ff geheugen bijsteken ... en .....pc start niet meer op!

Gestart door luigy43, 10 maart 2005, 20:46:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

luigy43

Ik heb een 3e bankje 512MB/133 bijgestoken. Aanwezig was al 64MB/100 en 128/133.
Tijdens de opstart niel de Pc echter spontaan uit. Aantal keren gereset : probleem bleef. Heb ook nog alleen de neiuwe 512MB alleen geprobeert, maar doet ie helemaal niets mee.
512MB Geheugen maar weer verwijdererd. Alles lijkt normaar maar hij blijft steken op het windows logo schermpje. Opstarten via CD rom doet ie ook al niet. Wat kan ik nu nog doen?? Heeft het iets met m'n BIOS te maken?




Zandman

Probeer de computer eens door te starten in veilige modus.Dit doe je door tijdens het opstarten op f8 te drukken.
een dag niet gelachen
is een dag niet geleefd.

Han

Zit dat oude geheugen er echt weer goed in, en op dezelfde plaats (in dezelfde slots) als eerst??

Overigens : Als je 'n PC100 module én 'n PC133 module tegelijkertijd in de slots steekt dan gaat het werken op 100.
Die 64mb module vertraagt je PC dus alleen maar. Probeer eens in het eerste bankje de 128/133 module te steken, en laat de rest eens leeg.

Je noemt niet op of je gechecked hebt of je moederbord wel 512mb RAM aan kan.
Heb je dat nagekeken in het bij je mobo geleverde boekje.
Daarin staat in welke combinaties je geheugen kunt plaatsen en ook wat je maximaal kunt plaatsen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

luigy43

Ik heb de veilige modus al geprobeerd. Blijft hangen op windows schermpje. Tijdens opstarten ziet ie het geheugen wel. Dus dan zou het toch goed aangesloten moeten zijn?
Ik check het moederboard nog voor de 512 mb maar in de oude situatie zou het toch gewoon weer moeten werken toch?
Kan het zijn dat er in de bios zich iets insteld zodra je er een 3e  bankje instopt, waardoor hij nu van slag is?


Han

Nee, in het BIOS veranderd er voor zover ik weet niets als je er een geheugenmodule bijstopt.

Nogmaals de vraag :
Zit dat oude geheugen er echt weer goed in, en op dezelfde plaats (in dezelfde slots) als eerst??
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

luigy43

Ja, alles goed geplaatst. PC ziet geheugen ook. Dus daar kan 't m.i. niet aan liggen.
Heb tip van Han opgevolgd:  alleen 128MB bankje geplaatst en opgestart. Computer ziet het (aangepaste) geheugeN PRIMA. Probleem blijft echter: blijft precies zo hangen ook in de veilige modus. Zou moederboard stuk zijn? Heb windows xp cdrom in m'n drive zitten, welke vervolgens ook gelezen wordt zo te horen. Als windows "stuk"zou zijn of een virus (je weet 't niet..) dan zou de pc toch middels de cd opstarten?




frank

Kan ook zijn dat door de verschillende voltages het moederbord tijdelijk van slag is, als je dan de pc even uitzet (helemaal van de stroom af)  en na een paar minuten weer begint met het bankje van 133 dat het wel lukt.
[url="http://kabonfootprint.com/"]http://kabonfootprint.com/[/url] & [url="http://toppedia.com/stop-dreaming-start-action/"]http://toppedia.com/stop-dreaming-start-action/[/url]

Han

Heb je nu al in het boekje van je moederbord gelezen wat daar staat betreffende het plaatsen van geheugenmodules?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

luigy43

Wat het boekje betreft: heb alle documentatie behalve dat boekje! Lullig natuurlijk, maar ja.
Overige documentie beschrijft: A-open AX 6BC intel 440 bx chipset. Kun je hier iets mee of kan ik nog iets met de nummers op het MB zelf?

Had nog een vaste schijf liggen van 60MB dus die er gisteravond nog aangesloten. XP start op mbv cd, slaat aan het formateren, maar eindigd met de melding dat dat niet lukt.

