ieLowUtil.exe

Gestart door john, 22 februari 2013, 03:04:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

john

Is het ene probleempje met BitsduJour opgelost, loop ik tegen het volgende aan. Zo blijven we wel lekker bezig.
Viel me vanochtend op dat terwijl ik in een Excel bestandje bezig was, het programma niet reageerde op toetsaanslagen of bewegingen van de muis. Meestal (lang leven Microsoft en Vista) verschijnt dan de mededeling Excel reageert niet en veelal na een korte pauze, verdwijnt de mededeling and back to normal.
Deze keer zag ik dat de processor (handige gadget op je buroblad van Vista) 100% bezig was. Vaak na het opstarten zie ik dat als het Anti Virus programma wordt geupdate met een download, maar dat was al gebeurd. Dus ra, ra, ra.
Open ik Taakbeheer, zie ik dat een voor mij totaal onbekend programma 75% van de processor capaciteit benut, naam: ieLowUtil.exe.
Nog nooit van gehoord. Kijk op Google (http://www.ielowutilexe.com/) en vind een goede uitleg. Staat zelfs een tool om het progje te verwijderen. Maar nu de hamvraag, info luidt het kan geen kwaad, maar bij verwijderen kan het als gevolg hebben dat corrupte versies van dit progje zich op de harde schijf nestelen enz. enz. Iemand ervaring met het verwijderen en daarna geen problemen of zoals gesuggereerd, lekker laten staan.

Han

Geen idee. Ik heb er ook op moeten googlen en vond dit.

As far as i know ielowutil.exe was introduced in IE8 to better handle low integrity level operations in IE. It is needed because of the IE Protected mode security feature. So the process itself is not directly related to news feeds but since IE starts to update those feeds, this process might be also started. So the problem is that IE starts because of the Automatically check for Feeds and Webslices is enabled (but I think this is not enabled by default), you obviously don't need this feature if IE is not your main browser.

Het is dus een proces wat je waarschijnlijk bij je services op uit/handmatig kunt zetten. Als je je feeds in IE niet gebruikt denk ik niet dat je het nodig hebt. Temeer om dat jij (dacht ik) Firefox als browser gebruikt.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Gisteren was dat progje weer bezig met als gevolg dat ongeveer niks werkte. Dus in taakbeheer toen op proces beëindigd geklikt.
Als ik nu taakbeheer opent in het tabblad services zie ik hem niet meer staan! Kan dat? Tenzij de benaming afwijkt zoals beschreven in het onderwerp.
Klopt overigens, mijn default browser is Mozilla Firefox.

Han

Waarschijnlijk komt ie terug als je in IE je feeds opent. Als je dat niet doet zou je eraf moeten zijn.
De hamvraag is of je laptop weer naar behoren functioneert.  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Blijft het vreemd vinden. IE open ik niet. Ook vandaag weer, gedurende een bepaalde tijd, laptop even traag. WIN Taakbeheer geopend, tabblad processen en dan zie je dat ieLowUtil bezig is. Kijk ik dan in het tabblad services is ie in geen velden of wegen te bekennen. Hier snap ik dus echt helemaal niks van. Als ik op proces beëindigen klik, is er geen vertraging meer, maar blijft dus wel steeds terugkomen.
Met de laptop gaat het op zich, gewoon goed en dus eigenlijk geen problemen, behalve dit IE gedoe. Goed het opstarten als ik de laptop aanzet, gaat nog steeds traag maar hoef geen rare fratsen meer uit te halen zoals in het verleden om vanuit het gast account b.v. Windows op te starten.
Misschien als ik straks die nieuwe notebook heb, toch eens een hele schone installatie van Windows doen. Moet er nu nog ff niet aan denken.
Rest de vraag kan dat bestaan dat in het tabblad processen wel een prog te zien is en op hetzelfde moment in het tabblad services niet?!

Han

Nee lijkt me niet. Da's wel vaag inderdaad. Ik heb wel een ideetje maar weet niet of het lukt.
Om erachter te komen wanneer ieLowUtil.exe toch gestart wordt kun je het bestand renamen naar ieLowUtil_old.exe. Als het bestand dan op de achtergrond door iets gestart wordt dan zou je een foutmelding moeten zien verschijnen of iets terug moeten zien in de logboeken/ prestatiemonitor. Zou kunnen dat het niet te renamen is maar probeer je het niet dan weet je het nooit.  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Josette

Misschien is deze wat?


Edit Bugs: linkje verwijderd  omdat we toch een beetje twijfelen aan de betrouwbaarheid van die website.  ;)
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets! Groetjes van Josette

Han

Beetje eng linkje.  ::)
Doet me qua vertalen denken aan de schrijfstijl van phishers.
Ik zou zelf zéker niks downloaden daar.  :nope
Kan zelf een virus bevatten wat daar staat.

Heb je je systeem recent gescand op virussen met een andere scanner dan die je normaal gebruikt?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Han, je eerdere reactie, om het exe bestand te renamen, nog niet opgevolgd. Toevallig een uur geleden de online virus scanner van Trend Micro uitgevoerd (doe ik meestal 1x p/mnd) en die vond een trojan horse, low risk (naam ff vergeten).
Mijn default anti virus is Avast en die update zichzelf 1 of meerdere keren per dag en heeft niks gemeld v.w.b. die Trojan Horse. Kan gebeuren. Wacht nu even af of er een verband bestaat tussen het verwijderde trojan horse en dit exe bestand. Komt het niet meer terug; opgelost. Zo ja, ga ik proberen dat renamen uit te voeren. Dat moet dan gebeuren in WIN Taakbeheer?!

