Firefox versie ..... + andere info

Gestart door Han, 28 september 2011, 14:08:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Met de snellere updates van Firefox tegenwoordig gaat het wel héél snel hé.

Ik heb net versie 7 geinstalleerd. Automatische update kwam er niet mee via de firefox download pagina gewoon downloaden en uitvoeren wordt toch automatisch je bestaande versie geupdate.



Mozilla geeft Firefox 7 met beter geheugenbeheer vrij
Bron: www.tweakers.net
Door Joost Schellevis
woensdag 28 september 2011 09:44



Mozilla heeft Firefox 7 vrijgegeven en onder andere het geheugengebruik van de browser verminderd. Firefox 7 zou 20 tot 50 procent minder geheugen gebruiken. Verder wordt de http-aanduiding in de adresbalk nu standaard verborgen.

Firefox 7 is dinsdag vrijgegeven en biedt onder andere verbeterd geheugenbeheer, waardoor de browser een minder zware wissel op het geheugen trekt. Firefox heeft al enige tijd een niet al te goede naam op het gebied van geheugengebruik, maar Firefox 7 zou in de meeste gevallen 20 tot 30 procent minder geheugen gebruiken en in sommige gevallen zelfs 50 procent minder dan de vorige versie.

Dat moet vooral gebruikers die veel tabs en vensters hebben openstaan ten goede komen. Om dat te bereiken, is de frequentie waarmee het garbage-collection-mechanisme een opschoonronde begint verhoogd. Ook wordt op een efficiëntere manier geheugen toegewezen aan systeemprocessen van Firefox, die bovendien sneller zouden worden vrijgemaakt. Daarnaast moet de browser nu sneller starten.

In de nieuwe Firefox-release heeft Mozilla de 'http'-aanduiding in de adresbalk geschrapt; gebruikers zien nu enkel het adres van de benaderde server. Bij het bezoeken van sites met een https-verbinding is de protocol-aanduiding nog wel zichtbaar. Ook is de trailing slash niet meer zichtbaar als de root van een domein wordt bezocht. Eerder verwijderde Google Chrome al het http-deel van de url.

Verder is de hardwareversnelling van html5-canvas-elementen verbeterd, wat onder andere webgames ten goede moet komen. Ondersteuning voor de Navigation Timing-standaard, die nog in de conceptfase is, laat ontwikkelaars benchmarken hoe hun websites presteren. Tot slot worden bookmarks en wachtwoorden sneller gesynchronsieerd via Firefox Sync en is ondersteuning voor versie 8 van het WebSocket-protocol toegevoegd.

Tegelijk met Firefox 7 komt Firefox Mobile 7 voor Android uit, waarin ondersteuning voor WebSockets standaard is ingeschakeld. Ook is het mogelijk om teksten uit websites te kopiëren voor gebruik buiten de browser.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Hmmm firefox voor android....klinkt interessant. Es kijken of ik die al in de market vinden kan.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

In Android market staat firexox 4. Die heb ik geinstalleerd. Nu proberen om met "Sync" de bladwijzers van m'n desktop erin te krijgen. Snap d'r nog niet echt wat van. Verbinding tussen desktop en phone is er wel al.

PS) Moest de code van de phone invoeren op mijn desktop (apparaat toevoegen) en op de phone bij de settings de synchronisatie starten. Die is nu bezig.  :) 
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Helen

Dan wacht ik even op jou of het wat is.
NON BLATERARE, SED POLIRE!

Han

Het is gelukt. Geweldig een gewone browser met tabbladen met m'n eigen bladwijzers op mijn foon  :cheerleader

Direct na het installeren van Firefox 4 op mijn phone kreeg ik wel een melding dat de installatie niet gelukt was maar hij was gewoon geinstalleerd en werkt prima. Daarna meteen met sync gesynchroniseerd wat best een poosje in beslag neemt. Ik heb voor alle zekerheid de stekker met stroom aangesloten omdat wifi best "zuigt" als het een poosje aanstaat. Was die hele phone eigelijk alweer vergeten maar net toen ik keeg (uurtje later of zo) was alles voor elkaar. Ik heb wel op de desktop +in de phone firefox "open" laten staan tijdens het synchroniseren.

