Opzet bedrijfsnetwerk

Gestart door Ripper, 01 februari 2004, 12:32:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ripper

Misschien niet echt een lokaal netwerkje waar dit forum voor bedoeld is, maar misschien valt dit toch te beantwoorden.

Ik heb net een nieuwe baan en het valt mij op dat, naar mijn gevoel, het netwerk nogal knullig is opgezet. Zo mogen de medewerkers alleen via een NAL-menu werken waar maar een paar programma's opstaan. Verkenner staat er niet eens op! Ook een werkbalk onder aan het scherm is niet aanwezig. Toevallig heb ik een aparte computer waar ik deze beperkingen niet op heb.

Nu wilde ik de printer standaard instellen op dubbelzijdig afdrukken. Het gevolg was dat de andere 3 bij mij op de kamer (die dezelfde printer gebruiken) dit ook hadden. Bij mijn vorige werkgever was dit niet zo.

Het moet toch per computer te regelen zijn ? Van de automatiseerders op het werk kreeg ik daar geen duidelijk antwoord op.

En waarom moet dit netwerk zo beperkt zijn? Volgens de automatiseerders omdat in het verleden men allerlei instellingen wijzigde waardoor het netwerk steeds vastliep e.d.

NB.
Ook nog een algemeen vraagje over netwerken. Hoe werkt dat precies? Is daar een goede site over die een en ander uitlegt?

supermam

Vanwege het oogpunt van de beheersbaarheid van een netwerk (voor de afd. automatisering) worden er soms keuzes gemaakt die niet ieder gebruiker 'handig' vindt.
Het lijkt mij verstandig om evt. wijzigingen, alleen in overleg met de afd. automatisering aan te brengen, zeker nu jij er achter bent dat jouw pc wat minder beperkingen heeft.
Mocht je bij de uitvoering van je werk beperkingen tegenkomen dan lijkt mij een vraag via manager de aangewezen weg.....
(Zeker omdat je net in dienst bent bij dit bedrijf)

Or was I not meant to be the one?
Where's the life I thought we would share? And should I care?

bjo

hier vind je een drie delige cursus over netwerken
[move]there is no power like xp power[/move]

Martijn

Ik denk persoonlijk dat het zeer wenselijk is dat automatiserings afdelingen beperkingen opleggen aan wat gebruikers wel en niet mogen, als er iets mis gaat zijn zij degene die het mogen komen oplossen en niet de gebruikers.

En het ontbreken van de verkenner, kan zo z'n voordelen hebben, denk hierbij aan hoax emails die mensen oproepen een bepaald bestand te verwijderen.

En wat heb je als kantoormedewerker aan een superuitgebreid menu waar mensen al dan niet goed bedoeld flink kunnen huishouden, als je op een boekhoudkundige afdeling werkt dan heb je toch ook niets aan paint ofzo, emailen, word, excel das alles wat nodig is.

Er zijn genoeg bedrijven waar ze iets minder streng zijn, op het werk van mijn vriendin kunnen gebruikers het internet op, maar geen bestanden met bepaalde extensies downloaden (zoals, zip, exe en rar), vind ik een prima bescherming.

Het is natuurlijk de keuze van elk bedrijf wat ze wel en niet toestaan.....
Om oud en wijs te worden moet je eerst jong en dom zijn geweest

Ripper

Jullie hebben natuurlijk gelijk dat er beperkingen moeten zijn op het gebruik. Dat betwist ik ook niet. Ik vind alleen sommige beperkingen bij mijn nieuwe werkgever nogal overdreven. Maar omdat ik er nog maar net werk (he: net werk/netwerk :) sjonge, jonge, wat een humor heeft deze jongen toch!) ga ik er nu ook nog niet echt over zeuren. Als er bepaalde beperkingen zijn waar ik straks regelmatig last van heb, zal ik toch wel ff zeuren, maar dat doe ik dan via mijn chef (klopt ook).

Maar mijn vraag was eigenlijk of het niet mogelijk is om per computer bepaalde instellingen zelf te kunnen wijzigen, zoals een printer dubbelzijdig af te laten drukken?

Nog bedankt voor de link trouwens. Erg handig.




Martijn

Ik denk niet dat het mogelijk is om dingen te veranderen waar de systeembeheerder je geen toegang tot geeft
Om oud en wijs te worden moet je eerst jong en dom zijn geweest

Han

Als je echt aanpassingen moet hebben die noodzakelijk zijn voor je werk, vraag daar dan om bij je leidinggevende. Die neemt dan wel contact op met de afdeling automatisering. Ga niet zelf lopen rotzooien op een computer die niet jouw eigendom is. Op die manier verspeel je direct je krediet bij de afdeling automatisering. Die hebben een bloedje hekel aan "slimme" gebruikers die aanpassingen doen en vervolgens lopen te piepen dat het allemaal niet meer werkt zoals het moet werken.


Edit Zandman:29-3
Aangezien de topic starter al een tijd niet heeft gereageerd zet ik het topic op opgelost
Als het weer nodig is om te openen kan de topicstarter dit vragen aan een van de teamleden
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!