CPU-fan start niet

Gestart door Stijn, 08 oktober 2004, 18:53:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stijn

Beste mensen,

Ik heb vandaag gemerkt dat de CPU-fans van verschillende (identieke) pc's (PIV) op mijn werk niet draaien. De temp van de cpu loopt op tot zo'n 60 à 68°! Af en toe krijgt de fan "zin om te starten"; wiebelt zo wat heen en weer... Als ik dan manueel effe help, schiet hij wel in gang, duurt een 5-tal minuten, en valt weer stil. Ik heb al met verschillende fans geprobeerd, en altijd 't zelfde probleem.
Zou het kunnen dat dit fans niet genoeg stroom krijgen???

Iemand een idee voor een oplossing? Kan ik bv. in de BIOS de snelheid of voltage van de fans regelen? (met bv. Speedfan lukt het niet...)

alvast bedankt!

Zandman

Kijk eens op deze link of de voeding die in de computer hangt wel genoeg is om alles van stroom te voorzien.
Dit omdat je aangeeft dat je verschillende fan's hebt geprobeerd
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Han

Ik neem aan dat je ze allemaal steeds aansluit op dezelfde connector voor de stroomvoorziening. Probeer eens een ander contact. Misschien is diegene die je gebruikt niet in orde en gaat de fan uit door een stroomonderbreking.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Gert

Gevalletje van slijtage van de lagers of stof in de lagerbus. Nieuwe aanschaffen is hier de enige oplossing. Wacht er niet te lang mee want een nieuwe processor is vele malen duurder.
Je kunt hem/haar nog wel testen met een 12V adaptor van bv een acuuboormachine of kruimeldief
Locatie: +21.3 NAP

Stijn

Gevonden!

Han: ik had de fan al op verschillende aansluitingen op het mobo gestoken; zonder enig verschil. Ik veronderstel gewoon dat het mobo niet genoeg stroom doorgeeft...
Gert: zoals gezegd heb ik verschillende fans geprobeerd, ook nieuwe, met telkens 't zelfde resultaat... geen succes dus.

Besluit: volgens mij geeft gewoon het moederbord niet genoeg stroom door. Ik heb dus de (originele; "kapotte") fan terug geplaatst, en rechtstreeks op de voeding aangesloten. Draait nu op volle toeren; resultaat temp CPU is van ongeveer 65° naar een koele 28° gezakt! De pc's werken weer voorbeeldig.

toch bedankt, allen.

Han

Dat bedoelde ik met "Probeer eens een ander contact"  ;)

Fijn dat het opgelost is en dat je nog even laat weten hoe. Ik sluit het topic af.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!