Mijn nieuwe PC'tje

Gestart door korporaal12, 01 februari 2008, 09:45:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

korporaal12

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een nieuwe desktop samen te stellen omdat mijn huidige computer gewoon te langzaam is.
Ik ben al een maand aan het zoeken en lezen over verschillende hardware en aan het nadenken wat mijn eisen zijn.
Eerlijk gezegd ben ik een leek en wil geld besparen op de pc, ik wil hem dus niet in een winkel kopen, maar ik kan hem door iemand in elkaar laten zetten.
Dit is wat ik t.n.t. heb gevonden en wat ik er graag in wil hebben. eerlijk gezegd ga ik voor kwaliteit.

Moederbord: Asus MB P5K SE P35
Processor: Intel core 2 duo E 6750
Grafische kaart: Asus EN 8800 GT 512 MB
Harddisk(s): 2 maal Seagate 7200.10 250 GB
Geheugen: 1 maal Corsair DDR2-RAM 2048mb 667mhz

Ik heb nog een aantal vragen:

- Qua geheugen: Wat is het verschil tussen 667/800/1666 mhz en wat kan ik nu het beste voor het systeem aanschaffen.
- Ik weet dat ik nog een behuizing moet en daar ben ik ook erg naar op zoek (ATX), maar wat voor voeding moet ik gebruiken en het liefst zo stil mogelijk.
- Wat zijn de valkuilen qua het in elkaar zetten, maar vooral daarna het configureren van het systeem???
- Is het handig om een andere koeling op de processor te zetten dan wie meegeleverd word, ik hoorde iemand praten over koeling van Zalman???? Of is de meegeleverde koeling genoeg???
Ik ga het systeem gebruiken om af en toe een spelletje te doen, muziek luisteren en internetten.

Graag advies?????

Groeten marc

Han

Gaan voor kwaliteit en geld besparen op de PC zijn twee dingen die niet bij elkaar passen, dat moet je toch begrijpen  ;)
Waarom kies je specifiek voor die componenten die je al noemt.
Je vertelt niet duidelijk wat je met je PC wilt gaan doen. "Een spelletje" zeg je. Tja wat voor spelletje. De nieuwste games of een online spelletje bij zylom? Da's nogal belangrijk bij de hardware-keuze. Voor een eenvoudig spelletje heb je helemaal geen "8800 GT 512 MB" nodig.
Muziek luisteren en internetten kun je bijvoorbeeld al op een PentiumIII.

* Qua geheugen. Hoe hoger de waarde, hoe hoger de verwerkingssnelheid. Niet elk geheugen pas zomaar op elk moederbord!!

* Grootte van de voeding hangt af van de hoeveelheid en soort hardware die je in je PC zet.

* Valkuilen zijn er niet bij het configureren, als je weet wat je doet.
   Kijk gewoon mee met diegene die je PC in elkaar zet, dan kan je het volgende keer zelf

* Kijk eerst of meer koeling nodig is. Alleen bij een Pentium 4 Prescott processor heb ik tot nu toe een andere
   processorcooler geinstalleerd omdat die anders te warm werd. Je wil bezuinigen dus koop geen zaken
   die misschien overbodig blijken
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

korporaal12

He Han,

Ik begrijp je helemaal, maar bedenk dat ik totaal geen verstand van computers heb en ik me laat informeren door mensen die er wel verstand van hebben, maar iedereen heeft een andere mening.
Moet zeggen dat ik erg veel tijd doorbreng op internet om zoveel mogelijk informatie over PC's te vergaren.
Spelletjes die ik speel zijn de nieuwste, voor mij een soort ontspanning om de mooiste dingen te zien die op dat beeldscherm worden getoverd.
Ik wil op dit forum gewoon wat extra dingen weten wie ik op internet niet echt kan vinden. Kort gezegd jullie hebben veel meer ervaring dan mij in dit soort dingen, zo heb ik ook mijn talenten.
Han: zijn er mischien nog bepaalde sites, die ik moet bekijken, waar ik kan kijken voor hardware???

