INFO + Ervaringen met : WinXP SP2

Gestart door Han, 10 mei 2004, 14:47:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Han

We hebben het over de uitgebreide firewall die meekomt met SP2  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Op www.webwereld.nl vandaag weer een heel artikel over SP2, waarin eigenlijk weinig nieuws staat :
Nog deze week verschijnt de Engelstalige versie van SP2 op de site van Microsoft. De software zal in stappen ook in 24 andere talen, waaronder het Nederlands, verschijnen. Dit zal in ieder geval binnen twee maanden gebeuren, verzekert Microsoft








Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Bron:www.rtlz.nl

Microsoft introduceert software voor beveiliging XP
 
Het Amerikaanse softwareconcern Microsoft begint deze week met de verspreiding van gratis software die de beveiliging van het besturingsprogramma Windows XP moet verbeteren.

Virussen
De software, Service Pack 2 (SP2), is een antwoord op de vele schadelijke virussen die het afgelopen jaar via Windows zijn verspreid.

Belangrijk voor klanten en voor Microsoft
Het gaat om het belangrijkste stukje Microsoft-software sinds XP in 2001 is geïntroduceerd. De ontwikkeling van 80 tot 100 megabytes aan programmeertaal heeft er zelfs toe geleid dat Microsoft andere softwareprojecten, zoals de opvolger van XP, moest vertragen. Er is het concern veel aan gelegen om van zijn negatieve imago van onbedoelde virusverspreider af te komen.

Door SP2 worden computergebruikers er onder meer actief op geattendeerd of hun firewall tegen computerinbrekers nog wel aanstaat en of hun antivirussoftware nog afdoende is.

Grote zakelijke klanten kunnen als eerste over SP2 beschikken, maar consumenten zullen snel volgen. Microsoft verwacht zo'n 100 miljoen pc's van de nieuwe software te voorzien.
 


themasteronline

Misschien dat dit draadje op de verkeerde plek staat maar dan moet  een mod maar even dit draadje verhuizen, ik wilde in ieder geval mijn ervaringen (tot nu toe)delen over het instaleren en werking van de fonkelnieuwe SP2 . Ik heb de RTM versie
(Release To Manufacturer) 2180 wat dus een final version is die naar de fabrikanten word gestuurd.

Ik heb de SP2 geslipstreamed met mijn orginele cd  (wat zoveel betekend dat de service pack verweven is met de instalatie bestanden) en daar dus even een nieuwe cd van gebakken, dus met een schone instalatie begonnen .

Dat ging op zich prima  er is 1 klein dingetje veranderd  en dat is na het instellen van de namen of je de Updates  automatisch wilt laten uitvoeren ik heb dit dus niet gedaan omdat je soms updates gaat downloaden die je misschien niet nodig hebt, en in mijn geval wil ik dat zelf in de hand hebben, maar voor de meeste mensen is het handiger om het op auto te zetten dan kun je de belangrijke dingen niet vergeten wat  weer ten goede komt  in de strijd tegen virussen en ander ongedierte op je pc.

Na dit wilde ik gaan activeren  en dit lukte dus niet , ik heb een legale versie dus ik kon mooi het gratis 0800 nummer gaan bellen  om alsnog met de hand te gaan activeren  ik was hier wel een minuut of 15 mee zoet  maar goed het lukte uiteindelijk wel . Ik vroeg aan de aardige meneer van Microsoft hoe dit kon want normaal gesproken hoef je alleen handmatig te activeren als je andere hardware in je pc hebt gestopt, hij moest me het antwoord schuldig blijven  ik vroeg hem ook of dit met SP2 te maken had  "misschien" zei hij. Ik heb een OEM licentie  misschien moeten die wel allemaal opnieuw geactiveerd worden  maar dat zal de tijd wel leren denk ik.

Verder heb ik op mijn systeem een hardwarematige firewall (draytek vigor 2600)
en die heeft tot nu toe geen problemen gemaakt met de ingebakken firewall van de SP2
ook de popup stopper werkt prima en heb tot zover geen problemen gezien .

