Bedenktijd internetaankopen in NL verdubbeld naar 14 dagen

Gestart door Han, 09 juni 2011, 03:45:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Nieuwe rechten bij internetaankopen.
Wel lekker om even precies te weten hoe het nu in NL geregeld is.

Bedenktijd internetaankopen verdubbeld
Bron: redactie www.telegraaf.nl

Europese consumenten krijgen voortaan 14 dagen bedenktijd bij online aankopen. Nederlandse consumenten hebben nu het recht om binnen 7 dagen na aankoop het product zonder opgaaf van reden te retourneren.

Afgelopen maandagavond heeft het Europees Parlement ingestemd met een voorstel die de consument beter moet beschermen, vooral op het gebied van internetaankopen. Het voorstel moet nog officieel goedgekeurd worden. Naar verwachting gebeurt dat deze maand of volgende maand.

Ongeacht de reden
De nieuwe regels houden in dat consumenten binnen Europa goederen die ze gekocht hebben op afstand of niet hebben kunnen zien voor ze de koop afsloten, binnen 14 dagen mogen retourneren ongeacht de reden. De verkoper is dan verplicht het volledige aankoopbedrag terug te geven.

Bovendien zijn retailers verplicht consumenten te wijzen op de periode van 14 dagen bedenktijd. Wanneer ze dit niet doen, dan wordt deze periode automatisch uitgebreid tot een jaar.

Retourkosten
Een aantal leden van het Europees Parlement wilde ook een regel in het voorstel opnemen die verkopers verplicht de retourkosten van artikelen boven de €40 te laten betalen. Deze regel haalde het niet. Wel moet een verkoper in zijn leveringsvoorwaarden duidelijk de kosten voor het retourneren van gekochte artikelen vermelden, zodat consumenten weldoordacht de keuze kunnen maken wel of niet in zee te gaan met een winkelier.

Bezorgd binnen 30 dagen
Goederen die op afstand worden besteld moeten volgens de nieuwe regels binnen 30 dagen bezorgd zijn. Als dat niet het geval is, heeft de consument het recht de aankoop te annuleren. Bovendien is de verkoper verantwoordelijk voor schade of verlies van de producten tijdens het transport.

Digitale goederen als muziek, films en software vallen niet onder het nieuwe voorstel.

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Format Arie

Een heel stuk beter dan het tot nu toe was dus.
Maar het werd ook tijd.
Ik zie alleen niets over, wat, als de verkopers zich er niet aan houden.
Als het antwoord alleen is, dan kun je naar de rechter, dan is er dus nog niet veel veranderd.
Zeker niet nu de kosten om een rechtzaak te beginnen heel erg omhoog getrokken gaan worden.

Han

Voor als de verkoper er zich er niet aan houdt : Bovendien zijn retailers verplicht consumenten te wijzen op de periode van 14 dagen bedenktijd. Wanneer ze dit niet doen, dan wordt deze periode automatisch uitgebreid tot een jaar.

Als een verkoper niets levert wat afgesproken was heb je te maken met consumentenrecht en niet met bedenktijd waar de veranderingen voor gelden. Kopen via paypal helpt al een boel. Dan krijg je gewoon je geld terug als er wat niet klopt. Je kunt een bankaccount of een creditcard aan paypal koppelen. Ik kijk voor computer gerelateerd spul altijd eerst even in de Tweakers Shopreview om te kijken of de winkel betrouwbaar is. Krijgen ze daar een veeg uit de pan dan weet je dat je geen zaken met zo'n tent moet doen.

Mocht er iets niet goed gaan dan zorgen dat de communicatie niet verstoord wordt door boze woorden en zo. Je bereikt meer door duidelijk en beleefd te blijven. Het helpt vaak al als je de persoon te spreken vraagt die wél verstand heeft van consumentenrecht  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!