Pc blijft opstarten

Gestart door jeanette1970, 29 december 2007, 10:31:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeanette1970

Mijn laptop start steeds weer opnieuw op. Sluit 'm normaal af. Draait op winXP home.
En ik heb ook een vraag over de klok. Als ik daar met de muis op ga staan geeft hij alleen aan(zoals nu) zaterdag, december 2007. Dus geen datum  :(

Bugs

Is er de laatste tijd iets veranderd aan je pc? Iets geïnstalleerd of verwijderd, ergens op geklikt enz.?
Heb je zelf al iets gedaan om het probleem te verhelpen?
Groetjes van Bugs

jeanette1970

Er zit net een hele nieuwe installatie op, alles met de originele HP cd's die ik erbij gekregen heb. Heb zelf nog niets geprobeerd omdat ik niet weet waar ik moet zoeken.  Ik heb na de xp installatie ook avg, windows live messenger, Hyves kwekker en Office 2007 geinstalleerd. That''s it.

Han

Wat je even na kan kijken is het volgende :
Standaard staat XP ingesteld om opnieuw op te starten bij systeemfouten. Dat kan je uitzetten zonder gevolgen.

Dat "automatisch booten bij een systeemfout" zet je zo uit :
- Klik op start
- Klik op instellingen en dan configuratiescherm
- Dubbelklik op icoontje "systeem"
- Klik op tabblad "geavanceerd'
- Klik onderin op de knop "instellingen" in het vak "Opstart + herstelinstellingen"
- Haal het vinkje weg bij "De computer automatisch opnieuw opstarten" en klik op OK



Iets wat geinstalleerd is geeft die ernstige fout waardoor ie steeds reboot. Na het installeren van welk programma of drivers begonnen de problemen met herstarten? Was dat direct na de installatie van de HP software al?

Zonder verdere uitgebreide info kunnen we hier weinig mee.
Info zoals, wanneer begonnen, en wat zelf al geprobeerd om het op te lossen.


Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

jeanette1970

Hmm dat weet ik dus niet, heb 'm nu een week, en sloot'm altijd af voor ik naar bed ging, is me dus niet meteen opgevallen.  Heb ook een paar keer willen afsluiten terwijl hij nog met updates bezig was, dus toen aangegeven dat hij moest afsluiten als de updates voltooid waren.

Han

Wat je nog kunt doen is alledrie je logboeken nakijken.
Misschien staat daar een error-nummer bij waarmee je verder kunt zoeken.

-----------------

Hieronder even een kopietje van een bericht elders op het forum. Dan weet je waar je moet zoeken.
Alleen moet jij zoeken in al je logs (Toepassing, beveiliging én systeem) en niet alleen in je systeem-log.

Kijk even in je logbestanden bij de gebeurtenissen of er errors zijn en zo ja welk ID erbij staat.
Bij www.eventid.net kan je dan kijken wat er loos is

Het raadplegen van een gebeurtenis-ID of event-ID bij een fout in XP
- Klik met je rechter muisknop op icoon "deze computer" die op je bureaublad staat
- Kies de optie "beheren"
- Klik aan de linkerkant op de optie "logboeken" en aan de linkerkant op "toepassing"







Het zit er dik in dat je logboeken alledrie bomvol errors staan. Om de recente eruit te halen wis je eerst alle logboeken en start je daarna opnieuw op. Windows zou dan willen herstarten maar doet dat niet omdat je dat vinkje wggehaald hebt bij de setting "De computer automatisch opnieuw opstarten". Windows maakt dan een vermelding van de nieuwe fout in het logboek.


Hoe leeg je de drie logboeken:
Je ziet in het linker venstertje van computerbeheer het woordje "logboeken" staan.
Daaronder staan de 3 logboeken die er in WinXP zijn : Toepassing, Beveiliging en Systeem
Klik met je rechter muisknop op "Toepassing" en kies uit het menu wat je dan ziet "Alle gebeurtenissen wissen".



Er wordt je dan nog gevraagd of je wat je wist eerst op wilt slaan. Dat heeft in dit geval weinig zin want je bent op zoek naar een gebeurtenis die bij het opnieuw booten plaats gaat vinden. Antwoord dus "Nee". Gooi zo ook alle gebeurtenissen weg uit het beveiligingslog en systeemlog. Daarna de PC uitzetten en een frisse start maken. Dan eens kijken wat je logboeken laten zien.

De error kan in alle drie de logboeken terugkomen.
* Toepassing : Daarin komen de fouten van programma's
* Beveiliging en Systeem : Daarin komen fouten van drivers en fouten in de verwerking van
   bestanden qua besturing van het systeem
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

jeanette1970

Gedaan.....geen foutmeldingen o.i.d.

Gert

Citaat van: jeanette1970 op 29 december 2007, 10:31:32
Mijn laptop start steeds weer opnieuw op. Sluit 'm normaal af. Draait op winXP home.


Dan is mogelijk het Boot.ini bestand door de war geraakt, wat je kan doen is opstarten met de XP cd en bij de setup venster "R" toetsen. Nu kom je in een DOS scherm type daar CHKDSK /P (denk aan de spatie na de K) en toets enter.
Als dit is gedaan type FIXBOOT en toets enter dan "J" en toets weer enter dan EXIT en weer enter..
Nu is je boot.ini hopelijk weer gefixed

Lukt dat zo niet  moet je nogmaals met cd opstarten zoals boven naar recovery console en type CHKDSK /R en toets enter, dan EXIT en weer enter.
Dit zal wat langer duren en zoekt Windows alle beschadigde bestanden en repareert deze en zal daarna met Windows op moeten starten als hij dat voorheen ook gewoon gedaan heeft en geen hardware heeft veranderd
Locatie: +21.3 NAP

jeanette1970

Citaat van: Han op 29 december 2007, 11:01:11
Wat je even na kan kijken is het volgende :
Standaard staat XP ingesteld om opnieuw op te starten bij systeemfouten. Dat kan je uitzetten zonder gevolgen.

Dat "automatisch booten bij een systeemfout" zet je zo uit :
- Klik op start
- Klik op instellingen en dan configuratiescherm
- Dubbelklik op icoontje "systeem"
- Klik op tabblad "geavanceerd'
- Klik onderin op de knop "instellingen" in het vak "Opstart + herstelinstellingen"
- Haal het vinkje weg bij "De computer automatisch opnieuw opstarten" en klik op OK



Dit heb ik nu weer omgekeerd en de 1e optie werkt, bedankt!


Nu alleen het probleempje met de klok  nog....zie alleen de dag , de maand het het jaar, geen datum.

Han

Toch vreemd dat je geen errors ziet in je logs. Misschien komen die pas na het gebruiken van bepaalde programma's. Je moet het dan toch zoeken in je toepassingslog. Hou dat log zeker nog een poosje in de gaten.

Wat je tijd en datum betreft, open daar even een nieuw topic voor. Dat is een onderwerp wat hier niets mee te maken heeft en zetten we dat hier neer, dan kun je het via de zoekfunctie nooit meer terugvinden als iemand anders ook eens dat probleem mocht hebben.
Maak dus even een nieuw topic aan met je vraag over de datum en tijd. Niet alleen met de vraag over wat je constateert wat er mis is maar ook met wanneer dat voor het eerst te zien was en wat je al geprobeerd hebt om het op te lossen.

Dit topic gaat dicht.  :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!