PC start opnieuw op / of BSOD DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Gestart door Dark Light, 11 februari 2008, 10:51:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dark Light

Beste leden,

Ik heb een probleem dat langer dan 6 maanden gaande is. Graag zou ik met deze topic, eindelijk een oplossing vinden. Ik zou het probleem zo goed mogelijk beschrijven, en hopelijk kunnen we er uitkomen.

Mijn pc doet dus langer dan 6 maanden vreemd. Telkens als ik mijn pc op start, zit ik er ongeveer 5 a 6 min op,dan:

1. start hij vanzelf weer op en loopt dan vast.
2. Of krijg ik een blauwe scherm te zien met DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en STOP 0x000000, win32k.sys nog veel meer verschillende errors.

Ook is het zo dat ik geen games op mijn pc kan spelen. Laatst ( 4 maanden gelden ) heb ik weer Brothers in arms proberen te installerren op mijn pc, maar dan krijg ik te zien dat Direct 3D het niet doet. Ga ik naar dxdiag staat er dan ik niet eens op kan klikken. Uiteraard heb ik geprobeerd om:

1. oude drivers verwijderd en nieuwste driver geinstalleerd.
2. Ik heb DirectX opnieuw geinstalleerd.
3. Pc open gemaakt schoongemaakt.

Maar met geen resultaat! Alles wat ik heb geprobeerd leid tot niets oplossends ! Volgens mijn mening zit er niets anders op dan iets te upgraden. Tenzij jullie er anders over nadenken ? Ik heb trouwens nog nooit een onderdeel in mijn pc geupgrade.

Dit is dus mijn systeem:

Moederbord:

CPU Type:Intel Pentium 4, 3000 MHz (15 x 200)
Moederbordnaam: MSI MS-7012 (Medion OEM) (3 PCI, 1 AGP, 4 DIMM, Audio, LAN)
Moederbord Chipset: Intel Springdale i865PE

Proccesor:
Intel Pentium(R) 4

Geheugen:
Systeemgeheugen: 512 MB (PC3200 DDR SDRAM)

Videokaart:

Video kaart: RADEON 9800 SERIES - Secondary (128 MB)
Video kaart: RADEON 9800 SERIES (128 MB)
3D-Versneller: ATI Radeon 9800 Pro (R350)
Monitor: Medion MD6155AJ [17" LCD] (653)

Zelf denk ik dus dat het licht bij videokaart of geheugen, en misschien wel beide. Ik weet, het is een AGP, maar daar moet ik het mee doen. Wil later wel een nieuwe pc, maar nu nog niet.

Dit is dus het probleem. Ik erger me constant aan, ik kan gewoon niet meer normaal computeren. Ik heb in 6 maanden tijd geen games kunnen spellen of gewoon kunnen interneten. Hopelijk zien jullie met het probleem waar ik mee zit, ik wil gewoon doordeweeks op mijn pc werken en weekenden gamen. Ik hoop dat we eindelijk samen dit probleem kunnen oplossen, hopelijk heb ik jullie genoeg geinformeerd en kunnen dit eindelijk afhandelen.

Ik waardeer al jullie reacties  :)

Han

Hoi Dark Light, allereerst welkom op PCN.  :)

Wat balen dat je zoveel problemen hebt met je PC. Misschien kunnen we er samen uitkomen? We kunnen het in ieder geval proberen.
Ik zet hieronder een aantal punten neer waar ik aan zou denken als ik jou probleem hier zou hebben.

1) De PC is stofvrij gemaakt, maar wordt hij niet te warm van binnen. Je zou eens kunnen testen of dat het probleem is door met de kap open te werken. Valt ie dan niet uit, dan wordt de temperatuur met kap erop kennelijk te hoog.

2) Wat je beschrijft kan een driverprobleem zijn of een hardwareprobleem. De melding DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL duid in de meeste gevallen op een driverprobleem (soms geheugen). Omdat je ook problemen hebt met je direct-X denk ik ook dat je videokaart de hoofdverdachte is. Nieuwe drivers hielpen niet, maar heb je al eens gekeken of het plaatsen van een andere videokaart een oplossing bied? Dat hoeft geen flitsende videokaart te zijn maar kan ook een oudje zijn. Het is puur om te checken of daarna het rebootprobleem en directX probleem weg zijn.
Lees ik het goed dat je er twee keer "RADEON 9800 SERIES (128 MB)" in hebt zitten? Lijkt me dan sterk dat ze beide stuk zijn. Dat geeft testopeningen als er slechts 1 defect is.