Nou nog een firefox voor de iPad en dan ben ik helemaal heppie de peppie.  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Hieronder de link voor Firefox voor android.
Met een filmpje erbij zodat je kunt zien hoe het eruit ziet.

https://market.android.com/details?id=org.mozilla.firefox

De recenties voor de android versie zijn op die marketsite niet zo goed maar ik ben er dik tevreden mee.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

marloes

mooi han de nieuwe firefox voor de pc
die kan ik mooi installeren als ik thuis ben
zal wel hoop nieuws zijn voor te installeren

zo lang bewegen nog kan dan doen

Han

Yep, alle updates gaan gewoon door hé  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Ojee...problemen aan de horizon door Java.


Firefox parkeert Java vanwege BEAST-aanvallen
Bron www.webwereld.nl
Gepubliceerd: Donderdag 29 september 2011
Auteur: Laura Liebregt


Firefox wil gebruikers beschermen tegen nieuwe aanvallen op gevoelig webverkeer en parkeert Java in de hoek.

In de volgende update van Firefox zal de browser waarschijnlijk niet werken met Java, waarmee een nieuwe SSL-aanval verkomen moet worden. Brian Smith, Firefox-ontwikkelaar, schrijft op het Mozilla bug-forum: "Ik stel voor dat we alle versies van de Java-plugin blokkeren."

Hij vervolgt: "Ik heb begrepen dat Oracle zich al dan niet bewust is van de details. Tot nu toe hebben we geen ETA [estimated time of arrival - red.] om de Java-plugins te repareren." Dat Java niet beschikbaar zal zijn in Firefox betekent dat een aantal functies niet meer beschikbaar is in de browser, zoals Facebook videochat, Java-based apps en veel spelletjes.

De aanval van BEAST
Firefox onderneemt deze stap naar aanleiding van een methode die met SSL/TLS verleutelde verbindingen en cookies kan decrypten. Security-onderzoekers hebben daarbij nu ook een Java-app ingezet om dit lek te kunnen misbruiken.

TLS 1.0 is daardoor kwetsbaar voor cryptoaanvallen, waardoor cookies ontsleuteld en uitgelezen kunnen worden. De methode is door ontdekkers Thai Duong en Juliano Rizz 'BEAST' ("block-wise chosen-plaintext attack against SSL/TLS") genoemd.

Ook problemen met add-ons
Firefox neemt ook maatregelen vanwege problemen met add-ons. De uitrol van Firefox 7 wordt in de wacht gezet omdat er een probleem is met geïnstalleerde add-ons die verdwenen na een upgrade.

Justin Scott, Firefox Add-ons team, zegt: "We hebben nieuwe updates voor Firefox gepauzeerd om de potentiële gevolgen voor gebruikers te beperken. We zullen snel een fix uitbrengen om het probleem op te lossen en ervoor te zorgen dat al je add-ons zichtbaar zijn."
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

marloes

zo lang bewegen nog kan dan doen

Han

Afwachten maar wat er gaat gebeuren.
Ik denk niet dat ze java gaan blokken. Dat kost ze veel te veel klanten die dan overstappen
naar een andere browser die java wel toelaat maar die met hetzelfde probleem te maken heeft.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Firefox stapt over op stilletjes updaten
Bron: www.webwereld.nl
Gepubliceerd: Woensdag 5 oktober 2011
Auteur: Jasper Bakker


Browsermaker Mozilla gaat over op automatische, stille updates. Dit moet begin 2012 al gebeuren, wanneer Firefox 10 uitkomt.

