Driver video kaart

Gestart door john, 19 april 2011, 09:39:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

john

Mijn home pc toonde bij het opstarten op het scherm een kleuren mozaik. Met andere woorden niks te ontwaren. Conclusie snel getrokken, video kaart naar de filistijnen. Nieuwe gekocht , oude verwijderd, nieuwe geplaatst en het werkt weer perfect. Maar, en dat is mijn vraag, als ik de instructies van de fabrikant moet opvolgen, zou ik eerst de driver van de oude video kaart, terwijl die nog in het moederbord zit, moeten verwijderen. Dan lukt me niet, want zoals gezegd, de pc start dan wel op maar zie enkel dat kleuren mozaik. De bijgeleverde CD van de nieuwe video kaart waarop de driver staat, heb ik gelezen en zie daar dat er een driver op staat, echter die heb ik nog niet geinstalleerd. Maar blijkbaar werkt dat alles ook zonder die driver..??? Als ik via het configuratiescherm, software, de lijst van geinstalleerde programma's open, zie ik NVIDIA drivers staan. Als ik die selecteer en kies voor verwijderen, verschijnt de mededeling: Dit zal de NVIDIA Display Driver verwijderen. Alle stuuprogramma's  en hun overeenkomstige items in het systeemregister zullen permanent uit uw systeem worden verwijderd. Wilt u doorgaan? IK heb voorlopig maar op nee geklikt. Het progje <Driver Collector> vermeld bij Display dat de volgende drivers aanwezig zijn:
0 => Nvidia GeForce 2 MX 100/200 (Microsoft Corporation)
1 => Nvidia GeForce 2 MX 100/200
2 => Nvidia GeForce FX 5500.
O verwijst naar mijn oude videokaart. Waarom de nieuwe videokaart 2x staat vermeld met verschillende naam; geen idee, want bij details zijn zowel driver provider, driver version als driver date identiek. De ene keer noemt ie echter anders (bij 1) als (bij 2) maar heeft in beide gevallen betrekking op de nieuwe videokaart die er nu in zit. Een verklaring zou kunnen zijn dat ik de nieuwe video kaart er een keer heb uitgehaald om een andere zwaardere videokaart (512Mb) te plaatsen. Maar die had een eigen aansluiting op de voeding en daar deze pc slechts een voeding heeft van 300Watt niet het risico genomen dat alles wel erg krap gaat draaien. Vandaar dat ik dus definitief voor die FX 5500 heb besloten.
Ik ben een beetje huiverig de hiervoor genoemde procedure van verwijderen te voltooien, want doe ik dat, vraag ik me af, werkt de pc daarna nog wel.
Ik zou het fijn vinden te mogen horen wat ik wel/niet moet doen b.v. als het niet verwijderen van de oude driver gaat conflicteren met de nieuwe driver als ik die vanaf de meegeleverde CD-rom gaat installeren.

Han

Die videokaart met met een behoefte voor extra voeding zou ik niet plaatsen. dat trekt je voeding denk ik inderdaad niet.

Ik zou in jouw geval deze stappen nemen:

  • Eerst bij de eigenschappen in apparaatbeheer bij de onboard videokaart "uitschakelen in dit hardwareprofiel" aanvinken, of in het bios de onboard videokaart op disabled zetten, als je 'm daar kunt vinden
  • Dan alle bestaande videokaartsoftware verwijderen. Oude én nieuwe
  • Je PC dan even uitzetten (niet rebooten echt even uit)
  • Bij opstarten de driver van de 5500 opnieuw installeren. Door het uitzetten in het hardwareprofiel ziet windows de onboard kaart niet meer en installeert dus ook niet meer vanzelf de driver/software ervoor.