Na lang zoeken heb ik een manual gevonden over je MSI MS-7012 moederbord in pdf formaat én een in flash formaat. De info op internet over je moederbord is schaars, dat komt waarschijnlijk omdat MSI de MSI MS-7012 als OEM in opdracht van Medion gemaakt heeft. Ik wilde weten of er misschien een onboard videokaart is die je even kunt gebruiken om te testen maar volgens het pdf bestandje zit er geen onboard videokaart op. Misschien toch nog even kijken in het bijgeleverde boekje?

3) Wat geeft het systemlog en het applicatielog van windows aan. Nu waarschijnlijk een hele berg fouten. Handig is in dit geval om de logboeken leeg te wissen en dan opnieuw op te starten. Als de PC de fout heeft gegeven dan weet je datum en tijd waarop dat gebeurde. Kijk dan eens in de logs wat er loos was. Misschien krijg je daar een Event-ID (gebeurternis-ID) die je in de Event-ID search terug kunt vinden. In dit topic staat hoe je dat ongeveer bekijken moet.

4) Heb je je geheugen al eens getest met Memtest?

5) Heb je de Hangen en opstart troubleshooter van Tweakers.net wel eens doorgenomen?

6) Het is een al wat oudere PC. De voeding gaat naar verloop van tijd minder stabiel draaien, wat ook voor hardwareproblemen kan zorgen.
Meer uitleg daarover vind je in de voedingen FAQ alweer op tweakers.net.

7) Bekijk je moederbord eens heel goed. Geen schroeiplekken of bolstaande condensatoren?

8) XP is standaard ingesteld om opnieuw op te starten bij elke systeemfout. Dat is onnodig want XP is prima in staat om de kleinere systeemfouten op te vangen. Uitzetten van de optie "reboot bij elke systeemfout" gaat als volgt :
- Klik op start en kies vervolgens instellingen , configuratiescherm
- Dubbelklik op je systeem icon
- Ga naar tabblad "geavanceerd"
- Klik onderaan bij "opstart en herstel instellingen" op de knop "Instellingen"
Daarmee is je probleem uiteraard niet opgelost maar je PC start in ieder geval niet steeds opnieuw op.   

 


Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Dark Light

Dit noem ik pas een overzichtelijke reactie  :). Die zie je niet meer zo vaak, heel erg bedankt Han. Ik heb memtest gedownload en uitgevoerd, daar kwam uit: Pass complete, no errors

Ja, ik ook vaak in het logboek en ik zie steeds dezelfde fouten, namelijk:

1. Service Control Manager:
Gebeurtenis-id: 7000
Bron: Service Control Manager

2.ati2mtag:
Gebeurtenis-id: 45062
Bron: atim2tag

Heeft het dus kennelijk iets te maken met de videokaart? Zou het erg op prijs stellen als je me verder kan helpen, ik wil namelijk graag van het probleem af  :(

Han

Ik wil best samen met je proberen uit te vinden, wat er loos kan zijn met je PC maar dat moet dan ook samen.
Alleen kan ik het niet uitzoeken. Op een forum kom je er uit via vraag en antwoord  ;)

Okee je hebt je geheugen getest en dat lijkt okee, maar hoe zit het met:
- Hoe is de temperatuur in je kast / draaien alle fans
- Hoe warm wordt de videokaart / videokaart overgeklokt?

   De temp van de videokaartkaart valt af te lezen in de catalist software.
   

- De test met een andere videokaart, hoe is die verlopen?
- Het doornemen van de FAQ's op tweakers net over voedingen en videokaarten
- De staat van je moederbord (nog bolstaande condensatoren of schroeiplekken?)
- Heb je zelf al gezocht via google op je EveniID/GebeurtenisID nummer en wat zijn je bevindingen?

Bij jou is er een event op "atim2tag". Ik heb daar het volgende over teruggevonden:
- the error indicate either a loose Video Card or malfunctioning or bad Monitor.
- This occurs sometimes with Catalyst 7.7 and higher. Workaround is to install Catalyst 7.6.

Installeer de catalyst 7.6 driver eens (bestand heet: 7-6_xp_dd_ccc_wdm_enu_48640.exe) en kijk dan eens of je problemen over zijn.
De Catalyst 7.6 versie van de driver vind je hier

Ik kan op "Service Control Manager gebeurtenis-id 700" helemaal niks vinden.
Is het echt 700 en staat er verder nog wat bij?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Topicstarter is op 25 februari nog teruggeweest op PCN, maar hult zich in diep stilzwijgen.
Dan zwijgen wij ook maar in dit onderwerp.  :locked
Groetjes van Bugs