Volgens Mozilla hebben gebruikers last van 'update-uitputting' en klagen ze daarover bij de browsermaker. "In het verleden hebben we er zeer zorgvuldig voor gezorgd dat mensen weten dat er iets verandert aan hun webbrowser voordat het verandert", blogt Mozilla-voorzitter Mitchell Baker. "Vandaag de dag laten mensen ons - luidkeels - weten dat de notificaties irritant zijn en dat een stil updateproces belangrijk is."

Zij geeft aan dat Mozilla hier nu aan werkt. "De eerste set verbeteringen moet opduiken in de volgende Firefox-release, met meer verbeteringen in de komende paar maanden." Mozilla brengt sinds begin dit jaar elke zes weken een geheel nieuwe versie van zijn open source-browser uit. De planning tot en met Firefox 13 staat al vast.

Windows UAC omzeilen
De overgang naar automatische updates staat gepland voor begin 2012. Dan komen Firefox 10 uit (op 31 januari) en versie 11 (op 13 maart). Baker geeft niet aan in welke versie de auto-update opduikt. De developers hebben hiervoor eerst nog wat werk te verrichten.

Mozilla stuit namelijk ook op Windows' beveiligingsfunctie UAC (User Account Control), die bij installatie van software de gebruiker om permissie vraagt. De Firefox-makers werken nu aan manieren om dit te omzeilen, nadat de gebruiker eenmalig toestemming voor updates heeft gegeven. Developer Brian Bondy verwacht dit in het eerste kwartaal van 2012 klaar te hebben.

Problemen met add-ons
Baker erkent dat nieuwe browserversies problemen kunnen veroorzaken met add-ons. Dat is volgens haar één van de voornaamste redenen voor de update-notificaties, dat is straks niet meer nodig. Mozilla werkt namelijk aan verbeterde compatibiliteit voor add-ons, verzekert ze in haar blog. Dat houdt in dat add-ons standaard als compatibel worden beschouwd door nieuwe Firefox-versies.

De net verschenen nieuwste versie 7 is na de release plots weer ingetrokken. De uitrol is in de wacht gezet omdat er een probleem is opgedoken met add-ons. Geïnstalleerde extensies in Firefox bleken na de upgrade ineens verdwenen. Een workaround was wel direct beschikbaar. Inmiddels heeft Mozilla een fix uitgebracht en valt er weer gewoon te updaten naar Firefox 7.01.

Voorbeeld Chrome
De open source-stichting volgt met automatische, stille updates het voorbeeld van Google, die updates voor Chrome automatisch uitrolt. Die browser installeert updates voor zichzelf op de achtergrond en de nieuwe Chrome-versie is actief zodra gebruikers de browser uit en weer aan hebben gezet.

Ondertussen werkt Mozilla nog aan een plan om zakelijke gebruikers lange termijn-support voor Firefox te bieden. Dit in reactie op ophef over het afkappen van support voor Firefox 4, die toen net drie maanden oud was. Mozilla stelde destijds de zakelijke markt niet belangrijk te vinden. Het is op dit moment niet duidelijk hoe die langetermijnsupport zich verhoudt tot de automatische updates.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Han

Hmmm, dat automatisch updaten vind ik maar niks. Dan heb je niet in de hand wat er gebeurt op de achtergrond.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Gert

C:\Users\jouwnaam\AppData\Local\Mozilla\Firefox\Profiles\9c7g47fc.default\Cache is een map om eens in de gaten te houden. Deze loopt in notime over de 1gb heen. Geen idee of dit in de vorige versies ook zo was. Nog een reden om Opera te blijven gebruiken.
Locatie: +21.3 NAP

Han

De cache-map is hier nog geen 500mb groot. PC's van tegenwoordig kunnen wel wat hebben. Heb nog ruim 54gb beschikbaar op m'n C-schijf. Knappe browser die dat volplempt.
Daarbij kun je de cache van browsers altijd legen, mocht dat ooit nodig zijn.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Gert

ccleaner pakt deze map ook, was mij opgevallen dat het nogal wat tijd in beslag nam om zich daardoorheen te werken.
Locatie: +21.3 NAP

Han

Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!