Han

Nee gewoon in de verkenner. In taakbeheer kan het niet. Ga geen fratsen uithalen als het renamen niet lukt via de verkenner.

Een virusscanner hobbelt altijd achter de feiten aan hé. Er is eerst een virus en dan worden er definities geschreven om het onschadelijk te maken.
De ene scanner slaat sneller alarm dan de andere.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ga zeker geen rare fratsen uithalen. Inmiddels ontdekt (wat heet) dat als je in taakbeheer, tabblad processen, met rechtermuisknop op het progje klikt, je de bestandslocatie kan openen (wist ik niet, dus weer wat geleerd).
Ik wacht even af of het verwijderen van die trojan horse (aangeduid als low risk) er iets mee te maken heeft gehad.
Laat je zo snel mogelijk weten hoe en wat.

john

Vanochtend, toen ik Mozilla Firefox opende en een screen copy wilde maken, ging alles weer op tilt; oorzaak <ieLowUtil.exe> . Na enige tijd kreeg ik Windows Taakbeheer geopend. De voornoemde boosdoener met rechtermuisknop aan geklikt en kwam ik terecht in C: Program Files/Internet Explorer. Blijkt dat dit exe is aangemaakt op 17.04.2011????? Toen getracht te renamen zoals je adviseerde, had je gedacht, gaat niet, want wat zeg Vista: U bent niet gemachtigd om deze bewerking uit te voeren, terwijl ik toch als Administrator was ingelogd.
Han, zie je nog kans een of ander konijn uit de hoge hoed te toveren wat misschien helpt of..!!?? Hoor het graag.

Han

Nog meer leesvoer: How to disable ielowutil.exe from starting on Internet Explorer.
1. Start Internet Explorer,click on the Gear icon and then select "Internet Options"
2. Click on the Content tab and then Feed and Web Slices field select Settings.
3. In the Feed and Web Slices window,uncheck all the boxes.Click OK and then Apply
4. Restart your browser.

Werkt dat niet dan zou ik voor een reset van IE gaan. Ook al gebruik je IE niet als browser, veel onderdelen van het windows besturingssysteem worden wel weergegeven met behulp van IE componenten. Lees hier eens: http://support.microsoft.com/kb/923737

Je hebt "Malwarebytes" draaien hé?
Als die geen alarm slaat op je ieLowUtil.exe bestand dan lijkt het me geen virus.
Er zijn nogal wat virussen die zich camoufleren onder die bestandsnaam, las ik.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ik heb: How to disable ielowutil.exe from starting on Internet Explorer; uitgevoerd. Daarnaast dat Fix it van Microsoft gedaan. Baadt het niet, dan schaadt het niet, zullen we maar denken.
Ik heb idd. Malwarebytes draaien en die heeft nog nooit een kik gegeven over ielowutil.exe.
Dus zoals je terecht opmerkt, een virus kan het gewoon niet zijn.
Ik wacht even af of de eerder uitgevoerde handelingen tot resultaat hebben geleid. Je hoort van me een dezer dagen.
Voor nu een prettig weekend.

Han

Ik ben benieuwd hoe het nu is.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Wat moet ik er van zeggen. Dat ieLowUtil.exe heb ik niet meer gezien, dus die verwijder actie heeft gedaan wat ie moest doen. Vreemd blijft echter b.v. als ik mijn default browser open, Mozilla Firefox en vervolgens naar website ga zoals pcnavigator, zie ik dat CPU 100%. Open ik dan Windows Taakbeheer dan zijn er van de 87 processen die actief zijn er maar twee die hooguit, volgens de kolom CPU, 2% en 5% gebruiken. Niettemin is het overall gebruik 100%. De website reageert dan nergens op. Kan de muis vrij bewegen over het scherm maar iets aanklikken, vergeet het. Dan zou ik denken draait er dan toch nog iets op de achtergrond wat onzichtbaar blijft in Windows Taakbeheer en zoveel processor gebruik consumeert. Blijft raar maar waar.

Han

Die laptop heeft een schone installatie nodig. Er zijn te vaak onverklaarbare problemen op dat ding.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Helemaal met je eens Han. De meeste mensen zitten daar niet op te wachten (waar ik mezelf ook onder reken), maar valt niet meer aan te ontkomen. Alle tijd en energie om het ene probleem al dan niet op te lossen en een dag of later dient zich al weer een ander probleem aan. Zodra die nieuwe notebook in gebruik is genomen, ga ik met die oude laptop aan de slag.
Daarom nog een vraag. Op die laptop was voor geïnstalleerd MSO 2007, heb daar een product key bij maar.............kan die nergens meer vinden. Is zo'n product key opnieuw bij Microsoft op te vragen of typisch geval van helaas, pindakaas. Want ik zou die versie dan opnieuw van internet moeten downloaden en vervolgens weer activeren. Lukt het niet, zet ik er wel Open Office op en dan op de nieuwe MSO 2010 of 2013. Meeste is toch allemaal compatibel met elkaar dacht ik.

Han

Er zijn tig programma's waarmee je je key uit het register kunt lezen. Toch zou ik Microsoft even bellen erover. Die progjes vertrouw ik niet. Voor hetzelfde geld lezen ze de key uit en sturen ze die direct door naar een "Key verzamelaar"  ;)  MSOffice is dermate prijzig dat je die niet zomaar op de plank legt. Microsoft is niet zo moeilijk met Office keys als je je eerder netjes geregistreerd hebt.

PS) Zou je voor nieuwe vragen een nieuw topic willen starten. De info is anders niet terug te vinden via de zoekfunctie.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Wat betreft je ps, mea culpa, had het als opmerking willen bijvoegen, maar je mag het wat mij betreft gewoon verplaatsen.