Bios update bij nieuw moederbord, cpu etc...???

Gestart door Joram, 23 juni 2008, 20:17:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joram

Hallo,

Ik ga een nieuw moederbord, cpu kopen omdat mijn huidige spul vista niet helemaal lekker laat draaien.

Nieuwe drivers installeren snap ik wel want anders wil de boel niet werken maar ik heb gehoordt dat je met je Bios ook nog iets moet doen? En is dit zelf prima te doen?

Alvast bedankt.

Greetz,
Joram

Bugs

Als je een splinternieuw moederbord koopt is dat niet nodig. Zeker niet als ie doet wat je wilt.
Daarbij (weten wij uit ervaring) is het flashen van de BIOS niet geheel zonder risico's. Dat resulteerde bij ons in een waardeloze computer enige jaren geleden. Ondanks dat we 'm geheel volgens de voorschriften hadden geflashed.

Advies: updaten alleen indien strikt noodzakelijk. If it ain't broken, don't fix it. ;)
Groetjes van Bugs

Joram

Ok, ik dacht al zoiets ja,

nog even een vraagje, ik heb nu een 350 Watt voeding, voldoet dat voor deze spullen:

Moederbord met 4600 dual core + Nvidea Geforce fx 5500 videokaart
2 HDD
2 branders
3 fans in me behuizing
floppydrive

Greetz,
Joram

Han

Lees de voedigen FAQ op tweakers even door. Daarin staat ook een link naar een wattage calculator.
Daarmee kun je uitrekenen wat je precies nodig hebt.

Ik vind zelf 350Watt voor een modern systeem aan de lage kant. Als je dan toch een nieuw systeem samensteld doe het dan wat ruimer. Kan je er altijd zonder problemen nog wat bijzetten zonder dat je meteen je voeding hoeft te vervangen. Met twee harddisks zit je waarschijnlijk al dicht tegen de grens aan.

* Meer linkjes naar power wattage calculators
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Joram

Ik heb nu ene goede 400 Watt eringestopt op aanraden van de winkelier hier.

Alleen heb ik nog ene vraagje, wat meot je doen om met je nieuwe moederbord en processor te kunnen werken?
Moet ik Vista opnieuw installeren en wat moet ik verder nog doen om het nieuwe spul werkend te krijgen, of staat dat in de handleing die je erbij krijgt?

Greetz,
Joram

Han

Wat ik begrijp is dat je je nieuwe moederbord, en nieuwe processor wilt geen gebruiken in een bestaand systeeem. Dus oude mobo en processor eruit en de nieuwe erin en dan hoppa weer draaien?

Ik denk dat Vista daar flink van over zijn nek gaat en dat je uiteindelijk met een erg vervuilde installatie blijft zitten. Beter is gewoon een schone installatie te doen. Dat kan alleen als je een retail versie van Vista hebt. Een oem-versie zal een nieuwe moederbord en processor waarschijnlijk niet accepteren waardoor activatie niet lukt en je een nieuwe oem-versie aan zal moeten schaffen.
Dit probleem omzeil je niet door de oude versie van Vista te gebruiken en alleen de hardware te veranderen. Ook dan zal je opnieuw moeten activeren.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Joram

Hmm, ik heb eerst een OEM versie gekocht maar ik heb later en extra cd gekregen omdat er wat problemen waren. Maar hoe kan het dat een OEM versie alleen 1x gebruikt kan worden?

Greetz,
Joram

Han

Het probleem is dat vista na het vervangen van je moederbord en processor zal vinden dat je een andere computer hebt. De oemversie was voor de oude computer. Een oemlicentie is alleen voor de computer waarmee hij aangeschaft is.
Enfin, probeer het en je zal zien dat activatie niet meer lukt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Zie: http://www.comcol.nl/thema/vista/vistaoem.htm

Door de vernieuwde hardware ziet Vista je oude PC als een nieuwe PC

Mag ik een OEM-versie gebruiken op een nieuwe of tweede pc?
De OEM-versie hoort bij de hardware waarop zij oorspronkelijk als pre-installatie is meegeleverd. Alleen als het moederbord defect is en vervangen wordt door hetzelfde type, kunt u hem opnieuw installeren. Een FPP-versie hoort bij de koper en staat los van de hardware. Het is toegestaan deze licentie van de ene pc op de andere pc te zetten en te activeren (na verwijdering vanaf de oude pc). U kunt de FPP-versie dus wél meenemen naar uw nieuwe pc, en de OEM-versie niet.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Joram

Ik heb dat gelezen ja. Het punt is, ik heb er nu ene gewone Fpp versie op staan maar ik weet niet welke versie er op mijn dvd staat want die is gebrand. Ik had eerst een 64-bits versie OEM maar dat werkte niet lekker dus kreeg ik een 32-bits en de gebranden dvd mee . Later was er weer wat met me pc en heb ik hem laten installeren door de lokale pc shop.

Dus ik ga nu ff kijken wat voor dvd het is.

Greetz,
Joram

Han

Mmmm..... een gebrande Vista dvd = illegale dvd. Daar geven wij dus verder geen advies meer over, alleen dan dat je het beste maar even naar die winkel kunt gaan. Je vraag over je moederbord is beantwoord, dus we sluiten dit onderwerp hier mee af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!