foto`s verkleinen hoe

Gestart door marian, 18 juni 2002, 21:35:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marian

Op mijn site  http://marian.klust.nl  staan eigenlijk alleen nog foto`s maar die zijn te groot voor mensen die geen kabel of
 isdn hebben  is de laadtijd te lang en zijn ze al weg voor ze iets hebben gezien ;D. Dus wie kan mij helpen om mijn foto`s te verkleinen ik heb PSP ned.op de pc staan weet niet wat er allemaal mee kan maar heb het wel :)
Eindelijk XP Prof
Groetjes Marian en een poot van Kazan ,

Han

Ik heb de engelse versie van PSP, maar ik zal je stap voor stap vertellen hoe je daarmee een plaatje/foto verkleint. Dat moet dan ook in de NL-versie terug te vinden zijn.

* Open een fotobestand in PSP.
* Klik in de menubalk op de optie "Image" en dan "Resize" zoals je hieronder op het plaatje ziet.



* Als je op "Resize" hebt geklikt dan zie je onderstaand venstertje verschijnen.
Daarmee kan je het formaat van je foto aanpassen.



Door het getal bij "Witdh" (= breedte) te verlagen wordt je plaatje/foto kleiner van formaat en daarmee ook in kb's. Zorg wel dat de optie "resize all layers" aangevinkt staat. Staat die aan dan blijven de verhoudingen van je plaatje/foto behouden als je alleen de hoogte of breedte aanpast!!

Als je plaatje qua Kb's nog steeds te groot is dan kan je in PSP je plaatje ook optimaliseren (kleiner maken in Kb's). Klik in de menubalk even op "Help" en tik dan in het zoekvenstertje "optimaliseren" in. Er wordt dan door de helpfunctie uitgelegd hoe je dat moet doen.
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

marian

Voor ik dit ga uitproberen schiet me ineens iets te binnen dat ik ooit met m`n vorige cameraatje ook dingen had uitgeprobeerd in psp en dat ik toen het normale formaat kwijt was en inplaats van dat de foto m`n hele beeldscherm besloeg
stond er een vierkantje van 10x10cm en daar was ik niet echt blij mee want het normale formaat was ik voorgoed kwijt
Eindelijk XP Prof
Groetjes Marian en een poot van Kazan ,

Han

Maak dan eerst even een kopietje van de originele foto in je verkenner en ga met dat kopietje uitproberen.
Als je iets in PSP gedaan hebt wat toch niet goed uitgepakt is kan je altijd een stap terug met deze knoppen in je menubalk
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Angel

Hoi Marian

Om dat te voorkomen sla ik vaak eerst het origineel op neom maar wat je hebt een plaatje dat heet foto nu dat sla ik op als foto en het veranderde plaatje sla ik op als foto 2 zo ben ik nooit het origineel kwijt.

Bovendien kun je in psp alle veranderingen ongedaan maken door op het pijltje in je taakbalk bovenin te klikken het pijltje wat naar links wijst een soort rond pijltje is dit natuurlijk wel doen voor je iets opslaat zo kun je van alles uitproberen en het weer ongedaan maken. Ik heb overigens een gewoon modem en kan inderdaad niet op je pagina komen of ik moet heel veel geduld hebben

succes
Angél
Carpe Diem

marian

Ga ik doen en laat dan weer weten of het me lukt,heb inmiddels wel een oude foto geplaatst die is niet zo groot en die van de voorpagina zegmaar alvast weggehaald omdat ik geen idee had dat de grote van m`n foto invloed had/heb op het laden :-X
Eindelijk XP Prof
Groetjes Marian en een poot van Kazan ,

Han

Gaat vast lukken Marian  :)
Lukt het niet, dan geef je maar een gil hoor  ;)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Creamon

