Rebootprobleem

Gestart door Jeff, 16 juni 2003, 12:25:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeff

Dit probleem heb ik ingedien bij mijn leverancier, maar wellicht dat jullie het probleem kunnen.. zo jah .. laat ff weten ;)

Mijn computer heeft sinds een week dat tijdens de opstart de computer ineens een harde reboot doet. Dit gebeurt pas tijdens het verschijnen van het inlogscherm van XP of vlak daarna, na het werkelijke inloggen. Wanneer dat niet gebeurt draait het systeem in principe geheel stabiel, maar soms wil het systeem ook wel volledig opstarten en dan heel instabiel zijn en krijg je direct tijdens het opstarten van applicaties foutmeldingen.

XP zelf heeft tot nog toe slechts twee keer de fout gerapporteerd en daar de eerste melding was dat het een fout in een geheugensector was en de tweede foutmelding werd geweten aan een programma. Dit kan echter niet kloppen omdat de fout ook regelmatig optreedt nog voor dat dat programma gestart wordt (in het inlogscherm). Het betreft overigens AntiVir hier.

Omdat er een geheugenfoutmelding kwam heb ik de tweede memorybank er als test eens uitgehaald. Na een keer of tien opnieuw opstarten en aan- en uit doen is er niks gebeurd. Vervolgens heb ik Simmtester gebruikt om beide geheugenbanken te testen, maar daar kwamen geen foutmeldingen uit. Hierna (weer met de twee banken in de pc) had de pc direct weer een harde reboot, maar tot op heden niet weer.

De configuratie is als volgt:
AMD Athlon XP 2000+
Asus A7V333X
Creative Geforce2 MX400 Personal Cinema
2 maal Maxtor HDD 60Gb en 40 Gb beide 7200rpm
Samsung Rewriter 48/16/48
Samsung DVD 16x
DDR Ram 2700 256Mb en 512Mb
Creative Audigy Player
Std. netwerkkaart
Officiele XP

De problemen zijn sinds een anderhalf a twee week en ik heb ook het systeem al eens volledig opnieuw geinstalleerd. De problemen zijn overigens (toevallig) verschenen na de aanschaf van het Logitech Cordless MX pakket, maar het lijkt mij sterk dat daar de oorzaak ligt, maar goed.

Met vriendelijke groet,


Han

Daar moet je leverancier iets mee kunnen Jeff.
Ik kan het mis hebben, maar het lijkt wel een probleem met het geheugenbankje zelf en niet met de insteekmodule.  :-X
Heb je simtester laten testen met geheugen in beide bankjes?

Wat je in elk geval even kunt doen om de harde reboot van WinXP te voorkomen is het volgende :
- Klik op "Start"  en dan instellingen / Configuratiescherm
- Dubbelklik op Icon "systeem"
- Klik op het Tabblad "geavanceerd"
- Klik op de knop "instellingen" bij "Opstart en herstel instellingen.
- Haal bij systeemfouten het vinkje weg bij "De computer automatisch opnieuw opstarten"

Dat vinkje staat daar na installatie van WinXP standaard. Bij systeemfouten gaat Windows dan automatisch een harde start doen. Haal je dat vinkje weg dan gebeurt dat niet meer. Zo kan je rustig testen zonder dat je computer steeds reboot.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Zandman

heb je al bericht van de leverancier jeff ?
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.