Sirenegeluiden uit PC

Gestart door Adrie, 11 september 2004, 18:59:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Mijn probleem; Al lange tijd heeft mijn pc een vage klacht. Ik kan er goed mee leven, maar het wordt steeds een graadje erger geloof ik. Bij gewoon gebruik is er niks aan de hand. Maar zo gauw er meer dan de gewone dingen van hem gevraagd worden, gaat hij protesteren. Er komen dan alarm/sirene geluiden uit de kast en er zit niks anders op dan af te sluiten, anders doet hij dat zelf wel na een paar minuten. Waar gebeurt dat het meest? Bij spellen, bij het afspelen van een diashow.. dat soort dingen. En nu ook bij het defragmenteren.

Weet iemand waar ik dat probleem moet zoeken?

Gert

Deze vage klacht heeft wel iets meer omschrijving nodig, bv wat is het besturingssysteem en vooral de omvang van het geheugen zijn wel nodig om ergens te beginnen.

Klik met rechts op ''deze computer'' en dan eigenschappen. Daar staat enige info
Locatie: +21.3 NAP

Adrie

Het is;

AMD Athlon XP 2600+
2.09 GHz
512 MB RAM geheugen.


Zandman

Hoe warm wordt de processor tijdens het verrichten van intensieve taken?
Vooral omdat je zegt dat hij zich zelf na een paar minuten afsluit
Je kan dat meten met een proggie zoals bijv.een proggie als everest
Hier in dit topic staat er meer info over.
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Adrie

Everest geinstalleerd en na wat zoeken de temperatuur gevonden.

Moederbord  35 graden
CPU                55 graden
WDC              38 graden

Dat is normaal nu. Nu ga ik nog een programma draaien wat zwaarder is.

En nu gaat hij piepen.. bij 63 graden. (CPU)

Wat is de normale temperatuur??

(Alvast dank voor al je meedenken!)

Zandman

Kijk voor de zekerheid eens in de bios wat de temp van je processor is
Heb gemerkt dat met een proggie zoals Everest het soms lager aangegeven wordt dan het in werkelijkheid is
De bios temp is de juiste temp meestal
Hoe warm een amd mag worden weet ik niet precies volgens mij ligt de bovengrens voor een amd zo rond de 65 graden
Hier op de site van amd kan je dat eventueel nakijken voor de processor die jij hebt .
Komt hij daarboven dan schakelt de computer zich uit een soort beveiliging uit

Wat je zelf kan doen om de temp te verlagen is de koeler op de processor goed schoon maken
Met een fijne kwast kan je de fan die erop zit van stof ontdoen .
En dan de stofzuiger er voorzichtig opzetten
Check dan meteen of die fan wel goed draait op de processor .
Om te kijken of het probleem idd is dat het systeem te warm wordt kan je een tijdje werken met een open kast

Dan draai je de zware proggies hou de temp dan wel in de gaten om te kijken of het lager is dan met dichte kast
Als dit zo is zou je een zwaardere koeling op de processor kunnen zetten.
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Adrie

Bios.. dat is voor mij onbekend terrein.

Daar ga ik dan morgen eens naar kijken. Fris. Want dit is slopend:)

Maar voor nu alvast bedankt. en voor straks welterusten. en morgen laat ik weten wat ik nog meer vond.

Groeten
A3

Han

Kijk even in het boekje van je moederbord. De signalen die jij hoort is waarschijnlijk een waarschuwings-signaal dat er ergens iets misgaat. Dat kan oververhitting of bijvoorbeeld overbelasting van de processor zijn maar ook nog andere dingen. Het boekje geeft aan welk alarmsignaal wat betekent. Succes!
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Adrie

Het boekje..

Waarom kom ik daar zelf niet op??  :-\

Ook dat ga ik zoeken.. al doende leert men :)

Gert

Ik neem aan dat je XP draait. Heb zelf ook een amd 2600 staan en die heeft ook de neiging om snel warm te worden. De systeemkast staat een beetje opgesloten in een buro zodat de luchtcirculatie niet optimaal is. In de zomer loopt die temp dan ook al snel op tot boven de 50 graden.
Ik heb deze luchtcirculatie verbetert door bovenop de systeemkast een oude 80 mm ventilator te zetten gevoed door een 9 volt adaptor van een oude accuboormachine. Nu blijft de temp onder de 50 graden.

Druk  ctrl-alt-del in en kijk bij prestaties als de processor niet continu belast wordt. Het kan natuurlijk ook zijn dat er een enorme resource vreter actief is die de kachel aan het opstoken is
Locatie: +21.3 NAP

Adrie

Oh.. wijze mannen. Ik voel me soms zo dom he? Maar dankzij jullie is het wel opgelost. Ik heb mijn pc geopend. De koeler bekeken en zag achter het fannetje iets wat op de Sahara leek. Met vereende krachten hebben zoon en ik de stofberg weggewerkt en alles draait weer als nieuw! Wat kan een ingewikkeld lijkend probleem toch een simpele oorzaak hebben!

Dank voor alle meedenken! En advies voor ieder.. stof eens wat vaker in je kast;)

Han

Fijn dat het opgelost is Adrie  :)
Bij de computerspeciaalzaak en bij sommige mediamarkten kan je een spuitbus kopen met perslucht. Daarmee kan je de boel ook in de moeilijke hoekjes schoonblazen. Hou de bus wel altijd rechtop (!!) anders komt er drijfgas mee naar buiten en da's nat. Ik hoef niet uit te leggen dat dat niet okee is voor electrische onderdelen.
Als de kast hier open gaat wordt ie automatisch schoongemaakt en anders minstens 2x per jaar.

PS) twee wijze mannen zijn vrouwen. (zandman en moi)  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!