Als je een driver gaat updaten dan vraagt windows nu eerst of hij moet zoeken bij de windowsupdate als je nee zegt gaat hij gewoon de pc af om te gaan zoeken anders word er met het internet contact gezocht.  voor de rest viel het me op dat ik gewoon gelijk het web op kon zonder dat de ingebouwde Firewall begon te pruttelen.

ik ga nog ff lekker verder rommelen en als ik andere dingen tegen kom dan meld ik dat gelijk, ik hoop vooral ook recties van anderen te lezen op de nieuwe SP2 zowel positief als negatief zodat ik gauw kan besluiten om er definitief gebruik van te maken of dat we nog even moeten wachten op een verbeterde versie.. ;D

In ieder geval ik ben tot nu toe gematigd positief
grtjs Marco

Han

Bron : www.tweakers.net

Microsoft publiceert lijst met probleemprogramma's XP SP2
Microsoft heeft een lijst openbaar gemaakt met applicaties van zowel de Redmondse softwareproducent zelf als van derden, die nog problemen geven met de firewall van Windows XP SP2. Dit meldt eWeek. Onder de programma's die niet meer goed werken na de installatie van het Service Pack bevinden zich webservers, remote desktops, p2p-applicaties, ftp-clients, en multimediaprogramma's.
"After you install Windows XP SP2, client applications may not successfully receive data from a server," zo erkent Microsoft de problemen in het betreffende artikel uit zijn Knowledge Base. Enkele maanden geleden waarschuwde Microsoft softwareontwikkelaars er al voor dat hun programma's wellicht niet meer zouden functioneren met het Service Pack. Bovendien maakte men er toen al melding van dat SQL Server 2000, Microsoft CRM 1.2 en Microsoft Baseline Security Analyzer 1.2 aanpassingen nodig zouden hebben voor een goede werking met XP SP2.

Voor het gebruik van Visual Studio .Net ontwikkeltools en Systems Management Server 2003 zouden gebruikers handmatig poorten moeten openen in de firewall. Datzelfde is het geval bij Macromedia's ColdFusion MX Server Edition 6 en AntiVirus Corporate Edition 8.0 van Symantec. Hoewel Microsoft de installatie van het Service Pack als een kritieke upgrade ziet, zullen deze moeilijkheden waarschijnlijk een algemene steun ervoor vertragen. Dat is ook de reden dat de softwarereus afgelopen week al een toolkit vrijgaf waarmee systeembeheerders kunnen voorkomen dat pc's van gebruikers automatisch van de update voorzien worden. Deze toolkit geeft hen de tijd om eerst te testen of er geen bedrijfsprogrammatuur gestoord wordt door de aangescherpte beveiliging in het Service Pack.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Bron : www.webwereld.nl : door Laurens Verhagen

SP2 toch niet zo veilig als gedacht : Do 19-08-2004
SP2 zou het ultieme antwoord moeten zijn op alle veiligheidsproblemen voor Windows XP. Dat blijkt niet het geval te zijn: de eerste scheurtjes zijn zichtbaar.

Woensdag was de grote dag. Microsoft stelde eindelijk het Service Pack 2 voor Windows XP beschikbaar via zijn automatische update-functie. Eigenaars van Windows XP Pro moeten overigens nog iets langer wachten.

Volgens de Duitse site Heise Security is er nog altijd een aantal veiligheidsproblemen met SP2. Een daarvan zit in de component cmd. Deze zou onvoldoende controle doen wat de herkomst van een bepaald programma is en deze zonder waarschuwing starten. Virusauteurs zouden in theorie kunnen gebruikmaken van dit probleem.

Een ander probleem zit volgens Heise in Internet Explorer. Onder bepaalde omstandigheden zou de bladeraar van Microsoft nieuwe informatie niet correct in zijn cache aanpassen. De Duitse veiligheidssite heeft Microsoft naar eigen zeggen op 12 augustus op de hoogte gebrachte van het probleem.

Ondertussen blijkt de site Flexbeta niet volledig onder de indruk van de verbeterde firewall, die in SP2 standaard aan staat. Weliswaar wordt het inkomende verkeer goed gecontroleerd, dit is volgens de testers niet het geval met het uitgaande verkeer.