Groeten marc


Han

Citeeriedereen heeft een andere mening
Dat komt omdat niemand zijn computer op dezelfde manier gebruikt en iedereen zijn mening heeft over bepaalde merken hardware en software. Ik heb bijvoorbeeld jarenlang een Nvidia videokaart gehad. Sinds een half jaar heb ik er een van ATI en ik zou op het moment geen andere meer willen. Zoals ik daar een mening over heb hebben anderen dat ook.

Een goede sites voor reviews en het vergelijken van hardware:
* http://tweakers.net/archieven/tag/best+buy+guide/reviews/
* http://tweakers.net/archieven/reviews

Wat de hardware voor een echte gamers pc betreft is het verstandig om eens rond te vragen op een games-forum. PC is dat zeker niet en waar kun je nou beter info vandaan halen dan bij de mensen die dagelijks de nieuwste games spelen.

Lees qua voeding even de PSU FAQ op tweakers door. Bezuinig niet op je voeding. Je loopt dan de kans dat je er een aanschaft die je systeem onstabiel maakt of een die lawaai maakt als een stofzuiger.
Je kunt uitrekenen hoeveel watt je toekomstige voeding moet zijn d.m.v een van de linkjes in die FAQ.

Ook voor de videokaart hebben ze op Tweakers een FAQ die je erg veel info geeft.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Black Panther

Als je een goede pc wilt om games te spelen begrijp ik niet dat je voor intel kiest.
AMD is toch ontworpen om games mee te spelen?
if you watch the movie Titanic backwards, it's about a magical boat that saves people.

Han

Waarom dan persé een AMD processor, Black Panther?
Mijn neef heeft vorig jaar juli een PC samengesteld met daarin zo'n Intel core 2 duo processor. Die gaat als de brandweer met games.
Het ligt er denk ik gewoon van welke kwaliteit de rest van de componenten zijn.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Black Panther

ow tuurlijk kan Pentium, alleen amd is ontworpen voor games ;).
Ik speel mijn hele leven al games en heb daarom nooit anders dan amd processoren gekocht.
Deze worden echter wel heter dan pentium dus dan is het geen slecht idee om toch voor die zalman of coolermaster cooling te gaan  :P

Ik heb nu trouwens een modulaire voeding, kost een centje meer maar is zo lekker stil.click
if you watch the movie Titanic backwards, it's about a magical boat that saves people.

Han

Ik hoor dat zo vaak maar motiveren kunnen de AMD gebruikers het nooit. Ik speel ook al tijden games en heb nooit anders dan een Intel Processor gehad. Is dat dan een argument dat Intel voor Games is ontworpen? Lijkt me niet.
Hij wil overigens kwaliteit voor zo min mogelijk geld, dus dan is een extra cooler weer een motivatie om niet voor AMD te gaan, tenzij jij uit kunt leggen waarom AMD het je van het is voor games. Ik beweer namelijk dat je met Intel core 2 duo net zo goed kunt gamen omdat snelheid met gamen tegenwoordig meer afhangt van de overige hardware en niet meer vanaf de processor. Processoren ontlopen elkaar niet meer zoveel in snelheid zoals vroeger wel was.

PS) Voor we ons té druk gaan maken is het misschien slim om af te wachten of de topicstarter nog terug komt om hier te lezen.
      Lijkt een gevalletje "vraag dumpen en nooit meer terugkomen" ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Black Panther

dat klopt je moet idd niet op je videokaart besparen om een betere processor te kunnen kopen  :P
Als ik zoek via google naar intel vs amd komen er ook allerlei verschillende meningen naar voren dus ik weet het niet.
laten we afwachten wat korporaal12 precies wil.
if you watch the movie Titanic backwards, it's about a magical boat that saves people.

Bugs

Op een ander forum heeft korporaal12 precies dezelfde vraag geplaatst. Kopiëren en plakken kan hij dus goed.  :shades

Daar heeft hij helemaal niet meer geantwoord, hier is hij tenminste nog één keer teruggeweest. Ik zal geduldig zijn tot zondag, maar ik rammel al met de ketting en het slotje......
Groetjes van Bugs

Bugs

Ik heb zelfs twee zondagen extra gewacht. Maar hier is hij dan:

Groetjes van Bugs