven beschrijft is voor zover ik kan zien het maken van een backup van de data
die op de ReadyNAS is weggeschreven en niet een van de settings van de ReadyNAS om hem te kunnen benaderen.
Je kunt zo ook op een vaste tijd een backup van data van je PC op de ReadyNAS wegschrijven.

Hoe heb je vorige keer die lui gevonden die je geholpen hebben en dan met name die laatste die het voor elkaar kreeg.
Ondanks dat dat bedrijfje er niet meer is zou die je misschien toch wel willen helpen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

had ik gewoon op internet gevonden.
Maar daar zijn ze niet meer bereikbaar., en het winkeltje staat ook leeg.
Wel heeeel stom van me. Die jongen had me telefoon nr. gegeven. Zo van, bel me maar rechtstreeks, is goedkoper als via de winkel, maar heb dat nr. niet meer.
Ach heeft geen haast. Ik kijk rustig rond, en houd dat youtube filmpje apart, heb inmiddels ook printscreens van de ingevulde setup wizard gemaakt. Dus op termijn moet het lukken.

Han

Ai dan maar goed zoeken. Misschien zit het nummer bij je ReadyNAS documentatie?

Ik heb het filmpje gedownload van youtube. Zal ik het voor je klaarzetten zodat je het kunt downloaden?
Dat bewaart makkelijker dan screenshots. Dan heb je ook de uitleg van die man erbij.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Is niet nodig Han, heb het filmpje intussen zelf.
Met de pauzeknop kon ik het verschil zien hoe het er nu bij mij uit ziet, (NL talig)

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Ja hoor, zet er maar een dik slot op  :goed