Formatteren of opschonen?

Gestart door Ad, 24 december 2006, 17:20:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ad

Hoi,
Mijn pc is inmiddels 3 jaar en behoorlijk traag geworden en vervuild met van alles en nog wat, ik heb een redelijke backup op een externe schijf.
Of die compleet is weet ik natuurlijk pas als ik klaar ben, en dan misschien wel te laat.  :'(
Mijn vraag is eigenlijk, zal ik de schijf formatteren en dan alles opnieuw installeren of ga ik gewoon handmatig alles verwijderen wat niets met Windows meer te maken heeft. Dus eigenlijkalleen Windows laten staan, of is dat juist niet verstandig.

Bugs

Je zou kunnen beginnen met schijfopruiming en schijfdefragmentatie.
Alle programma's verwijderen en opnieuw installeren is ook veel werk, bijna net zoveel als formatteren.
En dan nog blijf je met een vuile installatie zitten, er blijven altijd resten over van oude programma's ook al verwijder je die op de juiste wijze. Dus ook dat leuke programmaatje wat je misschien een jaartje hebt gebruikt en toch maar hebt verwijderd. Ik zou in ieder geval niet gaan rommelen met registercleaners en dat soort dingen, daar roep je vaak een hoop narigheid mee af over je pc.
Het  is inderdaad belangrijk om goede back-ups te hebben.

Probeer eerst schijfopruiming en defragmentatie.
Formatteren is het laatste middel, maar te prefereren boven alles handmatig verwijderen en weer opnieuw installeren.


Groetjes van Bugs

Ad

Maar er is nog een reden waarom ik het eventueel zou doen, want met de regelmaat van de klok gaaat het echt helemaal mis met mijn pc. Om een of andere reden valt dan alles uit, en komt er niets meer uit zichzelf terug en rest mij niets anders als resetten. Soms krijg ik een foutmelding die dan te maken heeft met NVidia, meteen de melding erbij dat er geen oplossing is voor het probleem.
Als hij deze "kuren " heeft gebeurt het wel een keer of 10 achter elkaar, (meestal houdt het op als ik heb besloten om alle kabels los te maken en hem spontaan uit het raam te kieperen).
Het gebeurt het meeste als ik op het internet bezig ben of als ik een powerpoint presentatie aan het bekijken ben. Ik heb dit probleem al eens vaker hier op het forum besproken maar we zijn er nooit echt uit gekomen.

Bugs

Een schone installatie is na 3 jaar misschien wel een goed idee, Ad.
Zorg in ieder geval dat van alles wat je wilt bewaren een backup hebt, en ook alle drivers bij de hand hebt die je eventueel nodig zal hebben. Zorg in ieder geval dat je na een schone installatie alles voorhanden hebt om je internetverbinding weer aan de praat te krijgen. Op internet kun je dan eventueel nog naar drivers zoeken.

Hopelijk zijn na de format al je problemen opgelost.
Laat je nog even weten wat je gaat doen?
Groetjes van Bugs

Ad

Je zal het misschien niet geloven, maar op het moment dat ik wil antwoorden valt alles weer uit hier Grrrrr
Eigenlijk was mijn idee omdat met de vrije dagen in het vooruitzicht te gaan doen. Opschonen of fotmatteren. Helaas moet ik nu toch weer werken. het moet er een keer van komen, maar ik ben een beetje huiverig voor het geval ik toch niet alles meer terug kan zetten.
Ik snap als ik maar eenmaal weer online kan het allemaal wel weer is terug te vinden maar stel dat het niet meer lukt?? ik heb ook al zo'n ge-emmer met de router gehad.

Bugs

Wat je eventueel zou kunnen doen is wat euro's investeren in een programma om images te maken, zoals Norton Ghost. Dan kun je, vóór je begint te formatteren, eerst een exacte kopie maken van je harde schijf.
Gaat er dan iets fout tijdens of na het formatteren, dan kun je alles in een minuut of 10 weer terugzetten.

En het grote voordeel is als het formatteren wél lukt, dat je dan een image kunt maken van je op dat moment goed werkende en geheel geïnstalleerde harde schijf. Gaat er dan in de toekomst iets fout, dan kun je in 10 minuten je XP partitie weer herstellen naar het moment van image maken. Han en ik gebruiken dit programma al jaren, en het heeft ons al vaak uit de problemen geholpen en een hoop werk bespaard.

We hebben allebei een basis image, met daarop aleen XP en de echt noodzakelijke programma's, en nog een image met een complete installatie.

Het kost wel wat, maar je hebt dan ook wel wat.
Groetjes van Bugs

Ad

O.K  Ik denk dat ik dat maar eens ga doen, hopelijk kan ik er dit jaar nog aan beginnen.
Bedankt voor de uitleg tot zover, overigens waar laat ik die image dan?? ook op die externe ws?
Maar als ik dan heb geformatteerd moet ik er dan eerst een schone Windows opzetten, want hoe krijg ik anders mijn externe schijf weer aan de praat.? Of vraag ik nou iets stoms?

Bugs

Ad, op dit forum bestaan geen stomme vragen hoor. ;)

Die image kun je op een aparte partitie zetten, op een andere harde schijf (intern of extern) of een stel dvd's.
Persoonlijk geef ik niet de voorkeur aan dvd's.

Eerst image maken vóór je wat gaat doen, als het dan fout gaat kun je die image zo terugzetten. Zelfs zonder Windows, want Norton Ghost werkt buiten Windows om.
Na het installeren van Windows even een basisimage maken.
Daarna de installatie afmaken en weer opnieuw een image maken.

Dan heb je een basis waar je altijd weer verder van kunt installeren, zonder dat je de hele installatieprocedure opnieuw moet afwerken.

En die volledige installatie..... als er in de toekomst een probleem is die je niet 1-2-3 kunt oplossen...... dan zet je die installatie terug en in een paar minuten heb je weer een werkend systeem. Het enige wat je dan moet doen is je virusscanner updaten en Microsoft updates draaien. Kwestie van een paar minuten. ;)
Groetjes van Bugs

Ad

Ik ga beginnen met Norton aan te schaffen, hopelijk hebben ze dat in de plaatselijke computerzaak anders moet ik naar??

Han

Ik heb Norton Ghost bij Dynabyte en bij V&D zien liggen. Je kunt de software natuurlijk ook online aanschaffen.

Wij gebruiken hier overigens versie 9. Die werkt prima in WinXP.
Mocht je deze oudere versie nog kunnen kopen en is die goedkoper dan versie 10, dan zeker doen
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Ad

Goeie tip Han.
Dank je alle beetjes helpen.

Ad

Ik hoop dat jullie nog ff geduld hebben want ik heb nog geen tijd.
Sorry

Han

Geeft niks Ad. Wel fijn dat je dat even komt zeggen.
Dan laat ik het topic nog even open  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Bugs

Ad, ik zet dit onderwerp op slot. Stuur Han of mij even een pm als je weer tijd hebt en het open wilt hebben.
Groetjes van Bugs