Krijg het gevoel dat er iets echt niet goed is met m'n MB.
Verder is het wellicht van belang dat bij m'n eerste opstart na het monteren van het nwe 512 bankje de PC VOORDAT windows geladen was, spontaan met een reset begon. (een aantal keren deed ie dit)

O ja, het is een pentium 3 450mhz. 


Han

Dan moet dit 'm zijn.

Er staat daar "Max Supported RAM 768MB". Met 3 RAM slots op je mobo lijkt het logisch, dat dat dan 3x 256Mb RAM zou zijn. Zeker weten doe ik dat niet. Kan net zo goed 1x 512  + 1x 256 zijn en dan het 3e bankje leeg laten. Dat soort info staat in het boekje.  :kweetniet
Op de site van Acer vind ik helemaal geen support voor moederborden. Heb je ook een ACER pc, dan kan je misschien zoeken op het typenummer van de PC.

Om even terug te komen op je vraag.... Die reboot direct na het plaatsen van de 512 module geeft mijns insziens idd aan dat je mobo niet overweg kan met een dergelijke module. Het lijkt me sterk dat ie er kapot van is gegaan.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

luigy43

Ok. Ik gan maar eens proberen m'n bios op te frissen. Misschien helpt dat. Ik heb de laatste update gevonden en gedownload. Hoe krijg ik bij XP een prompt (c:) in beeld? Via F8 dus niet. Hoe wel? :-\
Heb nog iets: vond in m'n PC een snoertje met aan beinde zijden een stekkertje ,ca 1, 5 x 8 mm zeer plat dus ,  4polig. Waar kan dit van zijn?

Stel dat er geen resultaat is en windows blijft vastlopen, wat zou dan het beste zijn?

Han

Tja eerlijk gezegd weet ik niet of jij wel weet waar je mee bezig bent , met dat flashen. Met een flashdisk kan je nl een PC booten. Lees op de site waar je dat BIOS vandaag hebt gehaald HEEL GOED hoe je moet flashen en hou er rekening mee dat je maar 1 kans krijgt.
Doe je het verkeerd en heb je geen backup van je huidige PC dan heb je niks meer aan die PC. Doe je het goed maar heb je het verkeerde flashbestand dan ben je zonder backup ook de pineut.

Snoertjes met stekkertjes...geen idee. Je hebt die PC toch eerder open gehad?
Lijkt me sterk dat zo'n snoertje zomaar omlaag valt als ie normaal met 2 stekkertjes vastzit.

CiteerStel dat er geen resultaat is en windows blijft vastlopen, wat zou dan het beste zijn?
je kunt 'm natuurlijk ook na laten kijken bij een computerwinkel.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

luigy43

Ik weet inderdaad niet goed waar ik mee bezig ben, maar kom geleidelijk aan wel verder. Met de nwe bios upgrade kan ik nu m'n nwe 60MB schijf in inder geval formateren en staat xp er op. Dus dat is al wat. M'n oude schijf moet ik nog proberen....
Ik denk dat het eigenlijke probleem in m'n Cmos zit. Ik krijg in ieder geval melding dat ie "'iets niet aankan" en de oude configuratie terugzet oid. Het flashen ging verder prima. Heb m'n cmos nadien ivm die foutmelding al wel gereset, maar zonder resultaat. Miscchien eeprom beetje stuk?
Conclusie tot dusver is dat door m'n geheugen uitberidingsaktie inderdaad m'n bios van slag was. Maar voor de rest heb ik er geen idee van hoe dat komt. 

wordt vervolgt.

Han

CiteerIk krijg in ieder geval melding dat ie "'iets niet aankan" en de oude configuratie terugzet oid.

Dat betekent dat het flashen niet goed is gegaan en dat je behoorlijk mazzel hebt dat het systeem kennelijk zelf een backup heeft gemaakt en die terug heeft gezet. Je EPROM gaat echt niet zomaar stuk. kennelijk heb je niet het goede flashbestand gebruikt.
Zie je bij het booten dan nu je oude BIOS of je nieuwe BIOS?

Maar je PC start nu weer door dus eigenlijk zijn we klaar met de vraag waarvoor je het topic geopend hebt, nietwaar?
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!


Han

Dan sluit ik dit topic nu af.
Heb je nog meer vragen, open dan daarvoor even een nieuw topic in
het daarvoor bedoelde forum-onderdeel  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!