Flexbeta raadt gebruikers van Windows XP aan de firewall toch weer uit te zetten en zich in plaats daarvan te verlaten op ZoneAlarm of Sygate Personal Firewall.
 
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Ik begrijp van anderen dat mensen met een niet al te legale versie van XP (voorlopig?) beter niet het SP2 pakket moeten downloaden, omdat dit wel eens problemen kan gaan geven, met de werking van XP. Als dat zo is, is het handig lijkt me om de automatisch updates binnenhalen opties  dus uit te schakelen.

Han

Leuke omschrijving "niet al te legale versie"  ;D

Voor zover ik weet kun je SP2 niet eens installeren als je een illegale versie van XP draait. Dat was met SP1 destijds ook zo. Je kon SP1 het wel downloaden maar als je dan ging installeren dan kreeg je een foutmelding.

Op den duur zul je toch SP2 moeten hebben omdat je anders de updates daarna niet kunt installeren. Vereisten daarvoor is namelijk weer dat SP2 geinstalleerd is. Zonder SP2 kun je dus niet meer updaten in de nabije toekomst. Dat lijkt me helemaal niks met al die beveiligingslekken van tegenwoordig.  ::)

Ik ben blij dat ik via m'n werk voor lage kosten aan legale WinXP versies kon komen. We draaien hier met 4 legale XP versies. Ome Bill zou trots op ons zijn  :-[
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

We doen hier op forum toch niet aan illegale zaken? Dus noem ik het maar zo. Hij vraagt wel vanzelf of je de updates automatisch  wil laten downloaden. Zelf een keer specifiek mbt  winxp sp2 voor als het zover is. Dus lijkt me dat het wel kan. Ik heb altijd begrepen dat in het begin de sp1 versie ook niet kon/werkte, tot nadat wat "wizzkids" ook hiervoor een oplossing hadden gevonden. Dus het zal wel nodig zijn/moeten, maar met die verhalen die rondgaan kun je volgens deze leek  in die niet al te legale situatie beter even wachten, tot er wat meer ervaringen ermee bekend zijn.

Han

Zoals je al schrijft doen we op PCN niet aan illegale zaken. Daarmee begeven we ons op glad ijs. Als je een niet al te legale versie van WinXP hebt dan zal je dus elders moeten informeren wat je moet doen om SP2 erop te krijgen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

bjo

ik heb gelezen dat de hollandse update op 14 september vrijgegeven word
[move]there is no power like xp power[/move]

Han

Ik ben best wel benieuwd. Eerst maar es installeren op de laptop. Als het nog niks is, dan is de ghost-image vlot teruggezet  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

bjo

goed idee dat probeer ik ook eerst eens  :)
[move]there is no power like xp power[/move]

Han

Geweldig die Firewall in SP2  :ssssst
Het zit er dik in dat meer virusmakers hun pijlen gaan richten op de standaard Firewall van XP-SP2. Ik hou liever m'n ZoneAlarm Pro. Ook dan blijft het belangrijk om verstandig om te gaan met je mail.


Firewall SP2 machteloos tegen Trojaans paard : bron www.webwereld.nl
Experts waarschuwen voor een nieuw Trojaans paard dat de firewall in Windows XP met service pack 2 uitschakelt.

Het Trojaans paard BagleDI.A komt per mail binnen en is verstopt in een bijlage met de naam foto.zip of fotos.zip. Het is in staat om de firewall die service pack 2 in Windows XP activeert, weer uit te schakelen.
Wie de bijlage opent, activeert een html-bestand dat elke zes uur kwaadaardige software van een lijst met websites probeert te downloaden. Deze lijst bevat meer dan 130 voornamelijk West-Europese sites.
Wie er achter het Trojaanse paard zit, is vooralsnog niet duidelijk. Vermoed wordt dat de auteur van de Bagle-worm de maker is.

Internetters wordt aangeraden om niet zomaar e-mailbijlagen te openen en pc's te voorzien van een aparte firewall en antivirussoftware.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Nederlandse SP2 Windows snel beschikbaar : bron www.webwereld.nl

De Nederlandse versie van het service pack 2 voor Windows XP kan over enkele dagen worden gedownload. De cd's volgen later.