Ik denk dat de maat wel goed is van jouw foto's die hoeven niet kleiner wat je wel moet doen is de kb's verkleinen mijn foto's zijn meestal tussen de 60-70 KB en het formaat is 580x 367 ik zelf werk om foto's geschikt te maken niet meer met PSP omdat ik zelf vind als je ze gaat comprimeren dus de kb's verkleind ze mij toch te veel achteruit gaan en ik wel een bepaalde grote aan wil houden . zelf werk ik met Photoshop. Wat voor programma's buiten PSP heb je om foto's te bewerken?
Groetjes van Monique

marian

Ojee ben gisteravond flink bezig geweest veel te laat me bed in  ;)maar ik kom er niet achter hoe ik de Kb`s moet verkleinen naast PSP staat er wel standaard imaging en paint op de pc misschien dat ik daar iets mee moet doen. Er zit bij m`n camera wel een programma dat Zoombrowser het maar als ik daar de foto`s in verklein ben ik de originele maat kwijt :-\
Eindelijk XP Prof
Groetjes Marian en een poot van Kazan ,

marian

Citaat van: marian op 19 juni 2002, 09:15:58Ojee ben gisteravond flink bezig geweest veel te laat me bed in  ;)maar ik kom er niet achter hoe ik de Kb`s moet verkleinen naast PSP staat er wel standaard imaging en paint op de pc misschien dat ik daar iets mee moet doen. Er zit bij m`n camera wel een programma dat Zoombrowser het maar als ik daar de foto`s in verklein ben ik de originele maat kwijt :-
Ik heb er 1 foto bijgevoegd via dat zoombrowser proggie en volgens mij gaat dat lukken 8)gaat wel veel tijd in zitten en voor zo`n ongeduldig persoon als ik is dat een goede leerschool om rustig te blijven en af te wachten maar het gaat goed komen ;D
Eindelijk XP Prof
Groetjes Marian en een poot van Kazan ,

Creamon

Je kunt dan eerst eens in PSP het plaatje dubliceren. dat doe je door te gaan te gaan naar venster/Dubliceren. en noem het dublicaat even anders en sla hem op. Mocht je dan met nieuwe foto's werken kun je er even een gewoonte van maken om er meteen dubbel op te slaan. Je kan ook altijd het beste met Tiff werken als je hem opslaat en dan eerst verkleinen dan als je klaar bent hem dan pas opslaan als jpg. Want als je hem meteen opslaat als jpg en je slaat hem nog een paar keer op gaat altijd je kwaliteit achteruit. Omdat dat gebeurt met jpg's. Er bestaat ook een klein programmatje wat gratis is waar je misschien eens mee kunt werken dat is de jpg-optimizer of hoe je dat schrijft  ;) daar kan je het ook mee doen. Weet even de url niet maar zal vandaag even de url opschrijven. maar probeer het eerst anders maar even met het programma wat je hebt gekregen bij je camera. Succes
Groetjes van Monique

Creamon

Citaat van: marian op 19 juni 2002, 09:44:19Ik heb er 1 foto bijgevoegd via dat zoombrowser proggie en volgens mij gaat dat lukken 8)gaat wel veel tijd in zitten en voor zo`n ongeduldig persoon als ik is dat een goede leerschool om rustig te blijven en af te wachten maar het gaat goed komen ;D
Ja een website maken daar gaat tijd in zitten  ;) en foto's bewerken ook. maar als je het geduld kunt opbrengen krijg je dan ook iets heel mooi's
Groetjes van Monique

marian

Heb inmiddels het proggie JPEG-optimizer en werkt perfectooooo 8)
Eindelijk XP Prof
Groetjes Marian en een poot van Kazan ,

Han

Toppie marian.  8)
Laat je het even weten als je site weer klaar is?
Dan gaan we er met zijn allen weer even kijken  :)
Als de PCN-server down is, dan moeten we 'm opvrolijken!!

Creamon

Top Marian sorry was toch helemaal vergeten om de url op te zoeken bloos. Maar leuk voor je dat het goed gaat. Super  8)
Groetjes van Monique