Je videokaart lijkt nu al goed te werken maar door het mixje aan bestaande drivers kunnen samen conflicten geven. Bovendien zijn de drivers die windows gebruikt voor de 5500 nooit de nieuwst beschikbare. Die zou ik zelf even downloaden en op een makkelijke plek klaarzetten zodat je er zo bij kunt. Als windows bij het opnieuw opstarten meteen de standaard driver installeert dan installeer je daarna diegene die je gedownload hebt. Tijdens die installatieprocedure wordt het oude stuurprogramma wel verwijderd.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Ik ga met jouw aanwijzingen aan de slag en laat je, naar ik mag aannemen, het succesvolle verloop nog weten.

john

Wilde zojuist aan de slag en heb daarom toch, voor alle zekerheid een vraag. Jij zegt de "onboard" videokaart uitschakelen. Ik zie in apparaatbeheer bij beeldschermadapters enkel de NVIDIA GeForce FX5500, maar niks over de oude kaart. Moet ik de nieuwe kaart dus uitschakelen en dan verder gaan volgens jouw instructies? Beter 2x gevraagd dan 1x fout gedaan.

Han

Je had toch eerst een onboard kaart in deze PC (de Nvidia GeForce 2 MX 100/200)
Als je die in apparaatbeheer helemaal niet meer ziet staan dan is ie wel heel erg stuk.  ::)

Kijk even in je bios of de GF2MX100/200 op disabled staat. Vind je niks dan sla je die stap over en verwijder je de oude drivers allemaal, start opnieuw op en installeert de nieuwe.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Met onboard bedoelde je toch, een geintegreerde kaart in het moederbord? Als dat zo is, is het antwoord nee. Dat de vorige video kaart heel erg stuk was is een understatement; wat heet. Ik ga proberen of ik in mijn Bios kan zien of die oude kaart op disabled staat.

john

Ik verstuur dit bericht vanaf mijn laptop. Op de home pc achter me, heb ik mijn Bios geopend. Ik zie boven in: Main, Advanced, Security, Power, Boot, Exit. Ik heb al die menu's door gelopen maar ben geen Video kaart tegen gekomen. Kijk ik verkeerd of doe ik iets niet goed. Oh ja, onder aan het scherm nog wat opties zoals: F1:Help en Esc: Exit, Select item en Select menu, +/-: Change Values en Enter: Select >Sub-Menu, F9: Setup Defaults en F10:  Save & Exit.

Meer smaken zijn er niet.

Han

Wacht....., nu snap ik het........

Citaat van: john op 19 april 2011, 09:39:34
Nieuwe gekocht , oude verwijderd, nieuwe geplaatst en het werkt weer perfect.

De oude videokaart was geen onboard card maar een fysieke losse kaart. Dat was dan de GF2MX100/200.
Dan zie je in het bios inderdaad geen videokaart staan. Hoe ik daar nou bijkom dat je een onboard card had  ::)
Denk dat dat komt omdat ik op mijn eigen server destijds een onboard GF2MX100 had.

Dat maakt het nog simpeler:

  • Alle bestaande videokaartsoftware die je ziet in configuratiescherm/software verwijderen. Oude én nieuwe
  • Je PC dan even uitzetten (niet rebooten maar echt even uit)
  • Bij opstarten de driver/software van de 5500 opnieuw installeren.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

john

Wat een toeval dat je vroeger eenzelfde videokaart maar dan onboard had op een server en het je daardoor op het verkeerde been zette.
Ik heb inmiddels alle stappen uitgevoerd. De nieuwe driver, via de installatie wizzard, geinstalleerd. Nog even check gedaan met het progje <Drive Collector> en die ziet nu ook een driver van NVIDIA, en vanzelfsprekend een hogere versie van recentere datum als de driver die er voor verwijdering opzat, aangemaakt Windows.
Wat mij betreft mag je dit topic sluiten.
Onnodig te zeggen dat ik je weer zeer erkentelijk ben voor alle hulp om de klus tot een goed einde te brengen.

Han

Graag gedaan. Sorry nog voor de verwarring. Daardoor duurde het oplossen onnodig lang.  ::)

Gaat ie  :slotje
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!