Wie al weken popelend zit te wachten op de omvangrijke veiligheidsupdate voor een Nederlandse versie Windows XP, wordt door Microsoft op zijn wenken bediend. Vanaf 6 september kan de software handmatig worden gedownload.

In principe zou het pakket zo'n 80 MB groot moeten zijn, maar Microsoft waarschuwt dat dit kan oplopen tot maar liefst 250 MB. "Een hele uitdaging voor mensen met een inbelverbinding", zo zegt Michel van der Bel, directeur van Microsoft Nederland, met de nodige ironie.

Deze omvang geldt voor mensen die nooit eerder een update hebben geïnstalleerd. Microsoft Nederland denkt dat zo'n 65 procent van alle Nederlandse gebruikers van XP het service pack gaan installeren. De Engelstalige update is overigens al langer beschikbaar.

Later deze maand komt de software ook beschikbaar via de automatische update en via cd's. Deze kunnen via de site van Microsoft worden besteld en worden meegeleverd met diverse bladen.

Volgens de Canadese firma AssetMetrix heeft maar liefst 10 procent van alle zakelijke computers problemen met de update. Zo draaien sommige applicaties niet goed. Dit kan uiteraard ook met pc's van particulieren gebeuren, zo geeft Van der Bel toe. Microsoft Nederland richt daarom een gratis support-dienst in.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

themasteronline

Even weer een klein vervolg berichtje op mijn vorige epistel elders in dit draadje:

SP2  (jawel de Engelse versie) draait nu een kleine 4 weekjes en nog steeds naar tevredenheid het is wel even wennen dat je een popup blokker hebt die standaard zit ingebakken en nog wat wat meer van die dingen. dit betekend in de praktijk dat je als je wat instaleerd  of wat veranderd  dat je wat meer waarschuwingen krijgt  ik heb tot nu toe aardig wat dingen geinstaleerd  en heb nog geen mega crashes gehad of andere rare dingen gezien ik moet er wel nog even bij zeggen dat ik de firewall heb uitstaan omdat ik reeds een hardwarematige heb draaien  maar buiten dat is de firewall wel helemaal af te stemmen op je eigen behoefte dus in de meeste gevallen voor de huis tuin en keuken gebruiker hoeft er weinig te worden ingesteld. ik kan me wel voorstellen dat een onervaren pc gebruiker er geen gat in ziet om hier wat te gaan lopen veranderen  maar helaas door alle vuiligheid die er op het web is (virussen spyware trojans enz ) is tegenwoordig een must een firewall een virus scanner en adaware op je pc te hebben  in iedergeval hoef je voor een fire wall nu de deur niet meer uit omdat ie er nu zit ingebakken. Er zal vast wel weer een hoop kritiek komen op deze firewall van de firma MS maar uit eigen ervaring weet ik dat een programma zoals zonealarm ook niet helemaal perfect is. In ieder geval heb ik de firewall ff aangehad en mijn andere uit om te kijken wat er op mijn Netwerk allemaal goed of fout ging en ik zelf heb weinig problemen ondervonden wat ik bijvoorbeeld zelf tegen kwam is dat ik geen remote desktop kon doen naar mijn server toe (ik dacht dat remote desktop in de nederlandse versie van windows  "bureablad op afstand" was), in het startmenu onder communicatie, in ieder geval was  dit met een vinkje zetten zo weer opgelost  verder stond Upnp ook standaard uit dat moest ik ook nog even aanzetten. Verder ben ik even gaan testen met een Sniffer en wat andere hackers software o.a wat trojans op een test pc (lees mijn laptop buiten mijn netwerk om) ik kwam tot de conclusie dat de firewall bij mijn eigen testomgeving keurig de deuren dichtgooid. (let wel dit zijn geen profesionele lab testen dus ook niet waterdicht ) ik probeer alleen mijn ervaringen met jullie te delen en schrijf dit ook omdat ik al links en rechts in de pers en op het web  negatieve klanken hoor. En ik zelf "nog" steeds redelijk positief blijf

Verder vertelde ik dat ik wat problemen had met het activeren van windows  welnu dit mysterie is opgelost  ik was even vergeten ::) dat ik een nieuwe DVD brander in mijn PC had gezet en aangezien dat een hardware change is moet je dus handmatig gaan activeren.
Ik heb eigenlijk nu nog niemand op het forum gehoord die ook al SP2 heeft geinstaleerd. Ik heb toch begrepen dat er enkele IT experts hier zitten op het forum maar volgens mij kijkt iedereen de kat nog even uit de boom ....

