Formatteren met behoud van data

Gestart door Ad van den B., 09 oktober 2005, 15:16:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ad van den B.

Hallo allen,

Op dit moment vertoont mijn Windows 98 teveel kuren en dus heb ik belsoten om over te stappen op XP. Ik heb de benodigde back ups gemaakt en ben bijna klaar om te beginnnen. Bijna, want ik zit met twee problemen:
1 ik heb mijn harde schijf ingedeeld in partities en de C: partitie is te klein (2GB) om XP op te zetten, deze partitie moet ik dus eerst groter maken.
2 op mijn G: schijf staan multimedia bestanden die ik niet kwijt wil, dit gedeelte wil ik dus ongemoeid laten. Maar als ik de C: (primaire) schijf moet herpartitioneren verlies je vaak alle data van alle partities. Ik hoorde over Partition Magic, maar dat heb ik niet en het kost geld en dat is zonde.

Heeft iemand een idee? Iets met een freeware programma ofzo?

Alvast zeer bedankt voor de hulp en hopelijk kan ik vandaag nog aan de slag, zondag is namelijk een ideale dag voor zoiets.

Groeten,

Ad van den Braakel

Han

Ik gebruik zelf altijd Partition Magic 8 voor dit soort klussen.
Het is 1x een uitgave waar je steeds plezier van hebt.

Er is wel freeware, maar ik heb dat zelf nooit getest : http://www.ranish.com/part/
Ik waag me ook niet aan freeware. Dit soort software is krachtig. Het manipuleert je partitietabel.
Gaat er wat mis dan ben je zwaar de klos.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Ad van den B.

Draait Partition Magic van een CD of moet dat ook nog op de harde schijf worden gezet?
Hoe duur is dat programma dan?

Hoeveel ruimte zou je een XP partitie geven?
En is een RAM schijf nog nuttig?

Nou dat zijn wel weer genoeg vragen.....
PS: ik heb een 80 gb hard disk en 40 gb is al bezet door de G: schijf die ik wil bewaren

Han

- Partition Magic installeer je op de harddisk.

- info bij Symantec.

- Ik weet niet wat je allemaal wil gaan installeren op die XP partitie dus ik kan je geen
  antwoord geven over de grootte die gewenst is. Een kale installatie van XP met alles
  erop en eraan is al ongeveer 1,6gb. Mijn XP partitie is 16 gb.
  De XP partitie gebruik ik puur voor  de installatie van software. Data staat op andere partities.
  Ik heb een aparte partitie voor backups + muziek e.d.

- Een ram schijf is niet nodig. XP gaat goed met het geheugen om. Veel beter dan de oudere Windows versies.

Edit Bugs: Het is inmiddels 13 november 2005.
Ik neem aan dat het probleem waarvoor dit topic geopend werd is opgelost.
Dit topic gaat dicht. Op verzoek van de topicstarter kan het door een teamlid weer geopend worden.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!