Bespreking besturingssystemen.

Gestart door kefke, 22 januari 2008, 12:40:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kefke

Het hoort hier niet thuis maar ik wist niet waar ik het moest posten...

Ik volg informatica-beheer en moet een PP maken over besturingssystemen. Meer bepaald wanneer welk besturingssysteem.
Na wat zoeken op google heb ik veel boeken en gebruiksinfo gevonden maar niet waarom net DAT systeem gebruiken.
De bekendste zijn Mac OS, Windows en Linux. Maar zijn er nog?

Mijn verwachting is niet dat jullie mijn huiswerk maken, maar misschien hadden jullie een toffe site daaromtrent.

Het is pas mijn eerste jaar dat ik deze richting volg, dus als ik eens wat meelees op jullie forum worden er heel wat moeilijk woorden gebruikt 

Ik ben aan het kijken voor een (gratis)besturingssysteem voor mijn laptop, want ik kan zaterdag aan een XP-cd komen. Dus kan ik tot dan wat experimenteren met andere besturingssystemen. Staat het me laat ik het erop staan en anders zet ik er gewoon weer XP op.

Bedankt allesinds,

Kevin

Han

Topic kan hier wel blijven staan. Zou verder ook niet weten waar anders en om er nou een apart forumonderdeel voor aan te maken lijkt wat overdreven  ;)
Wat de moeilijke woorden betreft op PCN. We noemen de dingen gewoon bij hun naam en als je daar niet in thuis bent dan wordt dat echt hoog tijd, als je deze richting volgt. Begrijp je iets niet dan kun je het altijd vragen.
Op internet vind je ook woordenboeken met uitleg van termen zoals bijvoorbeeld deze site.

Het is moeilijk om zonder uitgebreid research je vraag te beantwoorden. En dat is nou juist wat je zelf moet gaan doen. Een kant en klare site zal je ook niet vinden. Waarom mensen juist voor een bepaald besturingssysteem kiezen dat zal je, niet makkelijk op internet terug kunnen vinden. Dan moet je het gerichter aanpakken. Misschien is het een idee om een enquete te maken en die in te laten vullen door zoveel mogelijk mensen. Dan krijg je een globaal antwoord op die vraag mits je de juiste vragen stelt.

Ik zou zelf wel eens op een rijtje willen zien wat er aan verschillende types Linux op de markt is want dat is een onoverzichtelijke bende. Je hebt betaalde distributies, en gratis distributies. Op linux-distributies.startpagina.nl zie je hoeveel er eigenlijk zijn maar wat de verschillen zijn en waarom mensen juist die distributie geweldig vinden vind je nergens.

Wat het installeren van een besturingssysteem betreft... het hangt ook van de specificaties van de laptop af wat je erop kunt installeren. Voor XP of voor vista heb je bijvoorbeeld al hele andere systeemeisen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

kefke

Door forums leer je de moeilijke woorden eh  ;)

De laptop is een 1,8Ghz AMD 1024 MB ram 80GB HDD
Zo'n Lidl onding  :-\

Han

Daar kan je best knap een linux distributie of XP op draaien.

Heb je Knoppix wel eens geprobeerd. Da's een linux distrubutie die je niet hoeft te installeren maar opstart vanaf de cd-rom of dvd. Zelfs met een PC waar nog niks op geinstalleerd staat kan je ermee werken, als je er maar mee op kunt starten vanaf cd of dvd.
Knoppix is erg makkelijk om daarmee overweg te leren gaan. Als je een PC onder handen hebt waar bijvoorbeeld niets meer mee aan te vangen valt, dan kan je meestal nog wel opstarten met de knoppix cd of dvd en daarmee de data die je nog wil bewaren vanaf de harddisk overschrijven naar bijvoorbeeld een usb-stick of naar een extern aangesloten harddisk.

Kijk maar eens rond op www.knoppix.nl
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

kefke

Ik ben het nu aan het downen :)

De Cd versie, want heb alleen CD-brander in pc.
In Laptop DVD maarja, ben ik nu veel mee :D

Wat is het verschil tss DVD en Cd behalve grote?

edit: een snelheid van 500kb/s via bittorent! Da's snel!  :o

Han

Als je begint in de ICT dan is google echt je grootste vriend. Tik daar in "verschil dvd en cd" en voila er rollen tig resultaten uit waaronder deze al iets verouderde een site die je het verschil tussen beide media vertelt.
Als je verder kijkt zie je vast nog meer info erover.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

kefke

Het verschil tussen DVD en CD ken ik ook wel  ;D

Ik bedoelde de versie van Knoppix. Wat is het verschil tussen de cd-versie en de dvd-versie.

Groetjes

Han

Lol, ja weet ik veel wat jij al wel en niet weet   :)

Op de Knoppix dvd staan er standaard meer programma's geinstalleerd die je meteen kunt gebruiken.
Ik heb die zelf nooit gedownload. Ik vind de cd uitgebreid genoeg.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

kefke

Ik had de cd gebrand met Nero maar hij wilt hem niet als boot aannemen...

Han

Normaal is de knoppix download een iso die je brand met Nero. Je hebt dan vanzelf een bootable cd-rom.
* ISO branden met Nero
* In je Bios instellen dat de Bootvolgorde goed instellen als je dat nog niet zoi hebt staan
   eerst de cd, dan de floppy en dan pas de harddisk
Daarna moet knoppix gewoon opstarten.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

kefke

Heb gewoon alles wat ik gedownd had op Cd gezet (wist niet dat ik alleen iso moest gebruiken)

En had geboot vanaf CD in de bios

Han

Je moet de iso op cd laten branden door Nero. Dan krijg je een bootable cd
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Geen antwoord meer, dus dan rest ons maar één ding:  :locked
Groetjes van Bugs