Om even af te sluiten: SP2 heeft in iedergeval  voor mij als voordeel dat je niet meer als je net een verse windows hebt geinstaleerd je nog eens een uurtje updates en patches moet gaan downloaden bij Microsoft . Omdat voor elkaar te krijgen moet je natuurlijk wel SP2 in je instalatie cd gaan slipstreamen (lees Integreren)  zodat ie er bij de instalatie gelijk opkomt te staan. Voor de mensen die dit ook willen  ga `s googlen en tik de woorden "MSFN" of "autostreamer" `s in je komt dan vanzelf bij de goede sites terecht  met stap voor stap handleidingen (ook in het nederlands) hoe je zoiets moet aanvangen  Let wel!! enige basis kennis is wel vereist.  als je de betreffende sites niet kunt vinden stuur me dan even een PM

grtjs marco :)

Han

Leuk om je ervaringen te lezen, Marco  :)
Ik ben best benieuwd naar SP2 maar omdat we hier in huis 4 nederlandstalige XP's draaien is het wachten op de NL versie.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Bron : Breekpunt.nl

WinXp Sp2 NL vanaf maandag 6 sept. beschikbaar

Tijd om de automatische updatefunctie van Windows XP in te schakelen!!
Volgens planning van Microsoft zal de Nederlandse versie van het tweede Service Pack voor Microsoft Windows XP (SP2) vanaf maandag 6 september a.s. beschikbaar komen. De beschikbaarheid is gefaseerd (zie onderstaand schema) om beter gebruik te maken van de downloadcapaciteit en om lange downloadtijden zoveel mogelijk te voorkomen. SP2 is een belangrijk onderdeel van Microsofts Trustworthy Computing-initiatief om gebruikers en organisaties te helpen bij het optimaal beveiligen van hun computersystemen.

De planning voor Windows XP Service Pack 2 NL versie ziet er als volgt uit:

* Geplande datum 06-09-2004 : Zelf downloaden via het Microsoft Download Center (http://www.microsoft.com/netherlands/  en daarna klikken op Downloads)

* Geplande datum 14-09-2004 : Beschikbaar via Windows Update als Critical Update (Inschakelen van de Windows Update functie door de gebruikers zelf; max 2,5 miljoen downloads per dag)

* Geplande datum 14-09-2004 : Eerste dag dat de gratis CD besteld kan worden op www.microsoft.nl/beveiliging;  levering circa 22 dagen daarna

* Geplande datum 21-09-2004 : Start distributie als critical update via Automatic Update (max 2,5 miljoen downloads per dag)

Windows XP-gebruikers die eerder geen updates hebben geïnstalleerd en Service Pack 2 via Internet willen downloaden moeten rekening houden met een bestandsomvang die kan oplopen tot 250 MB

Vanaf 14 september wordt er speciaal voor Windows XP Service Pack 2 telefonische ondersteuning gegeven via nummer 0900 - 040 0070. Het nummer is bereikbaar van maandag tot zondag van 09.00 - 22.00 uur. Via dit nummer kunnen gebruikers gratis ondersteuning krijgen (afgezien van de interlokale telefoonkosten) als zij problemen ondervinden met de Nederlandse of de Engelse versie van SP2. Ook kunnen zij informatie aanvragen over SP2 en SP2 op cd-rom bestellen. Naast deze bestellingen verwacht Microsoft nog ruim 700.000 cd-roms met SP2 te verspreiden als bijlage bij computerbladen.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Op deze site van Microsoft een lijst van programma's die problemen gaan geven als je SP2 installeert.

Voor mij staat daar NAV2003. Prettig te weten wat je te wachten staat  :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josette

En weet je daar krijg ik allemaal de stuipen en de schrik van!

brrrr,

Josette  :-X
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette